Immáron 85 milliárd dollárt tapsoltak el januárban a játékipar legnagyobbjai felvásárlási célzattal.
3,6 milliárd dollárért felvásárolta a Sony a Bungie nevű amerikai játékfejlesztő céget, jelentették be hétfőn. Ez már a harmadik nagy játékipari felvásárlás volt januárban: a Farmville fejlesztőjéért 12,7 milliárdos, míg a balhés időket élő Activision Blizzardért rekordértékű, 68,7 milliárd dolláros összegért jelentkeztek be.
A Sony eddig leginkább azért gyarapította belsős stúdióinak számát, hogy azok jellemezően magas költségvetésű játékokat szállítsanak exkluzívan Playstation konzolokra. Igen ám, de a Bungie-üzlet most egy kicsit másnak tűnik:
az adásvétel zárása után a stúdió a Sony „független leányvállalata” maradna, élén a korábbi vezetéssel, valamint Pete Parsons jelenlegi elnök vezérigazgatóval.
Az eddigi nyilatkozatok és közlemények értelmében a Bungie-nak jelentős kreatív függetlenség fog járni:
megmaradnának multiplatform stúdiónak, azaz jelenlegi és jövőbeni játékait arra a platformra fejleszthetik le, adhatják ki, biztosíthatnak hozzá terméktámogatást, amelyiken csak szeretnék.
Ezzel együtt a Sony-stúdiók is hozzáférést kaphatnak a Bungie fejlesztői eszköztárához. Azonnali változást a toborzásban tapasztalhat majd a jelenleg több mint 900 alkalmazottal bíró stúdió. Hosszabb távon abban reménykednek a felek, hogy ez jelenthet majd lökést a további növekedésben, hogy a Bungie ne csak új játékokban tudjon gondolkodni, de akár abban is, hogy idővel multimédiás cégóriássá nőhesse ki magát.
Izgalmas, de nem példa nélküli megközelítés: a Microsoft az elmúlt időszakban felvásárolt Zenimaxszal, valamint Activision Blizzarddal szintén valamifajta hibrid modellben gondolkodnak, ahol nem az exkluzivitás az együttműködés alapja – legalábbis nem feltétlenül az –, hanem főképp az így keletkezett szinergiák kihasználása.
Az üzlet pikantériája, hogy az 1991-ben alapított Bungie a 2000-es évek elején pont, hogy a rivális Microsoft alá tartozott, sőt tulajdonképpen ők alapozták meg az Xbox jövőjét a Halo nevű lövöldözős játéksorozattal.
A Bungie 2007-ben függetlenedett, majd 2010-ben együttműködésbe lépett az Activisionnel, ami 2019-ben ért véget. A Halo-játékok után a Destiny nevű lövölde jött, ennek második része az elmúlt években váltott üzleti modellt: ingyenesen játszhatóvá tették, ezzel pedig mára kisebbfajta reneszánszát éli a 2017-ben kiadott, szolgáltatás alapú játék, rendszeres új tartalmakkal, kiegészítőkkel. A The Witch Queen című új kiegészítő február 22-én jelenik meg.
Borítókép: Destiny 2: Beyond Light. Fotó: Bungie