A lassuló e-kereskedelmi piacon fogott nemrég merész stratégiai irányváltásba a magyar e-kereskedelmi király. Az úton már nem mindenki kíséri őket végig: több milliárd forintos kiszálló a Webshippyből, akik szintén megsínylik a Temu-jelenséget.
Mozgolódás a magyar e-kereskedelem egyik királyának hátterében. Annál, amelyik a te rendeléseid hátterében mozog több száz millió forint értékű robotrendszerével.
Mi történt? Értékesítették tulajdonrészüket, és kiszálltak a Webshippy Magyarország Kft.-ből a Day One Capital kockázati tőkebefektető, a Trans-Sped Kft. szakmai befektető, az üzleti angyalbefektetők, valamint a cég korábbi társalapítója, Vorobcsuk Zoltán is, tudta meg elsőként a Forbes.hu. A vételár nem nyilvános, de a közlemény szerint több milliárd forintos exitről van szó. A társalapítóról, Vorobcsukról annyit tudni, hogy más kihívást kívánt keresni.
Ki maradt? Két tulajdonos maradt bent a kiszervezett logisztikával foglalkozó cégben, Perényi András alapító-ügyvezető (borítóképen), valamint az új többségi tulajdonos, a vevő fél, az angol származású Fergal Garvey és a szerb Stefan Mladenovic közös, magyar székhelyű befektetési cége, az Indigo Ventures Kft. Utóbbin keresztül Garvey és Mladenovic lényegében magát is kivásárolja, ők eddig külön-külön, a Garvey Asset Management Kft.-n, valamint a MNLTrust Kft.-n keresztül bírtak tulajdonrésszel a Webshippyben.
Garvey és Mladenovic korábban a KPMG-nél dolgoztak, de ők a Taxually nevű tech startup alapítói is, ahol uniós áfakonszolidációs megoldásokban utaznak. 40 országban több mint 10 ezer ügyféllel bírnak, az e-ker szektoron belül az Amazon, az eBay és a Stripe is ügyfelük, ahogy például a BBC is.
Miért fontos ez? A Webshippy fontos szereplője a hazai e-kereskedelmi piacnak. Több ízben is írtunk róluk, a céget a 2020. decemberi Forbes magazinban mutattuk be, fotósorozattal is jelentkeztünk a fóti raktárukból, majd a külföldi piacra lépésükről is írtunk részletesen.
Tavaly nyáron stratégiai irányváltást és egymillió eurós robotizációs befektetést jelentettek be, két tucat új robotot szereztek be a rendszerükbe, amihez hasonló az Amazon és az Alibaba raktáraiban is működik. Logisztikai központjukból jelenleg kétezernél is több e-kereskedő rendeléseit szolgálják ki, többek között a Butlerst, a Helia-D-t és az Ilcsi natúrkozmetikumokat is.
Új rovat: Temu-akták
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Új rovat a Forbes.hu-n Vaszkó Ivánnal: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések minden héten (vagy kéthetente). Az első rész: több pénzt égetnek el hirdetésre, mint a Megafon.
Kontextus. A felek az álláspontjukat is közölték a kivásárlás kapcsán.
- Perényi a nemzetközi terjeszkedéshez olyan befektetőtársat keresett, akivel „kitörhetünk a korlátokból és valódi növekedést valósíthatunk meg”. Így esett a választás a Taxually-alapítókra és az ő gyors adóregisztrációs és áfakalkulációs eszközeikre.
- Mladenovic szerint azért döntöttek a többségi résszel járó kivásárlás mellett, mert úgy érezték, a két cég szolgáltatásai együtt segítség lehetnek a hazai és nemzetközi kereskedőknek egyaránt. A felvásárlással együtt újabb tőke is kerül a cégbe a befektetőpárostól.
- A Day One és a Tran-Sped is közölte véleményét a milliárdos exitről. Előbbi, most hogy lehetőség adódott rá, azért élt a kiszállóval, mert „a Webshippy története innentől már inkább a megvalósításról és végrehajtásról szól”, amihez a Garvey-Mladenovic páros szerintük „lényegesen jobb partner”.
- A Trans-Sped úgy fogalmazott, hogy a céljait elérte a tulajdonrésszel az e-kereskedelmi piacra lépéssel és a megfelelő know-how, szoftveres és tudásháttér elsajátításával, ami továbbra is biztosítja számára, hogy a „nagyvállalati, komplex e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatást igénylő ügyfélkörre” fókuszáljon.
Hogyan tovább? Perényi szerint a digitális fulfillment szolgáltatásaik kapacitása hét év után meghaladta a hazai felvevőpiacot. Elérték az ország határait, a magyar piac szerinte az elmúlt időszak gazdasági és e-kereskedelmi visszalassulása, valamint a külföldi nagy játékosok térnyerése miatt sem tudott bővülni. Ezért Perényi az új piacok nyitásában, másrészt a hazai kereskedők nemzetközi kiszolgálásban látta az irányt, utóbbiak így szintén könnyebben léphetik át szerinte az országhatárt.
És a Temu? Perényi korábban úgy nyilatkozott, hogy a Webshippy hamarosan elkezd nyereséget termelni, sőt úgy látják, már 2023-ban megvalósulhat ez a cél. Erről a Forbes.hu-nak most azt mondta, végül gyenge évet zártak, amit azzal indokolt: „A Temu elvitte a hazai kereskedők elől a forgalmat, emiatt mi se értük el a fedezeti pontot, ahogy terveztük.” A filléres kínai webshop teljességgel letarolta a magyar piacot, részben mert nem sajnálnak marketingre költeni nálunk. A Temu mindent és mindenkit leigáz, nem véletlenül dedikáltunk új rovatot a jelenségnek, a Temu-aktákat.