Kiben higgyünk, ha már a kínaiaknál is drágulnak a filléres kacatok? Újra itt a Temu-akták, a Forbes.hu e-kereskedelmi rovata.
A változás keleti szele: drágul a Temu. Miklya Attila, az e-kereskedelemre specializálódott szoftveres piackutató cég, a Skubi.io társalapító-ügyvezetője újra beleásta magát jó mélyen a kínai online piactér adataiba. Attila tavaly márciusban, a Forbes.hu Temu-akták rovatában magyarázta el először, hogyan játszik valós időben a filléres óriás az árakkal.
„Ez a Temu igazi csodafegyvere, ebben van igazán elmaradva az e-kereskedelmi piac nagy része”
– foglalta össze akkor Attila, szóval tényleg érdemes visszaolvasni a cikket.
TEMU-AKTÁK
A Temu örökre velünk marad. Hogyan tovább? E-kereskedelmi rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal, a Forbes főmunkatársával. A rovat eddig megjelent cikkeiért kattints ide!
Akkor, március végén a Skubi.io ármonitorozást is lefuttatott a Forbes.hu számára. Kiderült, hogy a vizsgált hat piac közül Magyarországon voltak a legalacsonyabbak az átlagárak, de nemzetközi viszonylatban is kimagasló volt nálunk a filléres ajánlatok száma.
Ami emögött állt, hogy a magyar még új piac volt a Temu számára, piacot pedig olcsóbb árakkal lehet szerezni. És aki kellő tőkével rendelkezik, még akár komolyabb veszteségeket is bevállal érte.
„Ha haladni akarnak a profitabilitás felé, valószínűleg ehhez a termékszegmenshez kell először nyúlniuk”
– tette hozzá Attila tavaly.
Temu-infláció
Eltelt majdnem egy év, a Skubi.io pedig újabb árelemzéssel jelentkezett a Forbes.hu-nál.
- Január 10-én és 17–18. között, összesen 32 óra alatt 21 832 termék 45 906 hirdetésverziójának árait vizsgálták meg a platformon a március 22–24-i adatokhoz képest, ezúttal csak a magyar piacon.
E szerint a magyar Temun meghirdetett termékek ára a vizsgált hirdetések körében
átlagosan 38,3 százalékkal nőtt a 2024-es első negyedév és az idei első negyedév között.
A konkrét termékek esetében átlagosan 3171 forintról 4384 forintra.
A Temun meghirdetett termékek ára átlagosan 38,3 százalékkal nőtt 2024/Q1 és 2025/Q1 között. Forrás: Skubi.io
Ha csak a 3000 forint alatti és a 15000 forint feletti termékhirdetések arányát nézzük a magyar ajánlatok között, alig egy év alatt az olcsóbb kategória szűkült (60,3 százalékról 45,5-re), a drágább pedig bővülni kezdett (1,3 százalékról 4,9-re).
A 3000 forint alatti termékhirdetések százalékaránya 2024/Q1 és 2025/Q1 között 45,5 százalékra csökkent. Forrás: Skubi.io
A 15000 forint feletti termékhirdetések százalékaránya 2024/Q1 és 2025/Q1 között 4,9 százalékra nőtt. Forrás: Skubi.io
Vége az ismerkedésnek?
Magyarázat a temus inflációra? A márkát sikeresen bevezették, vezető piacrészt szereztek itthon is, szóval finoman el lehet kezdeni drágítani.
„Ez validálja azt a hipotézist, hogy 2024 promóciós év volt, és kúsznak felfelé az árak. Ki tudja, meddig jutnak?”
– foglalja össze röviden Attila.
Igen ám, de visszatérő vád a platformmal szemben, hogy a kínai állami ösztönzők miatt nincs piaci logika a létezése, terjeszkedése mögött. Részben ezért, másrészt a globalizálódó kereskedelem, a rövidülő logisztikai láncok miatt is árusíthat a Temu alacsony árréssel hiperolcsó termékeket.
Mindezt úgy, hogy közben brutális, évi 3–4 milliárd dolláros összegeket költhet marketingre. Mert belefér neki, hogy masszív veszteséggel működjön, elvileg akár 7–30 dollárt bukva átlagosan a rendeléseken (elemzésenként eltér ez a mutató).
Hogyan tovább?
A Temu anyacége a kínai PDD Holdings, utóbbi alá tartozik a Pinduoduo nevű kínai platform is. A PDD a Temu negyedéves teljesítményét külön nem szokta közölni, csak csoportszinten kommunikál.
- E szerint a PDD adózás utáni eredménye 25 milliárd jüan (3,5 milliárd dollár) volt 2024 harmadik negyedévében, ez elmaradt a piaci várakozásoktól (26,6 milliárd jüan vagy 3,8 milliárd dollár).
- Miközben az említett időszakban a bevételek továbbra is egészséges ütemben növekedtek (éves alapon 44 százalékot), a PDD-nek egyre élesebb versennyel kell szembenéznie Kínában és nemzetközi szinten is (Amazon, Sheinen, TikTok Shop).
- Nem beszélve arról, hogy a Temu kereskedelmi gyakorlata egyre inkább böki a szabályozók csőrét is.
Az eMarketer elemzése szerint mindez arra kényszerítheti a PDD-t, hogy megfontoltabban terjeszkedjen, fenntarthatóbb hirdetési stratégiát alkalmazzon, és hosszú távban gondolkodjon, fókuszban a vevők megtartásával, szakmai nyelven a vásárlói életútérték (customer lifetime value, CLV) növelésével. A CLV mutatja meg, hogy a vásárló átlagosan mennyi bevételt fog hozni a cégnek, amíg az ügyfele.
Hol tart a magyar e-kereskedelem?
A PwC Magyarország vezényletében már készül a legújabb Digitális Kereskedelmi Körkép felmérés is a magyar e-kereskedelem aktuális helyzetéről és arról, hogy áll nálunk a Temu. Az első ízelítő adatokról a Forbes.hu-n is beszámoltunk.
- A növekedést már nem a belföldi forgalom, hanem az import hajtja, a Temu, a Shein és társai.
- A terméket is online vásárlók köre itthon 300 ezerrel nőtt tavaly, ebben biztos hatalmas szerepet játszott a Temu is.