Körülbelül egy év tárgyalás előzi meg a Sziget fesztivál headlinereinek fellépését, de a legfontosabb szempont még csak nem is a gázsi, hanem a turnélogisztika. Csiszár Virág (szinte) egyszemélyes hadseregként tartja kézben a kétszáz fellépő minden igényét. Interjú a Sziget nemzetközi booking menedzserével.
Holnap kezdtek, 2019 óta először. Elégedett vagy az idei felhozatallal egy ilyen nagy szünet után is?
Nagyon boldog vagyok, hogy sikerült összeállítani egy ilyen lineupot, amiben vannak szép számmal világsztárok, nagy kedvencek, kurrens nevek, az elmaradt szezonok alatt befutott előadók. Sok fellépőt még a 2020-as line-upból görgettünk előre, de voltak olyanok is, akik úgy döntöttek, hogy idén nem turnéznak, vagy máshogy tervezték a nyarat.
Kik ők?
2020-ra terveztük Dua Lipát, a Kings of Leont és Calvin Harrist, de több kisebb fellépőt is más színpadokról. Azok helyére, akik idén nem értek rá, kerestünk friss neveket. De nem is baj, hogy így alakult, mert ahogy látom, nagyon sok fesztivál, akár nemzetközi szinten is három éve ugyanazokat a neveket hirdeti a plakátjain, és ez kicsit unalmasnak hat. Szerintem ideális mix jött össze olyan nevekből, akiket régen vár a közönség, és olyan újdonságokból, akik a pandémia miatt idén nyáron állnak először a fesztiválok színpadain.
Az Arctic Monkeys például 2020-ban egyáltalán nem akart turnézni, most az új album megjelenése miatt mégis vállaltak mindössze pár európai koncertet. Ebből az egyik a szigetes fellépés, ami nagyon nagy dolog. Stromae nagy visszatérése is jól jött ki, hat év után lehet vele idén újra találkozni. És sokan vannak, akikről 2020-ban még kis túlzással nem is hallottunk, most pedig már komoly rajongótábort mozgató nevek, mint például Remi Wolf, Role Model, Oliver Malcolm vagy Masked Wolf.
Pórul is járhattatok volna a 2020-ban lekötött nevekkel, ha valakinek leáldozik a csillaga két év alatt, vagy nem a legforróbb név.
Nem, mert azt tudni kell, hogy senkivel nem kötöttünk olyan szerződést, hogy a 2020-ban kényszerből elmaradt szigetes fellépést valamikor be kell pótolnia, nem vittük tovább a következő alkalomra a feltételeket. Elkezdtünk 2021-re szerveződni, aztán amikor az is ellehetetlenült, akkor 2022-re teljesen új szerződéseket kötöttünk teljesen új feltételekkel. Ha mi ebben az évben már nem tartunk valakit fellépésre érdemesnek, akkor nem lépne fel nálunk.
És mit mutatnak a jegyeladások, szereti a közönség a fellépőket?
A bérleteladások nagyon jól mennek, lényegesen jobban mint a 2019-es fesztiválon. A hetijegyet főleg a külföldiek veszik, a napijegy inkább a magyarokra jellemző, de az utóbbi időben az is megindult.
Arra van esély, hogy telt házas lesz a Sziget?
Most úgy kalkulálunk vele, hogy lesz legalább három telt házas napunk, de reméljük, hogy több is.
Figyelik, ki népszerű a kulcspiacokon
Minden előadóról leméritek, hogy mekkora a közönsége és hányan vennének rá jegyet vagy belefér a booker csapat szubjektív döntése is?
Abszolút belefér, kell a szubjektív szűrő. Nyilván a headliner szintű előadókról egy nagyon komoly és több oldalról megalapozott döntés születik.
A streaming számok és hasonlók mind monitorozhatók, de nem feltétlenül jelentenek olyan sokat, mint az, hogy bizonyos piacokon milyen jegyeladásokkal rendelkezik, akár fesztiválokon, akár a saját headline bulijain egy előadó, főleg ez az, amit figyelünk.
Illetve azt, hogy a közönség kit szeretne látni. A szubjektív szűrő kisebb, feltörekvő fellépők kapcsán jön inkább képbe. Nyilván utazok én is nemzetközi fesztiválokra, figyelem az aktuális trendeket és a feltörekvő fellépőket, és ilyenkor személyesen kell lemérni, hogy egy izgalmas, új előadót mikor éri meg bemutatni a magyar közönségnek.
Kik azok, akiket ezzel a hatodik érzékkel szúrtál ki?
Most hirtelen Shawn Mendes jut eszembe, aki az első európai fesztiválturnéja alatt látogatott el hozzánk, és az egyik legjobban sikerült nap volt abban az évben. De Dua Lipát először egy kis klubban láttam énekelni Angliában pár száz ember előtt. Következő évben elhoztuk a Balaton Sound egy kisebb színpadjára, rá egy évre pedig headliner volt a Szigeten. És most újra visszatér hozzánk. Nagyon meglepő látni azt, hogy ennyire gyorsan változnak a dolgok, és hogy egyik napról a másikra hogy kinövi magát egy-egy fellépő. Jó érzés azt is látni, amikor beigazolódnak a döntéseid, és a koncert napján már majd’ százezer ember várja a színpad előtt.
Amikor elkezditek szervezni a fellépőket, mennyire kell lavíroznotok a magyar vendégek és az elég jelentős számú külföldi vendég ízlése között? Kin van a hangsúly?
Én azért igyekszem mindenre és mindenkire odafigyelni. Fontos, hogy egyrészt kövessük a nemzetközi trendeket, és odafigyeljünk arra, hogy éppen kik az aktuális kedvencek a kulcspiacainkon, de ugyanakkor a magyar közönség ízlését és kívánságait is monitorozzuk. Van egy kívánsággépünk, amit online kiküldünk a látogatóknak, ott tudjuk szűrni, hogy a magyar látogatók, illetve a nemzetközi látogatók kiket szeretnének látni. Érdekes, hogy a világsztárok szintjén, tehát a nagyszínpad fellépői között nincs olyan nagy eltérés a nemzetközi kívánságok és a magyar látogatók kívánságai között.
És melyek ezek a kulcspiacok?
A legtöbb nemzetközi látogató Hollandiából, az Egyesült Királyságból, Németországból, Franciaországból és Olaszországból érkezik.
Annak mi az oka, hogy a hiphop vonal ennyire háttérbe szorul a Szigeten? A headlinerek között idén sincs rapper, miközben a top 20 Spotify-előadó közel fele ebből a műfajból van.
Nem gondolom, hogy különösebben alul lenne reprezentálva a hiphop közeg más stílusokhoz képest. Ami így hirtelen szemmel látható, hogy ha valaki ránéz a plakátra, akkor a headliner sorban idén nincs rapper, de ennek nincs különösebb koncepcionális háttere. Amikor beérkeznek hozzánk ezek a kívánságok, nekünk is összeáll egy lista, de aztán a felhozatal összeállítása már ezer más tényezőn múlik. Így ebbe a mixbe most pont nem került ilyen név. A fesztivál különböző helyszínein számos hip-hop előadóval találkozhatunk, sőt, idén bevezettünk egy új színpadot is, ez a Drop Yard névre hallgat, és kifejezetten a hiphopon belüli műfajokkal foglalkozik.
Egy átlagos tárgyalási folyamat több hónapig tart
Mennyivel előre dolgoztok?
Nagyobb fellépők esetében van, hogy egy-másfél évvel korábban elkezdjük a tárgyalási folyamatokat, 2023-ra az első ajánlatot valamikor idén februárban küldtem ki. És ez nem azt jelenti, hogy ennyivel hamarabb össze is áll a lineup, mert sokszor több hónapos, féléves tárgyalási folyamat előzi meg azt, hogy végre alá tudjunk írni egy szerződést.
Mi mindenről tárgyaltok fél évig?
Nagyon-nagyon részletes egy-egy ilyen ajánlat. Egyrészt nyilván a gázsi, aztán hogy ki melyik napon lépjen föl, milyen színpadon, mekkora kapacitása van annak a helyszínnek, hány ember fér oda, hány órától hány óráig tart a fellépés, kik játszanának ugyanazon a színpadon előtte, utána. Kikkel van egy időben a koncert, tehát más helyszíneken éppen akkor kik lépnek fel, hogy ne ütközzenek nagyon, ami zavarná a fellépőt.
Nagyon részletekbe menően nem szeretnék beszélni róla, de a logisztika is nagyon sokat számít, sőt, talán az elsődleges szempont. Hogyan alakul a turnéterv, mikor és hol kell fellépni, hogy minél kevesebb legyen az utazás.
És ami mostanában és az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kap, hogy a poszteren kinek hol van a helye, mekkora betűvel és ki előtt-után szerepel. Ezt mindig jóvá kell hagyatnunk a menedzsmenttel. A hatnapos Sziget esetében ez elég nagy kihívást jelent a csapatunknak.
Most a kompromisszumos ábécé sorrendet választottátok.
Igen, ez egy igazságos megoldás, ami nekünk is jó, nekik is jó.
Mondjuk egy Beyoncét meg tudna engedni magának a Sziget?
Nem szeretnék ilyen kategorikus választ adni, mert simán lehet olyan helyzet, hogy elhozzuk Beyoncét, tegyük fel, épp egy fesztiválturnén van augusztusban a közelünkben. A fesztiválokon törekszünk arra, hogy egy kicsit kiegyenlítettebb lineupot hozzunk össze, mintsem hogy elhívjunk egyetlen nagy művészt, mert akkor az arra szóló jegyekkel teltházas napokat produkálnánk, de a bérleteladás lehet, hogy kevésbé lenne sikeres. Nyilván a fesztivál helyszínének korlátos a befogadóképessége, tehát nagyon nem tudunk növelni ezen, emiatt persze van határ gázsiban is.
Mi ez a határ?
Gázsikról egyáltalán nem szeretnék beszélni.
Akkor arról, hogy mennyire ugrottak meg a gázsik a covidos kihagyás és az infláció miatt?
Nyilván a népszerűségtől függően, de az a jellemző, hogy egyik évről a másikra kevesebbet nem igazán fizetünk senkinek. Ezzel szemben a covid kapcsán létrejött egy szakmabeli összefogás. Belátták a menedzsmentek, ügynökségek is, hogy valahogy életben kell maradnia a fesztiváloknak, és így belementek abba, hogy a 2020-as gázsihoz képest nyomottabb áron tudjuk lekötni a fellépőket 2022-re. Ez szinte páratlan esemény volt, és nagyon nagy segítség mindenkinek. Nyilván egy szint felett, az igazán nagy szupersztároknál ez kevésbé volt észrevehető, meg csak minimálisan voltak nyitottak arra, hogy alkudozzunk az ár kapcsán, de azért azt lehet mondani, hogy ez egy kollektív döntés volt, és nagyon jót tett.
Viszont az infláció és az euró-forint árfolyamváltozás miatt sokszorosát fizetjük most azoknak a fellépőknek, akiket korábban 2020-ban kialkudtunk.
Van olyan fellépő, akinek eléri a millió dollárt a gázsija?
Gázsikról tényleg nem szeretnék beszélni.
Nagy a verseny a régiós fesztiválok között egy-egy fellépőért? Ha a turné időpontjain múlik minden, és ez az erőforrás véges, akkor úgy képzelem, többen szállnak versenybe egy-egy nagy névért.
Sokszor kompetitív, de ugyanakkor hogy sokszor segíteni is tudunk egymásnak. Szinte minden fesztivál kapcsolatban van egymással, és tudunk egyeztetni, ami nagyon sokat jelent egy-egy ilyen tárgyalási folyamat során.
Például amíg egy fellépő nem döntött arról, hogy a nyárnak melyik részén szeretne Európában turnézni, sokat jelenthet, ha tíz napon belül kap három-négy ajánlatot a fesztiváloktól azonos régióban, és akkor ez jelentősen növeli az esélyeit annak, hogy sikerüljön meggyőzni.
Nyilván ilyenkor a dátumok kapcsán kell alkudoznunk, ilyenkor mi szerencsések vagyunk, hogy hat napig tart a sziget, és nem csak a hétvégi dátumokra próbálhatunk ajánlatot tenni, hanem hét közben is. Attól is függ, hogy egy bizonyos fellépő éppen milyen tervet szövöget az adott időszakra, mert hogyha épp kis kastélyokban vagy múzeumkertekben szeretne koncertezni exkluzív, pár száz fős közönség előtt, akkor lehet, hogy nem a Szigetre esik a választása először. De ha szeretne Európa legnagyobb fesztiváljain részt venni, amelyiknek a legjobb a hírneve a piacon, akkor meg jó eséllyel megyünk. Tehát attól függ végül is, hogy mi a célja a fellépőnek éppen akkor abban az időszakban. De alapvetően igen, van olyan, hogy másik fesztivál is ajánlatot tesz ugyanannak a fellépőnek, ugyanarra a napra, és akkor vagy megpróbálunk valami dátumcserés megoldást találni, vagy nem vagyunk szerencsés helyzetben.
A háború nem tényező a döntésekben
Megtörténhet az, hogy megveszem a 130 ezer forintos bérletet, kifejezetten néhány előadó miatt, és lemondja a fellépést? Tudjátok magatokat biztosítani a szerződésekben, hogy ilyen ne történjen?
Arra nincs semmiféle biztosítékunk, hogy bármelyik fellépőnk ne mondhatná le a fellépést betegség miatt, akár pár órával a kezdés előtt. Ez sajnos így van, a műsorváltozás jogát mindig fenntartjuk. Nyilván nem szerencsés, hogyha az egyik napi fő fellépő mondja le a fellépést, de a lemondások esetén minden esetben megpróbálunk olyan pótlást hozni, ami kedvezhet a rajongóknak, nyilván az idő rövidségétől, hosszúságától függ, hogy mennyire lehetséges. Most csak egy példát mondok, például a 2017-es Sziget előtt két héttel két nagyszínpados fellépőnk is lemondta a fellépését, Rita Ora és a Clean Bandit, de még sikerült olyan előadókat találnunk a helyükre Iggy Azalea és a Galantis személyében, akik nemhogy elégségesek voltak, hanem még túl is szárnyalták az eredeti előadó népszerűségét.
Találkoztatok olyan érvvel, hogy háború van a szomszédban, és nem szívesen, vagy félve jönnek errefelé a fellépők?
Eddig nem kaptunk egyáltalán ilyen visszajelzést, egy fellépőnk sem hivatkozott ilyen okokra.
És az ország politikai megítélése sem szokta zavarni őket?
Az sem. Évente körülbelül kétszáz nemzetközi előadóval vagyunk szerződéses kapcsolatban a nagyobb helyszíneinken, de nem jutott még el hozzám ilyesmi.
Egyedül tartod a kapcsolatot ezzel a kétszáz előadóval?
Az élő zenés produkciók booking folyamata alatt nagyjából igen. Az elektronikus zenei produkciók kapcsán vannak a partnereink, akikkel együtt dolgozunk ilyen például a Deadcode, a Next Level, a Bladerunnaz. A koncertek előkészítésén viszont már nagyon sok kollegával dolgozunk együtt. Egy óriási csapat munkálkodik azon, hogy a fellépőknek a szállását, transzfereit, a fellépti díj kifizetését, helyszíni kéréseket, öltöző beosztást, bekészítését, produkciós igényekett: special effekteket, fényt, hangot, vizuált stb. koordinálják.
Milyen feladatai maradnak a booking csapatnak azután, hogy a lineup kész van?
Sajnos ilyet soha nem mondhatok, hogy teljesen kész van, mindig vannak utolsó pillanatos változások, lemondások, késések.
A lineup addig változik, amíg be nem zárjuk a kapukat.
Érkeznek be az utolsó repülőjáratszámok, lassan megérkeznek Budapestre az első fellépők, akik pár nappal a fesztivál kezdete előtt iderepülnek. Ezzel egyidőben már dolgozom a 2023-as Szigeten is.
A jövő évi Sziget hány százalékban van lekötve most?
Erről még nem adhatok ki infót, dolgozunk rajta, de azért még elég kezdetleges. Jó pár ajánlat kiment már.
Van már leütve fő fellépő?
Van.
Borítókép és fotók: Sebestyén László