Kicsoda valójában Soros és mit akar?

Hogy nem ő lett az első és a második címlapunk, még 2013-ban, amikor indultunk, az érthető.  A magyar Forbes mégis induljon magyarországi arcokkal. De a harmadik, már simám lehetett volna, […]

Bővebben

Lovak patkójára gyártottak gumit 150 éve, most önvezető autót fejlesztenek. Itt, Magyarországon!

Megjelent a Forbes Next, a tech-tudomány-jövő kérdéseivel foglalkozó különszámunk. Fókuszban: a szex jövője. De sok minden másról is írtunk: az egyik leghíresebb gumigyártóról is, aminek a fő szlogenje a biztonság, és egy városnyi embert foglalkoztatnak. A világ egyik legnagyob autóipari beszállítójáról van szó, a Continentalról, aminek budapesti fejlesztőközpontjában mesterséges intelligenciát tanítanak vezetni. A Forbes Nextet már megtalálod az újságosoknál és megrendelheted online! Ezt a különszámot előfizetőink a következő havilappal együtt automatikusan kézhez kapják. További témák itt.

Budapest az elmúlt évek alatt világszinten is fontos szereplő lett az önvezető autók fejlesztésében, ahogy az iparágban mondják:

itt van az önvezetés ABC-je: az AImotive, a Bosch és immár a Continental is a fővárosban fejleszti a sofőr nélküli közlekedés jövőjét.

Az első big data szakértők és alkalmazásfejlesztők már munkába álltak a gumigyárból a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójává nőtt vállalat új mesterséges intelligencia kompetencia központjában. Az itt dolgozók fogják a Continental mesterséges intelligenciáját vezetni tanítani. A központ vezetője, Jens Brüning szerint – ő egyébként az okostelefonok hajnalán még az első Nokia okostelefonok szoftvereiért (S40, Symbian) felelt – nem sokban különbözik egy számítógépet megtanítani vezetni, mint a tanulóvezetőt: a sofőrrel be kell gyakoroltatni minden lehetséges szituációt, amivel találkozhat forgalomban, bérmilyen időjárási és látási viszonyok között.

Ez úgy néz ki, hogy kamerákkal és szenzorokkal felszerelt tesztautókkal képanyagot vesznek fel, majd a videókat és szenzoradatokat megmutatják az önvezető autó agyának, a mesterséges intelligencia szoftvernek, és beprogramozzák aszerint, hogy a felmerülő közelekdési szituációkban mi a helyes döntés. A budapesti mérnökök a fedélzeti főkamera képanyagával fognak foglalkozni, amit a belső visszapillantó tükör mellé, a szélvédőhöz közel szokás elhelyezni, így kvázi a sofőr szemszögéből pásztázza az utat.

Címlap: Magda Péter és Vajda Viktor / Umbrella

A rendszer, amit itt tanítanak, már a legmagasabb önvezetési szintet fogja képviselni, ugyanis az önvezetésnek különböző szintjei vannak attól függően, hogy mik azok a funkciók és körülmények, amiket a számítógép önállóan képesek kezelni. Az amerikai központú, autóipari mérnököket tömörítő társaság, a SAE International szabványa szerint így néz ki az önvezetés evolúciója:

  • 0. szint
    Teljes mértékben emberi irányítás. Csak a sofőr, semmi segítség.
  • 1. szint
    Támogatott járművezetés. Egy-egy egyszerű funkciót (fékezés, gyorsítás) átvesz a számítógép a sofőrtől. Ilyen például a tempomat és az automata vészfék. A legtöbb forgalomban kapható autó most ezen a szinten van.
  • 2. szint
    Részleges automatizáltság („hands-off”). Akár egyszerre több fékezési, gyorsítási, kormányzási feladatot átvehet a vezetéstámogató számítógép, bizonyos körülmények között a sofőr le is vehetné a kezét a kormányról, de nem ajánlott. Már a piacon van, ezen a szinten van a Tesla AutoPilot rendszere is.
  • 3. szint
    Feltételes automatizáltság („eyes-off”). Az összes dinamikus vezetési műveletet el tudja végezni a jármű magától, a sofőr leveheti a szemét az útról, de bármikor készenlétben kell lenni, ha az autó jelzi, hogy be kellavatkozni. A prémium kategóriában idén kerül forgalomba az első ilyen kocsi, de még csak dugóban, alacsony sebességnál képes rá.
  • 4. szint
    Magas szintű automatizáltság („mind-off”). Az önvezető szoftver telejsen átveszi az irányítást bizonyos körülmények között, például autópályán egyenletes haladásnál. Emberi jelenlétre még szükség lehet, de magától képes reagálni a váratlan helyzetekre is.
  • 5. szint
    Teljes automatizáltság. Minden vezetési műveletet el tud végezni, bármilyen körülmények között. A kormányt és a pedálokat akár ki is lehetne venni, emberi jelenlét nélkül is közlekedhet.

Mikor kerülhet forgalomba az első 5. szintű, teljes mértékben önvezető autó a Continental szerint? És melyik magyar városban gyártanak akkora gumicsövet mélytengeri olajfúrótornyokhoz, amin egy ember is végigsétálhatna? Ezekről részletesen írunk a Forbes Next nyári számában!

Olvasd el A magazin rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő