Immár mind a Sony, mind a Microsoft nyílt lapokkal játszik: mindkét nagy konzolgyártó bejelentette saját, kilencedik generációs gépparkja árát és megjelenési dátumát. Már 114 ezer forintért is lehet nextgen konzolunk, a kompromisszummentes élmény azonban 184 ezres befektetést kóstál. A két cég ezúttal nemcsak játékok, hanem üzleti modell szempontjából is jelentős eltéréssel száll ringbe a gamerekért novemberben. Csak egy bibi van: nem biztos, hogy a készletek bírni fogják a vásárlók rohamát.
Bejelentette a héten a Sony a Playstation 5 konzolok árát és megjelenési dátumát. A drágább, UHD Blu-ray lejátszóval felszerelt modell 184 990, míg az optikai meghajtó nélküli Playstation 5 Digital kiszerelés 149 990 forintos ajánlott áron kerül boltokba, az első körös országokban (Egyesült Államok, Japán, Kanada, Mexikó, Ausztrália, Új-Zéland, Dél-Korea) 2020. november 12-én, minden más piacon – így Magyarországon is – pedig egy héttel később, november 19-én.
A startcímek a következők (leszámítva a kompatibilis, előző generációs címeket):
- Astro’s Playroom (előtöltve a konzolon)
- Demon’s Souls
- Destruction All Stars
- Fortnite
- Devil May Cry 5: Special Edition – digitálisan lesz elérhető a gép megjelenésekor világszerte, az alapjátékról tesztet is írtunk
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Sackboy: A Big Adventure
Ami a Microsoft Xbox Series X-et és S-t illeti, a gépek 2020. november 10-én startolnak, az optikai meghajtóval és erősebb hardverrel felszerelt Series X szintén 184 990, míg a digitális, jóval szerényebb képességű Series S 113 990 forintért lesz kapható.
A Playstation 5 két modellje között tényleg az optikai meghajtó hiánya az egyedüli különbség – aki a 150 ezres kiszerelést vásárolja meg, búcsút int a lemezes játékoknak, cserébe stabil interneteléréssel ugyanolyan élményben lehet része, mint a Blu-rayes változat tulajdonosainak.
Ezt leszámítva mindenki 16 gigabájt memóriát, 825 giga SSD-háttértárat és legfeljebb 3,5 GHz-es órajelű processzormagokat hajtó főegységet visz haza a dobozban; mindez natív 4K-s játékra elegendő, hol 60, hol 30 képkocka/másodperces sebesség mellett. Kiemelendő, hogy ezúttal 4K-s lemezek lejátszására alkalmas meghajtót kapunk – ilyet eddig csak az Xbox One-konzolok tulajdonosai használhattak.
Ha már Xbox, az új gépek között komoly eltérések vannak. Az Xbox Series X a csúcsmodell, szintén 184 990 forintba kerül, van benne lemezmeghajtó, és elsősorban 4K-s tévék mellé ajánlja a gyártó. Egyterrás SSD, 16 gigabájt memória 3,8/3,6 Ghz-en ketyegő processzormagok; ez még PC-s szemmel is impresszív, és mi tagadás, ráver a Playstation 5 képességeire – elméletben a független játékkiadók programjai az Xbox Series X-en akár picit szebbek és gyorsabbak lehetnek, mint Playstation 5-ön.
Ezzel szemben a 114 ezres Xbox Series X 512 gigás SSD-t, 10 giga memóriát és 3,6/3,4 GHz-en pörgő magokat kap, azaz teljesítményét tekintve is elmarad a drágább modelltől.
Ezen felül a Microsoft által ígért visszafelé kompatibilitás sem lesz tökéletes: míg Xbox Series X-en az Xbox 360 és az Xbox One-sorozat játékai akár magasabb felbontásban, gyorsabban is futhatnak (ezt nevezik enhanced-módnak), addig Xbox Series S-en csak az eredeti hardverük nyújtotta környezet emulálására telik, azaz nem lesznek szebbek vagy sebesebbek, mint Xbox 360-on vagy Xbox One-on voltak. Persze az SSD miatt a töltési idők lerövidülnek, de azért ez messze nem ugyanaz az élmény,
Xbox Series X és Xbox Series S vs. Xbox One X és Xbox One S
Bonyolult? Az, és akkor a nevekbe még bele sem mentünk. Ugye az Xbox One-ból is háromféle van: a 2013-as alapmodellnek simán csak ez a neve, a későbbi, kisebb változat viszont Xbox One S néven jelent meg (picit emelt GPU-órajellel).
Ezt követte a 2016-os Xbox One X, amit natív 4K-s játékra terveztek, és képes az Xbox 360-as játékokat akár 4K-ban, jobb képfrissítéssel futtatni. Na, ennek a funkciónak int búcsút az a One X tulaj, aki Series X helyett Series S-t vesz. No meg a Series S is kizárólag digitálisan működik, lemezmeghajtó ebben a –z egyébként kifejezetten esztétikus és kicsi – konzolban sincs.
A különbségek legfőbb oka az eltérő üzleti modellben keresendő. A Sony bevallottan a klasszikus játékterjesztési szisztémát követi: a gamer megveszi a gépet, amin előfizethet egyes szolgáltatásokra (pl. a havonta ingyenes játékokat kínáló Playstation Plusra), a AAA-kategóriás játékokat pedig 60-70 dolláros áron szerzi be.
A cég azt is bejelentette, hogy bár nem vetik el az évek óta standard 60 dolláros/eurós árcédulát, egyes játékok 70 dollárba / 80 euróba kerülnek majd (alapkiszerelésben, mármint; a különféle extra kiadások esetében eddig is a csillagos ég volt a határ). Bár ez egy 20 eurós ugrásnak tűnik, a Sony év elején már 10 euróval emelte az európai ajánlott árat, csak ezt a magyar Playstation nem vezette át, így 21 990 maradt a legtöbb AAA-kategóriás Playstation 4-játék ára.
Ez itthon 29 990 forintos ajánlott fogyasztói árat jelent.
Kiemelendő extra, hogy a Playstation 5 a Playstation 4 bizonyos játékaival is kompatibilis lesz, a Playstation Plus-előfizetők pedig meg is kapják a jelenlegi konzol legerősebb címeit (pl. God of War, Uncarted 4, Detroit); alant trailer, benne a játékok listája.
Ezzel szemben a Microsoft az Xbox Game Pass nevű előfizetéses szolgáltatást látja a géppark legfontosabb ajánlatának. Havi 3000 ezer forintért egy sor játékhoz kapnak hozzáférést az előfizetők, ezeket a gépre letöltve azonnal futtathatják, nem kell tehát külön megvásárolniuk őket.
A Game Pass ráadásul PC-n is elérhető, sőt létezik egy Ultimate kiadása is, ami 4190 forint fejében a játékstreamelést is lehetővé teszi, egyelőre kizárólag androidos tabletek vagy mobilok esetében is – innét pedig csak egy ugrás az okostévés játék, amihez már nem is kell konzol, elég egy Netflix-árszintű előfizetés.
Persze, a játéklista még nem teljes, évekbe telhet, hogy az legyen, ha egyáltalán – de már most látható, hogy a Microsoft inkább felhasználókat, semmint márkahű játékosokat toboroz. Ezt jelzi, hogy a cégnek exkluzív játéka is alig van.
Ami nem jelenik megy Playstationre, az kijön PC-re, így egy erősebb asztali gép tulajdonosa már aligha látja értelmét megvásárolni az Xboxokat. Cserébe ő is potenciális Game Pass-előfizető, és mint ilyen, ügyfél.
Megjelenéskor egyébként ezek a játékok lesznek elérhetőek Xbox Series X-re és S-re (leszámítva a kompatibilis, előző generációs címeket):
- Assassin’s Creed Valhalla
- Destiny 2: Beyond Light
- Dirt 5
- Fortnite
- Gears Tactics
- Tetris Effect: Connected
- Yakuza: Like a Dragon
No meg kicsit a múltat is idézi ez az egész helyzet. A Microsoft 2001-ben úgy lépett be a konzolpiacra az első Xboxszal, hogy az egyik legjelentősebb japán szereplőnek számító Sega épp bemondta az unalmast, a Sony hegemóniája pedig megtörhetetlennek tűnt.
Az első gép amolyan bemelegítés volt a 2005-ös Xbox 360 előtt, ami nemcsak beelőzte a Playstation 3 premierjét egy teljes évvel, de árban is rugalmas konstrukciót nyújtott: az olcsóbb, merevlemez nélküli Xbox 360 Core 299 dollárba került, a drágább, HDD-vel felszerelt Pro (egyes piacokon elnevezés nélküli) modell viszont 399 dollárba fájt – nagy különbség, főleg, hogy utólag lehetett merevlemezt venni a Core (később Arcade) masinához is.
Ehhez akkor nem egy erős szolgáltatási háttér, hanem sok valóban látványos játék társult, amikkel könnyű volt leseperni a Playstation 3-at annak kevés programjával és valóban röhejes, 599 dolláros árával.
A Sony kivárásra játszott
Bár a 2020-as konzolgeneráció-váltás már több mint egy éve kész tény, mi több, a Microsoft a 2018-as E3-on lengette be elsőként az új Xboxok érkezését, a redmondi óriás mindeddig megőrizte elsőbbségét, ha bejelentésekről, leleplezésekről volt szó – már szeptember 9-én hivatalossá tették, hogy az új Xboxok november 10-én érkeznek, méghozzá kétféle kiszerelésben, külön árazással (erről még lesz szó).
A Sony ezzel szemben többször is bemutatta már a Playstation 5 játékkínálatát, sőt rendhagyó módon a gép hardverét sem egy saját eseményen, hanem egy Wired-cikkben leplezte le elsőként, 2019 tavaszán. Az árral kapcsolatban azonban az utolsó pillanatig vártak, pletykacunamit zúdítva a techiparra.
A Forbes is megírta, hogy a Bloomberg szerint a gyártó egyszerűen nem volt magabiztos az árazást illetően. Túl sokba került a gyártás, a koronavírus-járvány indukálta gazdasági válság pedig a vásárlási kedv visszaesésével fenyegetett. Az elemzők az árral kapcsolatos csendet szintén a bizonytalanság számlájára írták: általános volt a vélekedés, miszerint a Sony a Microsoft saját gépeinek árára vár, miközben minél több játékot mutat be, hogy a leleplezéskor legalább legyen mivel legitimálni a szokottnál durvább árcédulát.
A Forbes információi szerint mindenesetre valószínű, hogy a Playstation 5 és Xbox Series X/S készletek korlátozott számban lesznek elérhetők Magyarországon, akár még készlethiány is felléphet. Az ok elsősorban a koronavírus: a kínai gyártósorok a járvány hatására nem bírják úgy az iramot, ahogy azt eredetileg elképzelték a konzolgyártók.
Az előrendelés tehát erősen ajánlott, ha valaki biztos a fa alatt akarja tudni a gépet. A Microsoftot is kerestük az ügyben, a cég Xboxért felelős PR-ese, Tóth Gábor annyit mondott: a Microsoft igyekszik megfelelni a felfokott igényeknek. Kerestük a Sonyt is, de a cikk megjelenéséig nem válaszoltak.
Borítókép: Playstation 5 és kiegészítői // kép: Sony