Jó üzlet a vintage bútor Nagy-Britanniában (is): nemrég 11 millió dollárnyi befektetést kapott egy vintage lakberendezési tárgyakkal foglalkozó startup, a londoni központú Vinterior, amely saját területén éveken belül piacvezető lenne Európában.
A 2016-ban alapított Vinterior online piactere a minőségi vintage bútorok és dekortermékek adás-vételét akarja megkönnyíteni, de a bekerüléshez elég magasra teszik a lécet: jelenleg 30 ország, 1800, gondosan kiválasztott eladója hirdet náluk, és a jelentkezők több mint harmadát elutasítják – írja a Business Insider. A jelentkezések elbírálásánál figyelembe veszik a kínált áru minőségét, illetve a korábbi vevői értékeléseket.
A Vinterior megálmodója, Sandrine Zhang Ferron pénzügyes munkáját hagyta ott és fogott bele a vállalkozásba egy három hónapos programozói tanfolyamot követően,
ahol egyébként társalapítójával, Leslie Fournier-vel is találkozott. A fast fashionhoz hasonló fast furniture trenddel szembemenve pozícionálták magukat, de meg akarták könnyíteni a minőségi bútorokhoz való hozzájutást is, hogy a vintage bútort keresőknek ne kelljen órákig gyöngyszemek után kutatniuk a különböző üzletekben vagy hajnalban kezdődő bolhapiacokon. A Vinteriort 12 londoni eladó mindössze 200 termékével indították öt évvel ezelőtt.
Zhang Ferron szerint a piac nagyjából felét a tömegbútort áruló kereskedők uralják, az ilyen gyártás környezetterhelő, és erőforrásigényes, nem is beszélve a szállítás ökológiai lábnyomáról. A fogyasztóknak azonban egyre szélesebb köre figyel a körforgásos gazdaság szempontjaira is, miközben amúgy is divatba jöttek a vintage és a múlt század közepi bútorok: a Business Insider becslése szerint 2025-re 16 milliárd dollárt is meghaladó piacról van szó.
A körforgásos gazdasághoz kapcsolódó európai startupok 2021-ben augusztusig mintegy 248 millió dollárnyi kockázati tőkét vonzottak, míg az Egyesült Államokban 116 millió dollár áramlott ezekhez a vállalkozásokhoz,
írják a Pitchbook adataira hivatkozva. 2020-ban Európában 180, az USA-ban 330 millió dollárnyi tőke áramlott a szektorba. A vintage bútorok iránti keresletet a Vinterior szerint az is fűtheti, hogy a koronavírus miatt egyre több időt töltenek az emberek otthon, mivel sokhelyütt a home office lett az új normalitás.
Csak azért vagyunk zöldek, hogy spóroljunk? Kiderült, mit gondol a fenntarthatóságról négy generáció
Európai terjeszkedés jön
Jelenleg majdnem 100 kategóriában 180 ezer terméket kínálnak, mára az Egyesült Királyság első számú vintage piacterévé nőtték ki magukat. Eladóik többsége az anyaországból érkezik, de sok francia, holland, belga, luxemburgi, és kelet-európai eladójuk is van – magyarországi termékeket, például antik szekrényeket és 1950-es évekbeli moziszékeket is felfedeztünk a kínálatban, utóbbiak darabonként 285 fontba (121 ezer forintba) kerülnek.
A mostani, A-körös befektetést az Active Partners vezette, amely a brit egészséges gyorsétteremláncba, a Leonba, valamint a Secret Cinema nevű szórakoztatóipari cégbe is befektetett már. A kapott 11 millió dollárt a Vinterior a terjeszkedésre használja, újabb szolgáltatásokat akarnak beépíteni az eladóknak, ezzel segítve őket például az adózási kérdésekben és az európai terjeszkedésben.
Két éven belül piacvezetők lennének Európában, ehhez a következő lépés a franciaországi terjeszkedés lesz.
Jelenleg 42 fős a csapat, de Zhang Ferron szerint 2023-ra több mint duplájára, 100 emberre nő a team létszáma.
Borítókép: Vinterior // Facebook