Az Apple-platformokat kimaxolta, most a windowsos környezet felé nyit a háromdimenziós tervező appjával befutott Shapr3D, melynek egyik mágiája Csanády István alapító szerint az olcsó ügyfélszerzés. A világratörő magyar startup 2021-ben megháromszorozná árbevételét , miután 2019-ben hatmillió dollár befektetéshez jutott a Szilícium-völgyhöz szokott nagyágyúktól. Többé talán nem is lesz szüksége külső tőkére – derül ki a januári Forbes Lelkes magyarok című címlapsztori-összeállításában olvasható cikkből.
„Én mindig bent dolgozom az irodámban, mert van egy 16 hónapos gyermekem” – mondja büszkén Csanády István a Forbes januári számába készült interjú elején. Munkatársai viszont mostanság nagyrészt a home office-t választják, ami már csak azért is praktikus, mert épp átszabják a Bajcsy-Zsilinszky úti irodájukat: ezer négyzetméteresre bővül a Shapr3D-főhadiszállás.
„Nagyon hatékonyra alakítjuk ki, olyan terekkel, amik segítik a minőségi munkavégzést és a csapatmunkát. Babzsák meg pingpongasztal továbbra sem lesz, de túl nagy tárgyaló is csak egyetlenegy. Nagyon sok értéket látunk a két-három fős megbeszélésekben, de a feleslegesen nagyok számát próbáljuk minimalizálni. Általánosságban azt gondolom, hogy a legtöbb míting lehetne egy e-mail, egy jól működő prototípus viszont akár száz mítingnél is többet ér.”
Birodalmi lépegető
Istvánról a hatékonyság szobrát lehetne megmintázni, mindazonáltal éppen egy remekül sikerült munkahelyi értekezlet után döntött úgy 2015-ben, hogy vállalkozást alapít. Addig is az IT-szférában dolgozott, de szeretett volna alkotni valami sajátot. A Shapr3D CAD (computer aided design) tervező appot kimondottan iPad Próra fejlesztette ki a kezdetekben még csak három fős startupja.
Az alkalmazás különlegessége, hogy internetkapcsolat nélkül, könnyen és gyorsan tudnak térbeli modelleket készíteni vele azok is, akiknek kevés tapasztalatuk van az efféle munkában.
Az ötletben azóta olyan tőketársaságok láttak fantáziát, mint a Lifeline Ventures (a játékfejlesztő Supercell egyik fő befektetője), az InReach Ventures, a Point Nine Capital (a Revolut befektetője) és a Creandum (a Spotify-é) – a négy nagyágyútól két körben összesen 7,5 millió dollárt (2,2 milliárd forint) kaptak Istvánék, 2017-ben másfelet, tavaly hatmilliót.
Idén kijönnek két új verzióval, az iPad Pro után Macre és Windowsra, továbbá az alkalmazás egy rakás hiányosságát is befoltozzák. „Olyan fejlesztésekkel készülünk el, amiket a felhasználók már több éve várnak. Az elmúlt évben több tízezer visszajelzést kaptunk, hogy milyen új funkciókkal tudnánk a munkájukat tízszer hatékonyabbá tenni.”
A 2020-as évet harmincan kezdték a Shapr3D-nél, most nyolcvanan vannak, közülük 53-an a fejlesztésen dolgoznak. István azt mondja, 2021 végére 140 fővel számolnak, de lehet, hogy 160-ig is fel tudnak skálázódni. 2020-ra már 1,3 milliárd forint árbevételt kalkulálnak – ezt szeretnék jövőre megháromszorozni. Most nagyjából 22 ezer fizetős felhasználójuk van – 35-35 százalékuk az EU-ból és az USA-ból jön –, közülük hatvan százalék üzleti júzer.
A Shapr3D-t ugyanis profik és hobbisták egyaránt használják – persze nyilván az a jó a cégnek, ha minél nagyobb az előbbiek aránya, hiszen tőlük várható a bevétel.
Az app ingyenes változatával mindenki ki tudja próbálni az alapszintű tervezést egy 3D nyomtatóra, és a hűtőszekrény-pótalkatrésztől a birodalmi lépegetőig az ég világon mindenfélét kreálnak a Shapr3D segítségével az amatőr júzerek. „Őket is nagyon szeretjük, örülünk, hogy vannak, hiszen segítenek a termékfejlesztésben azzal, hogy elmondják, mi tetszik nekik benne. Kevés termék kap ennyi szeretetet a felhasználóitól, mint a miénk.”
Főként dizájnfókuszú iparágakra lőnek
A következő 18 hónapban arra koncentrálnának, hogy bizonyos szegmensekben az első számú tervezési eszközzé avanzsáljon a Shapr3D. „A mostani prototipizáló toolból fogunk felnőni igazi CAD-rendszerré. Teljesen tudatosan építkeztünk így, és jól tudjuk, hogy még nem vagyunk ott. Most megyünk végig a pubertáson, ami mint közismert, fájdalmas és nehézségekkel teli” – mondja István.
Főként a dizájnfókuszú iparágakra lőnek, olyan cégekre, amelyeknél viszonylag alacsony a tervezési és a gyártási komplexitás – tehát nem űrhajó vagy autó a végtermékük, hanem például orvosi vagy fogyasztói elektronikai eszközöket, gépalkatrészeket terveznek és gyártanak.
„A tech cégeket egyelőre nem érintette a pandémia, legalábbis negatívan biztosan nem. Nekünk volt egy-két kiemelkedő hónapunk a tavaszi lockdown idején, de azóta stabilizálódott a helyzet.”
Azért a lezárás és a home office a Shaprnek nem különösebben ideális, tekintve, hogy a munkájuk jelentős része kreatív együttműködés, amit nyilván nagyon nehéz ebben a felállásban jól csinálni. „Bizonyos dolgokra természetesen jó a távmunka, de nem mindenre. Mentálisan is elég megterhelő sokaknak. Szinte mindenki alig várja, hogy visszatérhessünk az irodába.”
István szerint a CAD iparágat szerencsére nem ette meg a járvány, hiszen gyártani és tervezni most is kell, sőt új dolgokat is. Például maszkot.
„Ha változik a világ, az mindig beindítja az innovációt, a gondolkodást. Én abba a táborba tartozom, amelyik azt gondolja, hogy 80 százalékban vissza fog állni a világ az év közepére-végére. Persze azt sem hiszem, hogy pont ugyanolyan lesz – ami meg mindig lehetőségeket ad.”
Borítókép: Orbital Strangers
Arról, hogy a Shapr3D milyen fejlesztésekkel lepi meg idén a felhasználóit, mit gondol a cégről Bojár Gábor Graphisoft-alapító, illetve, hogy milyen esélyei vannak az appnak Kínában, a januári Forbesban olvashatsz! Lapozz bele a magazinba!