A Temu csendesedik. Nem csoda, hiszen már rég letarolta Magyarországot.
A bevezetési fázisnak hivatalosan is vége. 2025 elején az egy évvel ezelőttihez képest csupán 61 százalékos intenzitással hirdet a Temu a magyar online piacon. Ezt a Growww Digital nevű digitálismarketing-ügynökség osztotta meg a Forbes.hu-val.
TEMU-AKTÁK
A Temu örökre velünk marad. Hogyan tovább? E-kereskedelmi rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal, a Forbes főmunkatársával. A rovat eddig megjelent cikkeiért kattints ide!
Temu Index
A cég a Temu piacra lépése, 2023 ősze óta méri az online piactér hirdetéseit a Temu Indexszel. Ennek lényege, hogy 0 és 100 között egyetlen mérőszámba sűrítve mutatja meg, hogy százas skálán milyen intenzitással nyomul a Temu a Google hirdetési platformján. Avagy mennyit költ nálunk shopping-hirdetésekre a cég, a Google pedig milyen gyakorisággal dob fel temus termékeket. Minél magasabb a szám, annál több a Temu-hirdetés.
A lenti ábra mutatja, hogy 2024 elején járatta csúcsra a Temu a magyar Google-hirdetéseket. Szintén a Growww Digital becsülte meg, hogy 2023 decemberében körülbelül félmilliárd forintot költött Magyarországon online hirdetésekre a Temu. A Growww Digital először tavasszal tapasztalta a hirdetések ideiglenes leállítását, ennek hátteréről itt írtunk.
A sárga grafikon jelöli a 2025. eleji Temu Indexet. Mostanra beesett 50 alá a mutató, egy évvel korábban ez még 70–90 pont között alakult.
A Temu Index alakulása a kínai piactér magyarországi indulása óta. Vízszintes tengelyen az év hetekre bontva, a függőlegesen az index százalékos alakulása. Forrás és ábra: Growww Digital
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Az adatokból, mint korábban, úgy most is lehet következtetni a kínai platform hirdetési stratégiájára. A piros (2024-es) grafikon az év során fokozatosan lefelé haladt – a két nullás értéket leszámítva –, amiből azt látni, hogy a Temu kikísérletezte a hirdetési receptjét a magyar piacra.
Másrészt az oldal, a márka bevezetési kampányának is vége, nem kell már akkora erővel hirdetni magukat, mint eleinte. Ezt a hipotézist erősítette a Temu-akták előző cikke is.
- A Skubi.io szerint a magyar Temu árai – a piackutató cég által vizsgált termékek körében – egy év alatt átlagosan 38,3 százalékkal nőttek 2025 elejére.
- Avagy a Temu márkát sikeresen bevezették, vezető piacrészt szereztek itthon is, szóval finoman el lehet kezdeni drágítani.
39 százalékkal alacsonyabb a Temu Index most, mint tavaly volt, magyarázza Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere. Alacsonyabbra becslik a cég 2024. decemberi online költéseit is, 150–200 millió forintra az egy évvel ezelőtti 500 millióhoz képest.
„Fokozatosan tekerték vissza a potmétert. Kimondhatjuk, hogy véget ért a bevezetési fázis.”
Némi szakmázás
Kutatásaik alapján tavaly 26 százalék volt a magyar médiaköltés inflációja, ennyivel növekedtek átlagosan a kattintásonkénti költségek (CPC) a kattintásonkénti költséggel működő (PPC) hirdetéseknél – osztja meg Szabó László.
Ez azért fontos, mert az e-kereskedők egyik legnagyobb árbevétel-arányos költsége pont a kattintás alapú médiaköltés, az éves árréstömeg akár felét is kiteheti.
Szabó szerint a tapasztalt költséginfláció várhatóan idén is velünk marad. Emiatt nehéz lesz pusztán azonnali megtérülésű, fizetett csatornákon növekedni, a fizetett kampányoknál felértékelődik a szakmai tudás és az üzleti szemléletmód.
Szabó visszatérő szakértője a Millásreggelinek. Legutóbb február 5-én beszélt a rádióműsorban arról, mire kell majd figyelni 2025-ben, és hogy magyar e-kereskedőként ki maradhat talpon a piacon.
Jó hír? Igen is meg nem is
E-kereskedőként arra figyeljünk, hogy bár végre csökkent a Temu kiszorító hatása a hirdetési felületekről, a vásárlóerő-elszívás erősebb, mint valaha.
A PwC decemberi kutatása szerint tavaly csaknem kétmillióan rendeltek itthon a Temuról. Ha úgy vesszük, minden ötödik magyar kipróbálta, abszolút piacvezetők a hazai piacon.
A jövőben sem lesz könnyű itthon webshoposnak lenni, árban nehéz versenyezni az óriás piacterekkel. A kulcs a hozzáadott értékben, a többdimenziós növekedésben rejlik (régió, kínálat, csatorna).
„Véget ért a korszak, amikor erőből, átlagos értékkínálattal megoldhatta a kereskedő. Értsd jobban a vásárlóidat, mint a Temu”
– javasolja Szabó a Growww Digitaltól.
Mert bizony számítsunk rá, hogy meg is tartják erejüket a globális szereplők, így a Temu is. A friss Digitális Kereskedelmi Körkép riport (a Growww Digital is részt vesz benne) egyik fő tanulsága, hogy a magyar e-kereskedelem ötöde valójában már import, ez hajtja a szektor növekedését.