Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

8 szokás, ami nagyon rossz főnökké tesz téged

Mindenki utálja a főnökét, nem? Nos, szerencsére nem, vannak nagyon pozitív példák. Nagyon nehéz meghatározni, mi tesz valakit jó vezetővé, mi a lap hasábjain sokszor megpróbálkozunk vele, a portréalanyainktól is meg szoktuk kérdezni, milyen attitűddel vezetik a csapatukat. Most a Life Hack gondolatait hozzuk el: milyen tulajdonságok tesznek téged igazán rossz főnökké.

Nem kommunikálsz jól, mégis elvárod a csapatodtól, hogy jól csinálja

Nem tudsz olvasni a kollégák fejében, miért várod el, hogy ők tudjanak a tiédben? Ha a főnök nem jár elől jó példával, honnan tudja a csapat, mihez kell igazodni? A megfelelő kommunikáció hiánya bármilyen közösségben gyorsan csapódhat le frusztrációban és negativitásban.

Hagyj minden munkanap külön időt arra, hogy a kollégákkal beszélj, hogy figyelj arra, nekik is komfortos-e a munka! Mindig figyelj arra, hogy a csapatod megértette-e az üzenetet! Néha muszáj, hogy egyes beosztottakkal máshogy kommunikálj, mint másokkal.

Mindig figyelj arra, hogy ha jól dolgoznak, dicsérd, jutalmazd őket! Nem csak a pénzről van szó, minden munkavállalót motivál az elismerés.

És mindig figyelj arra, ők mit mondanak.

A kommunikáció ne legyen egyoldalú, nemcsak neked kell jól átadnod a saját üzeneted, de meg kell hallanod, őt mit mondanak.

Nem tudod átadni nekik a víziódat

Lehet, hogy a sikerhez vezető tökéletes út már ott van a fejedben, csak képtelen vagy ezt a csapatod tudtára adni. Továbbra sem látnak a fejedbe. Világosan kell a tudtukra adni a terved, az elképzeléseid, mindenkivel meg kell értetned, hogy valamit éppen miért fontos megcsinálnia! A „vissza a munkához” hozzáállás legfeljebb rövid távon lesz jó, ehelyett pontról pontra el kell nekik mondani a munka lényegét.

Előléptetsz valakit úgy, hogy még nem áll rá készen

Árt a csapatnak, ha valaki úgy kap több, komolyabb feladatot, hogy még nem áll rá készen. Az, akinek többet kell elvégeznie, mint amire képes, könnyedén lesz frusztrált, ha pedig alá is tartoznak emberek, az egész csapat megérezheti a minőségi romlást.

Mielőtt előléptetsz valakit, mindenképp teszteld, alkalmas lesz-e az új feladatra! Kaphat próbafeladatot, megállja-e a helyét. Hozhatod őt helyzetbe, adhatsz neki döntési kompetenciákat úgy, hogy magát a pozíciót még nem kapja meg.

Ha ezekben a kis feladatokban nem állja meg a helyét, biztos nem áll készen a pozícióra sem.

Túl sok egót viszel a szerepedbe

A hatalom nagyszerű érzés, de ha a fejedbe száll, hamar ellened fordulnak. Ha úgy járkálsz körbe az irodában, mintha valami király vagy arisztokrata lennél, és elvárod, hogy az alkalmazottak szinte meghajoljanak előtted, el fogod veszteni a csapat támogatását.

Arlington Research / Unsplash
Egy csapatban minden láncszem ugyanolyan fontos. Forrás: Arlington Research / Unsplash

Csak azért, mert te magasabb pozícióban vagy, nem jelenti, hogy jobb is vagy náluk.

Mindig tudd, hogy a csapat többi pozíciója ugyanolyan fontos, mint a tiéd. Emlékeztesd őket erre, figyelj rá, hogy megbecsülve érezzék magukat!

Ha azt hiszed, mindent tudsz

Ha úgy teszel, mint aki mindig mindent tud, először csak idegesíted a kollégákat, aztán valószínűleg nevetségessé is teszed magad előttük. Senki sem tudhat mindent, a legjobb főnök sem. Muszáj hagynod, hogy érvényesüljenek melletted más nézőpontok, hogy igazad adj, ha valaki jobban érvel nálad.

Sosem tudhatod, mit tanulhatsz meg attól, aki lehet, hogy több szinttel alattad áll a hierarchiában.

Ha nem adod meg nekik a szükséges szabadságot

Vannak főnökök, akik olyan merev szabályokat szabnak a munkahelyen, mintha a hadseregben lennének. Több tanulmány jutott arra, hogy a nagyobb szabadságban, rugalmasságban dolgozók boldogabbak, elégedettebbek, ami a munkateljesítményükre is kihat.

Ne követeld, hogy bent legyenek 9-től 5-ig! Ne korlátozd az ebédidőt, hagyd, hogy maguk osszák be, mikor mit csinálnak! Engedd a home office-t! Az elmúlt másfél év számtalan jó példát hozott, hogy a munka minősége otthonról sem romlik.

Támogasd, de ne fetisizáld versenyt!

Az egészséges verseny jót tesz, de ha állandóan versenyezteted egymással a kollégákat, csoportokat, az komoly ellentéteket szülhet. Ahelyett, hogy versenyhelyzetbe állítod őket, inkább motiváld őket arra, hogy legyenek csak simán jobbak, mint a kollégák.

Ha mindig te zsebeled be az elismerést

Volt már olyan, hogy egy partnertől kapott dicséretre úgy reagáltál, hogy „Köszönöm, sokat dolgoztam rajta”? És közben volt, hogy elfelejtetted megemlíteni, hogy nem te dolgoztál rajta a legtöbbet? Hangsúlyozni kell: nem csak a te szereped a fontos, minden szerep egyenértékű tud lenni egy projektben. Mindig emlékeztesd magad és a többieket is: másnak is van érdeme a sikerben.

Az egész lényege:

nem neked kell a legjobb, legtökösebb, legokosabb főnöknek lenned, nem kell tökéletes vezetőnek lenned. Elég, ha szimplán csak jó vagy.

Oszd meg!