Bekebelezte a Grand Theft Auto (GTA), a Borderlands vagy a NBA 2K játékszériákat birtokló Take-Two Interactive videójáték-óriás a Farmville-ről elhíresült mobil- és social media platformos játékcéget, a Zyngát – jelentették be hétfőn.
A közlemény szerint a Take-Two részvényben és készpénzben vegyesen fizet a Zynga valamennyi forgalomban lévő részvényéért, az utóbbi értékét így az akvizíció 12,7 milliárd dollárra lövi fel.
Jó eséllyel ez lesz minden idők legnagyobb videójátékos felvásárlása. Csak viszonyításképpen: az elmúlt évek talán legnagyobb videójátékos adásvételének tartott Microsoft-Zenimax-üzlet végső értéke 8,1 milliárd dollár volt. A csúcstartó eddig a kínai Tencent médiakonlgomerátum volt, ő 8,6 milliárd dollárt költött a Supercell nevű finn csapatra, a Clash of Clans fejlesztőjére.
Igen ám, csakhogy a Zynga mögött még a Bethesda-tulajdonos médiacéghez képest is komolyabb piac rejlik.
A Take-Two is úgy fogalmaz: az üzlettel a világ egyik legnagyobb kiadójává válik a leggyorsabban növekvő szórakoztatóipari szegmensben, a mobiljátékok piacán.
Egy elemzőcég tavaly 180 milliárd dollár fölé becsülte a videójáték-piac forgalmát, ebből a mobiljátékok részesedését több mint a felére, 93,2 milliárd dollárra becsülik. Korábbi elemzésünk a mobiljátékiparról:
A Zyngáról
A Zynga játékainak átlagosan havi több mint 183 millió aktív játékosa van. Portfóliójába olyan címek tartoznak, mint a Facebookkal világhírűvé lett Farmville-sorozat, vagy a Words With Friends és Draw Something nevű, szintén nagyon népszerű közösségi mobilos játékok. E pillanatban egy ingyenes Star Wars-játékot is fejlesztenek, a mobilokra és Nintendo Switchre egyaránt megjelenő Star Wars Hunterst.
A bejelentés értelmében Strauss Zelnick marad a Zynga elnök vezérigazgatója. Az egyesült vállalatot a Take-Two vezetősége fogja dirigálni, miközben az óriáscég mobilos törekvéseit, korábbi sikerjátékainak lehetséges mobilos verzióit a Zynga fogja egyengetni ernyőmárkaként. A tranzakció 2022 júniusában véglegesedhet.
A Zyngáról például 2020 tavaszán is írtunk, akkor egy sajnálatosabb apropóból, adatbiztonsági botrányuk miatt.
Felvásárlási hullám
A videójáték- és szórakoztatóipar konszolidációs hulláma tehát mit sem csitul, pláne egy olyan rekordév után, mint amilyen 2021 volt. A VGC összefoglalója szerint a tavaly évi megkötött értéke már októberrel bezárólag több mint megduplázta a 2020-asokat.
Ennek legjavát egy svéd konzorcium, az Embracer Group tette ki, aki nem mellesleg tavaly az Andy Vajna által alapított animációs stúdiót, a magyar Digicet is megvette.
Borítókép: Grand Theft Auto V és Farmville 3. Fotó: Take-Two Interactive // Zynga