Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

7,5 milliárd dolláros gigaüzlet: a Microsoft megvette a Zenimax Mediát

A videojáték-történelem második legnagyobb felvásárlását jelentette be a Microsoft. A redmondi óriás a Zenimax Mediát vette meg, ami magába foglalja a Bethesda nevű játékkiadót is. Utóbbi cég birtokolja a többek között a Doom, a Fallout, a Wolfenstein és a The Elder Scrolls-játékok jogait is.

Az üzlet 2021 közepére érhet révbe, az ár 7,5 milliárd dollár – ezt készpénztartalékból finanszírozza a Microsoft, aminek ez az eddigi legnagyobb videójátékos beruházása. Ennél csak egy ilyen üzlet volt drágább: mikor a kínai Tencent médiabirodalom felvásárolta a finn Supercellt, a Clash of Clans fejlesztőit, 8,6 milliárd dollárért.

Phil Spencer Xbox-fejes egy meglehetősen péerszagú posztot tett ki az Xbox.com-ra, amiben 2300 új munkatársról és a Bethesda elhivatottságáról áradozik. No meg felsorolja azokat a stúdiókat, amik a Zenimax ernyője alá tartoznak, ide értve az Arkane-t, a Bethesda Games Studiost, a MachineGamest és az id Software-t. Utóbbi társalapítója, a ma már a Facebooknak dolgozó John Carmack Twitteren lelkendezett az üzlet miatt: őt a Zenimax anno azért perelte, mert a kiadó szerint ipari titkokat vitt magával Zuckerberg birodalmába. A legendás programozó arról írt, hogy a jövőben újra dolgozhatna régebbi címein.

A Microsoft-Zenimax üzlet lényege természetesen a videójáték-piac feletti uralom: a Microsoft az új Xbox-konzolok idei érkezésével nem titkoltan szeretné visszaszerezni azt az előnyt, amit az Xbox 360-nal magáénak tudott, és amit a konkurens Playstation 4 megjelenésével elveszített. Az Xbox így egy a bevezetőben felsorolt, igen magasan értékelt és sokmillió játékos által kedvelt franchise-ok egyedüli tulajdonosa lesz.

Ez a gyakorlatban akár azt is jelentheti, hogy a Microsoft elzárja az említett játékok elérhetőségét a Sonytól, azaz a Playstation-játékosok nem kapnak majd saját változatot. A Bethesda vezére, Todd Howard olyan közleményt adott ki, amiben a cég két már bejelentett és sokak által várt játéka, a Starfield és a The Elder Scrolls VI is ki lett emelve – Howard szerint a felvásárlás tette lehetővé, hogy fejlettebb grafikus motorral készüljenek a programok. Ugyanakkor Spencerék nem zárkóznak el az együttműködéstől: bár az Xbox és a PC lesznek a fő irány, „alkalmanként” megjelenhetnek bethesdás címek más gépekre is. A már beígért exkluzívok, azaz a Ghostwire: Tokyo és a Deathloop maradnak a Playstation 5 sajátjai.

A felvásárlás mindenesetre felboríthatja a konzolpiaci erőviszonyokat. A brit elemzőcég Globaldata közleménye szerint a piac 2025-re már 60 milliárd dollárt ér majd, ebből pedig a Microsoft is nagy szeletet szeretne. A cég meglehetősen vad teóriával áll elő: eszerint a Microsoft a koronavírus miatt 2021-re halasztott Halo Infinite helyett már idén piacra dobná a még be sem mutatott Starfieldet, hogy ezzel robbantson bankot az Xbox Series X és Series S novemberi megjelenésekor.

Frissítés: közben a Globaldata javította álláspontját, a cég szerint a Starfield a Halo Infinite mellett lesz egy erős érv az Xboxok megvásárlására. Ugyanakkor még az elemzőcég sem biztos benne, hogy ez a játék megjelenik-e Playstationre vagy sem.

Borítókép: a Bethesda hivatalos Facebook-oldala


 

Megtanulhatsz néhány vállalkozói készséget, de a vállalkozói attitűdöt nem lehet megtanulni.