Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Bajban a Sony, mert túl sokba kerül a Playstation 5

A Bloomberg saját forrásra hivatkozva arról ír, hogy a Sony belefutott a játékkonzol-gyártás egyik klasszikus problémájába: a komponensek magas ára miatt vagy túl drágán kell adnia a gépet, vagy pont, hogy túl olcsón, hogy végül a szoftverbevétellel kompenzálhassa a veszteséget.

Az üzleti lap meg nem nevezett forrásai szerint az idén év végén elrajtoló Playstation 5 konzolt jelenleg 450 dollárba kerül legyártani darabonként. Ez azt jelenti, hogy a profit érdekében minimum 470 dollárért kéne bevezetni a piacra. Az árat általában februárban véglegesítik, a gyártás hagyományosa áprilisban indul.

Profit vagy kivárás?

A 2013-ban megjelent Playstation 4 399 dollárba került, az IHS Markit nevű elemzőcég pedig már akkor 381 dollárra becsülte a masina gyártási költségét. A Sony akkor még nem ismerte el, hogy nyereséges a konzol, de hét hónappal később már hivatalosan is a világ tudtára adta, hogy a Playstation 4-en bizony egy fillért sem veszít, sőt, keres.

Ez azért volt nagy szó, mert a korábbi konzolgenerációknál a helyzet szinte mindig fordítva volt.

A gépeket méregdrága alkatrészekből szerelték össze, hogy sok-sok évre előre lehessen velük tervezni. Egy ideig a rájuk készült szoftverek licencdíjából igyekeztek fedezni veszteségeiket a gyártók, majd az évek során újabb és újabb modelleket adtak ki az adott konzolból.

Ezek látszólag sokszor semmiben sem tértek el a bevezető szériától, a gyártástechnológiák fejlődése miatt azonban újabb, olcsóbb alkatrészek kerültek beléjük, így egy adott hardvergeneráción belül is el lehetett jutni a veszteségestől a nyereséges előállításig.

Nem akarnak még egy PS3-at

A Playstation 3 esetében különösen nehéz dolga volt a Sonynak. A konzol speciális alkatrészei nagyon sokba kerültek, a 2006-os, 499/599 dolláros megjelenési ár pedig annyira magas volt, hogy a fő konkurens Microsoft Xbox 360 nevű konzolja egy teljes generációra el tudott húzni a Sony mellett.

A Playstation 4 esetében tehát fontos volt a profitabilitás, a 2016-ban megjelent Playstation 4 Pro pedig három évvel később úgy örökölte meg a 399 dolláros árcédulát, hogy a kisebb teljesítményű alapmodell, pontosabban annak még olcsóbban előállítható, vékonyabb, Slim kiadása már csupán 299 dollárba került.

Hozzászoktunk a jóhoz

Damian Thong, a Macquarie Capital elemzője a Bloombergnek azt mondta, pont ez lehet a Sony legnagyobb baja, ugyanis a vásárlók hozzászoktak a 399 dolláros kezdőárhoz.

A fent említett 470 dolláros bevezető ár nagyon magasnak fog tűnni a Playstation 4 Pro után, így végső soron két út marad a gyártó előtt: vagy kivárja, hogy idővel olcsóbb legyen a gyártás, és bevállalja a veszteséges árat, követve ezzel a klasszikus üzleti modellt, vagy lesz, ami lesz alapon bedobja a magasabb árat, és elfogadja, hogy a Playstation 5 lassabban száll majd fel, mint a jelenlegi konzolgeneráció háborúját minden szempontból megnyerő Playstation 4 tette.

Josida Kenicsiro, a Sony vezérigazgatója azon az állásponton van, hogy a modellt a felhasználók száma kell meghatározza, nem pedig az eladott gépek mennyisége. A vezetőség megosztott a kérdésben: egyesek szerint inkább be kéne vállalni a nullszaldót, esetleg a veszteséget, csak hogy a szintén év végén érkező Microsoft Xbox Series X alá lőhessenek, míg mások úgy vélik, fontos lenne, hogy mielőbb profitot termeljen a konzol.

A mobilpiac húzza fel

Az új gép felépítése egyébként jó ideje nyilvános, a legfontosabb komponensekről legalábbis már tavaly lehullt a lepel. A legdrágább alkatrészek a DRAM és NAND flash memóriaegységek, ezeket ugyanis a mobilgyártók is nagy mennyiségben keresik, feltolva így az árukat.

A források szerint sok dologból nem lehet engedni – ilyen a hűtés, ami többe kerül, mint a legtöbb hasonló gép esetében, a Sony ugyanis nagyon nem szeretné, hogy az egyébként igen nagy teljesítményű játékgép nyomtatott áramkörei megsüljenek használat közben.

Apró adalék, hogy a Bloomberg egy újabb PS VR variáns megjelenéséről is ír, ami csak a Playstation 5 startja után válna elérhetővé. A Sony egyébként korábban megerősítette, hogy az új konzol a 2016-ban kiadott PS VR-t is támogatja majd.

A Sony nem kommentálta a portál értesüléseit.

Főoldali kép: Playstation 5 fejlesztői készlet, Twitter

 

„Kiélvezem, ami van, és keményen dolgozom, hogy legyen.”