Vállalkozásindításnál kritikus pont a megfelelő név megtalálása – ez az a dolog, ami által kapcsolatba kerülsz a vevőiddel, ezért ki kell tűnnie a tömegből és tükröznie kell a céljaidat. A név megtalálása igazi művészet, de persze praktikus szempontjai is vannak, és olyan korlátai is, mint mondjuk, hogy szabad-e még az adott név vagy domain vagy már más használja. Az amerikai Forbes cikke alapján végigvezetünk a kiválasztás útján.
+1 vagy 0. pont: Keríts egy marketinggurut – vagy legalább egy jó könyvet!
A márkaépítésnek, és azon belül is a márkanév kiválasztásának igen komoly szakirodalma van, és ez egyre inkább online is hozzáférhető. Ha nincs lehetőséged megfizetni vagy megkérdezni egy szakembert, vedd a fáradtságot és olvass utána a szótagszámok jelentőségének, a személyekről elnevezett márkák előnyeinek és hátrányainak, vagy például annak, hogy az általad választott piacnak milyen sajátosságai vannak névválasztás szempontjából.
1. Rendesen alapozd meg az ötletelést!
Fontos, hogy pontosan tudd, mit képvisel a márkád. Írd le, mi lesz a főtevékenysége, mik a céljai, hogyan fog működni.
Alapnak tűnik, de csak ha egyben látod leírva mindezt, kezdheted el megérteni, milyen személyisége lesz a márkádnak.
Cégnéven gondolkodni anélkül, hogy ezekre válaszolni tudnál, nincs értelme. Azonban, ha végigmész a folyamaton, jó eséllyel számos szó, ötlet, koncepció, még akár érzés is felmerülhet benned, és ezek aztán segítségedre lesznek a brainstormingban.
2. Szűkítsd a lehetőségek számát!
Sok cég egyszerűen és egyértelműen azt üzeni a nevével, amit csinál. Például a Tripadvisor, ami utazásokhoz (trip) ad tanácsod (advice). Persze nem egyszerű valami olyan szolgáltatás vagy terméket kínálni, amit más nem, így nem könnyű olyan nevet sem találni, ami a tevékenységet egyértelműsíti, és még szabad.
Alternatív megoldásként gondolkodhatsz olyan neveken is, amelyek a cégfilozófiádat hirdetik, vagy olyanokon, amelyek a célközönségedet határozzák meg. Erre jó példa az elektromosautó-ikon Tesla, amely az elektromosság egyik úttörője, Nikola Tesla után kapta nevét.
A másik véglet, amikor a neved megkapó, felhívja magára a figyelmet, de tulajdonképpen nem sokat takar. A Google és a Yahoo bizonyítja, hogy így is lehet sikereket elérni.
A lényeg, hogy már a névválasztási folyamat elején döntsd el: szeretnéd, hogy jelentése legyen a cégnévnek vagy sem? Ha igen, akkor ez álljon az ötletelés középpontjában. Ha nem, akkor sokkal több lehetőség áll előtted, de ennyivel nagyobb kihívást is jelenthet.
3. Agyalj!
Próbálj bevonni másokat is az ötletelésbe, különösen, ha van társalapítód vagy első munkatársaid. A 1. pont alapján elkészített vázad nekik is hasznukra lesz, mindenképpen mutasd meg nekik. Akár még ahhoz is hozzá szólhatnak, közösen is kialakíthatjátok a márka személyiségét.
Ez alapján indulhat majd a közös névválasztás. Fontos, hogy végig tartsátok szem előtt az előre meghatározott célokat, magát a céget vagy terméket.
Először is döntsétek el, kizártok-e bizonyos kategóriákat, pl. idegen nyelvű nevek, több szóból álló nevek, valós jelentés nélküli szavak, személynevek. Aztán minden ötletet írjatok be egy közös dokumentumba, amibe a beszélgetés után minden résztvevő be tud lépni később is, hogy esetleg újabb szavakat adjon hozzá.
Végül, pár nappal vagy héttel később, amikor már mindannyian úgy érzitek, hogy elég névötlet jött össze, minden résztvevő rangsorolja azokat tetszése szerint. Ez után már a legtöbb esetben első helyeken végzett verziókra szűkíthető a lista.
4. Ellenőrizz!
A potenciális befutó már jó eséllyel a szűkített listádon van.
Most annak kell utánanézni, melyik név szabad még, melyikre elérhető egy passzoló domain, melyik hasonlít esetleg túlságosan egy konkurens márkanévhez.
A Google, a Facebook, cégadatbázisok és domain adatbázisok is segíthetnek ebben. Gondolj arra: valaki más márkájának a nevét lemásolni, vagy ahhoz erősen hasonlót bevezetni nemcsak etikátlan, de sok félreértést és kellemetlenséget is szülhet. Ha egy cég hasonló névvel, de más piacon dolgozik, az sem előnyös, de elfogadható.
5. Mutasd meg kívülállóknak!
Most már nagyon szűk a listád, talán egy végleges neved is van. Mielőtt belevágnál a márkaépítésbe, azért kérd ki még több ember véleményét – nagyon érdekes és új aspektusokat hozhatnak be és olyan dolgokra világíthatnak rá, amikre te belülről nem tudtál rálátni. Kérdezz rá, mi az első gondolatuk a név hallatán, láttán – a későbbi ügyfeleidnek is az lesz.
Nyitókép: Dstudio Bcn / Unsplash