A nagy autógyártók már nem autót akarnak eladni mindenáron, hanem mobilitást. A Mercedes, a BMW, a Continental és a Bosch is az önvezető személyautóknál egyszerűbb robottaxikat fejleszt.
Hagyományosan január második hetében Las Vegasban gyűlik össze a techvilág krémje, persze nem kaszinózni: idén január 8. és 11. között rendezik meg a világ egyik legnagyobb elektronikai és technológiai kiállítását a nevadai város vásárközpontjában. A CES-en – teljes, régebben használt nevén Consumer Electronics Show – mutatják be startupok és a legnagyobb elektronikai cégek a legújabb kereskedelmi forgalomba kerülő kütyüjeiket és kísérleti koncepcióikat, amiből jósolni is lehet a gyártók következő trendjeire.
Ahogy az autózásban a lóerők helyett az elektromos meghajtás, az önvezető technológiai megoldások és mobilitási szolgáltatások veszik át a főszerepet, úgy jelennek meg egyre hangsúlyosabban az autógyártók és autóipari beszállítók is a technológiai kiállításon. És ha trendek után kutatunk a hazai érdekeltséggel is rendelkező német nagyvállalatok standján, egy dolgot kiszúrhatunk:
a németek ráfeszülnek a robottaxik fejlesztésére.
A robottaxik technológiailag egyszerűbb konstrukciók az autonóm személyautókhoz képest, mivel alacsony sebességű közlekedésre tervezik városon belüli személy- vagy csomagszállításra, sokszor egy meghatározott útvonalon. Ennél fogva jóval életszerűbb a gyártásuk és az elterjedésük a következő években az utakon, mint a teljesen önvezető autóknak, ahol még számos szabályzásbeli aggályra nincs válasz. A Roland Berger üzleti tanácsadócég becslése szerint a robottaxi-gyártás piaca 2020-ra eléri az egymilliós, 2025-re pedig a 2,5 milliós példányszámot.
A Bloomberg gyűjtése alapján a magyar érdekeltséggel is rendelkező német gyártók közül a Mercedes, a BMW, a Bosch és a Continental is önvezető, speciális célú járművekkel készült a Las Vegas-i showra.
Mercedes
A Daimler-konszernhez tartozó Mercedes az Urbanetic koncepcióautót viszi Las Vegasba. Az elektromos meghajtású, vezetőfülke nélküli városi kocsi akár 12 ember szállítására is képes, de karosszériáját pedig teherszállításra is alkalmassá lehet tenni.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2019/01/02-mercedes-benz-ces-2019-modelle-mercedes-benz-vision-urbanetic-2560x1440-896x504.jpeg)
Mercedes Urbanetic. Fotó: Mercedes
BMW
A BMW kockázati tőkebefektetője, a BMW iVentures 2018. februárban szállt be az autóipari veteránok által alapított amerikai May Mobility-be, amibe több befektetővel – köztük a Toyotával – együtt 11,5 millió dollárt (több, mint 3,2 milliárd forintot) fektettek. A startup kis hatótávolságú, önvezető mikrobuszt fejleszt, aminek maximális sebessége 40 kilométer/óra. Egyelőre még vezető felügyeletével, de már napi rendszerességgel használják: Detroitban dolgozókat szállít az autógyár területén, az Ohio állambeli Columbusban december óta járja az utcákat egy öt kilométeres szakaszon, 2019 márciusában pedig a szintén michigani Grand Rapids városában indul a tesztidőszak a Techcrunch szerint.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2019/01/May-Mobility-detroit.jpg)
May Mobility először Detroitban állt forgalomba. Fotó: May Mobility
Continental
A Continental a francia EasyWay-jel közösen fejlesztett kísérleti, Cube névre keresztelt járművét vitte Las Vegasba. A kisbuszon a német autóipari beszállító önvezető technológiáit és szenzorait tesztelik, és Frankfurt am Main utcáin közlekedik. A vállalat nemrég Budapesten nyitotta meg mesterségesintelligencia-központját, ahol önvezető szoftvereket fejlesztenek, erről bővebben a 2018. nyári Forbes Next magazinban is írtunk.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2019/01/continental-cube-data-1100x733.jpg)
Continental Cube. Fotó: Continental
Lovak patkójára gyártottak gumit 150 éve, most önvezető autót fejlesztenek. Itt, Magyarországon!
Bosch
A Bosch egy koncepciótervvel készült, négy személy szállítására alkalmas, az utazásért pedig a Bosch elektronikus fizetési rendszerén keresztül lehet fizetni. Emellett a Bosch a Daimlerrel közösen indított el az automatizált autómegosztó rendszerének tesztüzemét, a teszthez S Merciket használnak a kaliforniai San Joséban. A Bosch kőbányai kampuszán építi magyarországi fejlesztőközpontjának következő ütemét: a 37 milliárd forintos beruházással tesztpálya és laboratórium épül vezetéstámogató rendszerek fejlesztéséhez, amivel felkerült a Forbes beruházási listájára is.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2019/01/bosch-selfdrive-1100x619.jpg)
Bosch önvezető koncepció. Fotó: Bosch
Magyarország, gyárország – Térképen mutatjuk az ország legnagyobb magánberuházásait
Borítókép: Continental AG