A nemzetközi cégcsoport komoly problémákkal küzdött, de az új tulajdonosi kör több teret hagy a franchise-partnereknek és ebből már Budán is kapunk valamit. Így újult meg itthon a Vapiano.
2020-ban az apokalipszis lovasai végigdübörögtek a vendéglátóiparon, kényszerpihenőre, bezárásra vagy kilátástalan harcra kényszerítve-sarkallva a vállalkozásokat. Azonban az mindenkit meglepett, amikor fizetésképtelenséget jelentett a Vapiano SE, mely csaknem az egész hálózatot érintette.
Miközben a nemzetközi hátországban komolyak voltak a problémák, csődről itthon szó sem volt (erről itt írtunk bővebben). Az anyacég ráadásul egy felvásárlás után erősebben tért vissza, és ennek az erősödésének a magyarok is szemtanúi lehetnek: látványos eredménye – az amúgy két éven át tervezett – nemrég újranyitó, belsőépítészetileg is teljesen átalakított egység a MOM Parkban.
„Számunkra a legfontosabb, hogy egy alapvetően pénzügyi szemléletű körtől egy szakmai szemléletű befektető körhöz került a cégcsoport”
– összegzi Sári Péter, a magyarországi holding ügyvezetője, a Vapiano hazai franchise partnere.
A magyar Vapiano franchise-szerződésben áll az anyacéggel, ez azt jelenti, hogy külföldről csak bizonyos dolgokba szólnak bele. Ilyen a konyhai receptúra, a belsőépítészeti megoldások jóváhagyása, a kiszolgálási modell. A Vapiano SE mögötti új tulajdonosi kör azonban nagyobb szabadságot is jelent, és ezzel élnek is itthon.
A Vapiano SE megmenekülése
A Vapiano SE 2020 áprilisában jelentett fizetésképtelenséget. 2021-ben egy ismert szakmai befektetőkből álló konzorcium sikeresen megvásárolta a céget a QC Ventures befektetési cégtől.
Az új tulajdonosi kört Mario C. Bauer vezeti, aki a Vapiano korábbi igazgatósági tagja, de a befektetők között találjuk Henry McGovernt (ő az AmRest alapítója és volt vezérigazgatója), Sinclair Beechamet (a Pret társalapítója), Family van der Valkot (Vapiano Hollandia és Belgium) és Gregor Gerlachot (a Vapiano alapítója). Komoly vendéglátóipari tudás és tapasztalat állt tehát össze, hogy megmentsék a 2002-ben Hamburgban indított márkát. A befektetők új csoportja együttesen a vállalat újjáélesztését tűzte ki célul a korábbi mottóval: „Mindent, amit teszünk, szeretettel tesszük”.
A csapat elképzelése az volt, hogy a helyi sajátosságokra összpontosítanak, és decentralizált irányítási struktúrát hoznak létre. A befektetők azt mondták az üzlet után, hogy hisznek a Vapiano alapkoncepciójában, de a helyi partnerekben is, akiknek nagyobb teret engedtek.
Az egyik leginkább szembeötlő fejlesztés, amivel a vevők is egyből találkoznak, a teljes redesign. Régiós szinten az első fecske – de globális szinten is csak a negyedik – a MOM Parkban található étterem.
„A Vapiano alapvetően német cég volt, és arra a német igényre akart választ adni, hogy ugyan szeretnek társaságban lenni, de idegenkednek a saját lakásaikban baráti összejöveteleket tartani. A lényeg így az volt, hogy egy otthonos környezetben tudják a vendégeket fogadni, megtartva az egyéni ízesítés lehetőség az ételeknél” – magyarázza Sári Péter az eredeti koncepciót, amire aztán felépült a több mint kétszáz étteremből álló hálózat. Ennek megfelelően minden olyan elemet, ami zavaró lehet – például márkajelzéseket, logókat – nem is engedtek be az étterembe. A belső kialakításakor azt tartották szem előtt, hogy minden vendégtípus számára legyen megfelelő ülőhely, függetlenül attól, hogy egyedül jön, párban vagy akár nagyobb társasággal.
„Kezdő vapianós korszakomban, még 2008 környékén, amikor Németországban jártam a kinti egységek meglátogatásakor, akkor láttam, hogy a magukat jól érző társaságok mellett voltak olyan vendégek, akik egymagukban ültek az olajfánál, senki nem nézte ki őket, ad abszurdum még kapcsolatot is lehetett teremteni velük. Ezt több helyen is láttam aztán, és a belső tér átalakításának itthon is egy sarkalatos pontja lett, hogy azt üzenjük, nem ciki egyedül beülni hozzánk!” – teszi hozzá az ügyvezető.
A magyarországi éttermek ugyan követték az eredeti dizájnt és a funkciót, de el is tértek attól. 2018-ban például az akkor flagshipnek számító Vörösmarty téri étteremben borbárt alakítottak ki, ezzel ők lettek az első Vapiano a világon, ahol bort is lehetett fogyasztani. Ezt az elemet már mindegyik Vapianóba átültették azóta, és a MOM Parkban található étteremből sem hagyták ki, azonban itt továbbmentek.
A megújult Vapiano a MOM-ban. Fotók: Sebestyén László (6 kép)
Több íves-árkádos formát, még több élő növényt és elegánsabb sötét mennyezetet, hangulatvilágítást építettek be. A tervezésnél és a kivitelezésnél is komoly hangsúlyt fektettek az újrahasznosított alapanyagok beépítésére. A belsőépítészeti munkák a magyar Storiz tervei alapján készültek el. A világítás mellett kárpitos bútorokat is használtak, eddig ilyen Vapianóban nem volt. Az árkádon áthaladva következik a terasz-kapcsolatos világos, tágas nagyobb területű, vendégtér, amely központjában az olajfa sziget áll, szintén kárpitos leülő padokkal körbevéve.
„A mi jövőnk abban van, hogy a termék jó, de az éttermi élmény iránti igény fejlődik. Saját IT-rendszerrel tudunk menni, és gyorsabbak vagyunk, mint az anyacég, sőt, mi tudunk információt adni nekik” – mondja Mészáros Máté, az éttermeket üzemeltető gazdasági társaságok ügyvezetője a fejlesztésekről, amik kevésbé látványosak, mint egy egy belsőépítészeti irányváltás, cserébe a vendégélményt nagyságrendekkel növeli.
A hálózat új tulajdonosai lazítottak azon is, hogyan és ki szállíthat be az éttermeknek. A konyhatechnológia és a belsőépítészeti megoldások így már a magyar ügyvezetés ízlése mentén lettek kialakítva, de arra is figyeltek, hogy ahol és amiből lehet, magyar beszállítókkal dolgozzanak.
Bár a rendelés ma már QR kódok segítségével, az asztaloknál történik, hazai sajátosság, hogy egy jelentős vendégkörnek még igénye van a személyes kapcsolódásra a kiszolgálókkal, így nem törölték el a pultnál rendelés lehetőségét sem. „Eredetileg a látványkonyha volt az egyik fő attrakciónk, a népszerűsége miatt viszont egyre hosszabb lett a sorban állási idő, ami már a rovására ment ennek az élménynek. A covid csak rátett erre egy lapáttal, amikor az érintkezésmentesség lett a fontos, tehát kombinálni kellett a kényelmet a praktikummal. Az viszont számunkra is meglepő volt, hogy a QR-kódos rendelés bevezetésével ugyan csökkent a várakozási idő, de sokan mégis úgy élték meg, hogy nőtt, mert közben nem láttak rá a konyhai séfekre” – mondja Mészáros Máté.
Ami a pénzügyeket illeti, optimisták az év hátralévő részét illetően. „Az év utolsó három hónapja általában a legerősebb, az első 9 hónap alapján azt mondhatjuk, hogy az a fejlődés, ami a tavalyi évvel megvalósult, tovább folytatódik” – vázolja az elvárásokat Sári Péter, aki azt is hozzátette, hogy 2022-höz képest közel 30 százalékos növekedéssel számolnak az év végéig.