Videós előszűrés, a dolgozók értékelése ötcsillagos skálán, némi Black Mirror hangulat – Sebestyén Ádám és Birizdó Ádám alkalmi munkákat közvetítő alkalmazása, a Giggle újraformálná a munkaerőpiacot a vendéglátásban. Még a munkaerő-közvetítés morzsáit csipegetik, és bár úgy tűnik, már ebben is van üzlet, sok akadályt kell még legyűrniük.
Nyár elején egy kerti partin hallottam először arról, hogy valaki alkalmazáson keresztül keres munkát hétről hétre. Ezt a jelenséget hívják gig economynak – Magyarországon is egyre több szektorban keresi a helyét. Sebestyén Ádám és Birizdó Ádám szerint a feszített munkaerőpiac is ilyen terület, erre épít alkalmazásuk, a Giggle.
Sok a vendég, kevés a személyzet
Sebestyén Ádám Balin kezdett vállalkozni. Turisztikai programajánló platformot szervezett szállodáknak, de a technikai feltételek hiánya miatt 2020 elején hazaköltözött. A járvány kitörése elodázta, hogy befektetést kapjon, végül az állami Hiventures 2021-ben 30 millió forinttal finanszírozta a projektet. Nyáron már több szálloda is tesztelte a megoldást. „Ez egy nice-to-have termék volt, de mivel alig volt személyzet és vendég, inkább a must-have termékekre költöttek. Ezért készítettünk egy must-have terméket” – mondta el a Forbes.hu-nak Birizdó Ádám, aki egy barátján keresztül ismerte meg Sebestyént. Így lettek üzlettársak.
Az éttermi, szállodai vendégek visszatérésével újra nyilvánvalóvá vált, hogy a sok embert továbbra is kevés számú munkaerőnek kell kiszolgálnia. Ebből a körülményből született a 2022 áprilisában elindított Giggle – kaptak hozzá a HiVentures-től 15 millió forintos befektetést 9 százalékos tulajdonrészért.
„Ebben az ágazatban tízéves trend, hogy nehezen tudják betölteni a műszakokat, de a járvány idején mindenki kapott még egy gyomrost.
A speciális képzettséget nem igénylő irodai munkák elszívták a vendéglátásban dolgozókat, és azóta felgyorsult a kivándorlás is”
– mondja Birizdó. Nem csoda, hogy kevesen akarnak hosszú távon berendezkedni a vendéglátós életmódra: a munka megterhelő, egyáltalán nem rugalmas, sokszor kell túlórázni, a hétvégéket és az ünnepeket pedig fokozott terhelés jellemzi.
Kockás papíron már nem ment
A Giggle eleinte egyszerű weboldalként működött, amit az alapítók egy hét alatt készítettek el. Nem voltak jártasak a munkaerő-közvetítésben, de már az első néhány héten látták, hogy az új projekt sikeresebb lesz az előzőnél. Eleinte alkalmi munkát keresők Facebook-csoportjaiban és PPC (kattintás alapú fizetéses) kampányokkal lendítették fel az oldalt.
„E-mail-alapon működött az egész, mi pedig Excelben vezettük a jelentkezéseket. Összegyűjtöttük a műszakokat, és hetente többször kiküldtük a regisztrált tagoknak, majd az önéletrajzukat elküldtük a munkáltatóknak” – magyarázza Birizdó. Ők voltak tehát a jelenlegi alkalmazás négy keze, tavaly novemberben már 400 műszakra közvetítettek dolgozókat.
Ennyi munkát nem lehetett kockás papíron vezetni, ezért decemberben elindították a Giggle böngészős alkalmazását. Abban a hónapban 514 műszakot regisztráltak, az év eleji ambiciózus terveik után azonban hamar jött a kijózanító zuhanás. „Egy piacteret nem könnyű felépíteni. Januárban 160, februárban 111 műszakunk volt. A téli időszakban visszaesett a vendéglátás, mélyrepülésből kellett visszahoznunk a számokat” – fogalmaz Birizdó. A júniusra tervezett 2500 műszakból végül 1400 lett, augusztusra 1900-ra tudták növelni.
A Giggle sikerdíjjal működik: munkaerő-közvetítés esetén a nettó kifizetett bér 15 százaléka, munkaerő-kölcsönzésnél a bruttó bér 13 százaléka az övék. A munkák túlnyomó részét egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül rögzítik. A munkáltató dönt arról, hogy aznap, hetente vagy a hónap végén fizeti ki a dolgozót, és arról is, hogy készpénzben vagy utalással fizet. Birizdó azt tapasztalja, több jelentkezés érkezik azokra a munkákra, amiket aznap kifizetnek. „A napi vagy heti kifizetés jellemző, munkaerő-kölcsönzés esetén pedig sztenderd, hogy hetente fizetik ki a dolgozókat” – mondja.
Étterem, cukrászda, kávézó, kocsma
A Giggle-ön elérhető 200 munkáltató több mint 95 százaléka vendéglátással foglalkozik. A logisztikai szektorból is regisztráltak néhányan – decemberben együtt dolgoztak a Webshippyvel és a Packetával – de a kiskereskedelem egyelőre nagy falat az alapítóknak. Egy-egy étterem, szálloda vezetésével egyszerűbb megállapodni az alkalmi munkaszerződések részleteiről, mint egy multinacionális üzletlánccal. Az elérhető munkák nem, vagy csak minimálisan igényelnek szaktudást, és akár főállás mellett, kiegészítésként is vállalhatók.
Ami a felhasználók számát illeti, még bőven van tartalék, de egyre többen találnak rá az alkalmazásra. Idén július végéig 21 ezer álláskereső regisztrált a Giggle-re, ez szeptember közepére 30 ezerre bővült. A regisztráltak harmada 16-29 éves. „Van, aki gimnázium mellett is dolgozik. Fiatal szakembereink is vannak, akik két munka között vagy hétvégenként vállalnak műszakokat” – mondja Birizdó. Szerinte a legtöbbet dolgozók, vagyis a top 10 „giggler” többsége 40 év feletti, sőt Sebestyén azt mondja,
az egyik legjobb munkavállalójuk elmúlt 60 éves.
A vendéglátás nem a legkényelmesebb ágazat a munkaerőpiacon, ezért előfordulhat, hogy valaki a gombnyomás után meggondolja magát. Az alapítók szerint az ágazatban akár 20 és 50 százalék között is lehet a no show-arány bizonyos munkakörökben, ők azok a munkavállalók, akik az ígéretük ellenére nem mennek be dolgozni. A Giggle-felhasználók körében ez az arány eddig 2 százalék körüli. Ha a munkáltató jelzi, hogy nem jelent meg a dolgozó, akkor általában másfél órán belül találnak helyette új embert.
A megjelenés gyakoriságát minimális mértékben a munkaerő-kínálat is befolyásolja: amikor kevesebb munkára lehet jelentkezni, néhány tized százalékkal javul az arány. A megfelelési kényszer azonban sokkal nagyobb úr. A Giggle-ön keresztül a munkáltatók ötcsillagos skálán értékelhetik a dolgozóik teljesítményét. Az értékelés megjelenik a profilon, és a későbbi munkáltatók is láthatják a jelentkezésnél.
Mint a Black Mirrorban
Ugyan az alapítók az átláthatóság miatt fontosnak tartják az értékelési rendszert, egyre több panaszt kapnak miatta a dolgozóktól. A műszakok 52 százaléka után töltik ki az értékelést a munkáltatók, az alacsony értékelésű munkaerőt pedig egyre kevésbé választják ki. Néhány helyen négy csillag alatt már fel sem veszik az embereket dolgozni. Az utolsó pillanatos lemondásokat sem szereti a rendszer, ilyenkor a munkavállalót ideiglenesen letiltja az alkalmazás.
Bár a dolgozók csillagos értékelése egy pilot projektként is felfogható – soha nem működött még hasonló munkaerő-szolgáltató Magyarországon – az alapítók szeretnének minél kevésbé beleszólni a folyamatba.
„Ha valaki rosszat tesz, az az alkalmazásban letörölhetetlen,
és egy ponton túl – ahogy az a Black Mirrorban (a Netflix disztópikus filmsorozatában) is megjelenik – önmagát erősíti a folyamat: aki egyszer ront valamit, abból sosem tud visszajönni. De van lehetőségünk egyéni szinten mérlegelni az értékeléseket, és beleszólni” – teszi hozzá. Előfordult, hogy megkérdezték a munkáltatót, és mivel indokolatlannak tartották az értékelését, törölték.
És bár a munkáltatók többsége már értékeli a dolgozókat, messze nem mindenki használja ezt a funkciót, és az értékelést nem kapó dolgozók sem esnek hátrébb a kiválasztás során.
Giggle-szakszervezet még nincs
Birizdó egy, az egész iparág számára hozzáférhető feketelistát is szívesen látna. Tudja, hogy ez adatvédelmi okokból nem fog létrejönni, és ebben a kérdésben alapítótársa is mást gondol. Sebestyén Ádám azt mondja: „Mindenkinek több lehetőséget kell adni, azoknak is, akikkel egyszer nem volt elégedett a munkáltató. Ha valaki nagyon mélyen van, abból nehéz úgy kijönni, hogy mindenhol visszautasítják egy feketelista miatt.”
A munkára jelentkezők egy videós előszűrésen is részt vesznek, de ennek még vannak hiányosságai. „Előfordul, hogy link emberek is átcsúsznak, és dühösek vagyunk arra, hogy őket nem érdekli, elmennek-e dolgozni. Vagy odamennek, kiabálnak másokkal, aztán utána velünk is – mondja Birizdó. – Idővel mi is tanulunk ebből, egyre jobban felismerjük a megbízhatatlanság jeleit. De minél nagyobbak leszünk, az emberek annál kevésbé akarják kizárni magukat erről a felületről.” Az előszűrést egyébként nem az alapítók, hanem egy külön csapat végzi, a videókat pedig csak ők láthatják, a munkáltatók nem.
Az értékelések egyéni megítélése hasonló akadályokba ütközhet, mint korábban a munkák kiosztása egyesével, mikor már két országról és több ezer műszakról van szó. A több partnerrel elkerülhetetlenül együtt jár az is, hogy több olyan főnök kerül a rendszerbe, aki egy visszaszólásért 1 csillaggal díjazza a beosztott aznapi teljesítményét.
Mernek kicsik lenni
Ahhoz, hogy azt mondhassuk, itt a munkaerő-közvetítés új generációja, a hagyományos közvetítőcégek pedig lehúzhatják a rolót, a Giggle egyelőre kicsi. Az idei évre tervezett 54-56 millió forintos árbevétel és a 30 ezres álláskeresői bázis miatt egyelőre a piac is helyettesítő termékként tekint rájuk. „Ahogy az egyik munkaerő-szolgáltató vezetője fogalmazta: az ő szempontjukból mi még a morzsákat csipegetjük a földről. Ez a szerep nekünk nem derogál: úgy gondoljuk, sokkal több morzsa van a földön, mint bárki gondolná” – mondja Birizdó.
„Abból is lehet jó üzletet csinálni, hogy a piacon nagyon ügyesen csipegeted fel a morzsákat.
Nem abban vagy jó, hogy a másiknak a kenyerébe is beleharapj, hanem abban, hogy gyorsan és hatékonyan fedezz fel más piacokat, ahol szintén vannak morzsakupacok.”
De miért egy ismeretlen nevű oldalon keresnének munkát az emberek egy évtizedek óta működő, milliárdos bevételű közvetítőcég helyett? „Nap mint nap a benyomásaid alapján tudod kiválasztani, hogy mit akarsz dolgozni és mikor. Van olyan munkáltató, ahol a meglévő közvetítőtől vesszük el az üzletet, mert a munkavállalók szerint ez a felület sokkal használhatóbb, átláthatóbb.” Egyelőre azonban nem lesz nagy átrendeződés a piacon: például a WHC munkaerő-közvetítő tavalyi árbevétele több mint 33 milliárd forint volt – a tízezerszerese a Giggle bevételének.
Az alapítók is látják a működésük korlátait, és nem szeretnék lefedni a HR-szolgáltatás minden szegmensét. Sebestyén szerint elkerülhetetlen, hogy néha egymás lábára lépjenek a hagyományos munkaközvetítőkkel, de nem gondolja, hogy egymást fojtogatva kellene szenvedni ezen a piacon. A konfliktusokat nehéz megjósolni, mindenesetre példának a Bolt és a Főtaxi viszonyát hozza:
„Ma a Bolt Budapest legnagyobb taxitársasága. Nem gondolom, hogy a Főtaxinak remegett a lába, amikor meglátta a Boltot, annak ellenére sem, hogy akkor már nemzetközi szereplő volt. Előfordulhat, hogy a többiek piaci részesedéséből is vágunk egy kicsit, de nem célunk versenybe kezdeni, horizontálisan építkezni.”
Az Ádámok és a nemzetközi terjeszkedés
A vertikális építkezés viszont nem csak cél. Már van partnerük, amelynek az anyacége osztrák, nyáron pedig az osztrák-magyar határnál lévő Nova Rock fesztiválra toboroztak munkavállalókat. „Erre a feladatra még nagyon kevés időnk volt, de azt láttuk, hogy lenne rá igény” – mondja Birizdó. Először magyaroknak hirdetnének ausztriai munkát. Egy befektetőjük, Thorbjørn Rønje összekötötte őket egy dán ügyféllel is, ott piaci rést tölthetne be a Giggle. Novemberig a két ország valamelyikében szeretnék elkönyvelni az első betöltött műszakot.
A nemzetközi terjeszkedésben a Magyarországon is több cégbe beszálló angyalbefektető, Jared Schreiber is motiválja az alapítókat, mert meggyőződése, hogy magyar startupként is lehet naggyá válni, tőkét bevonni. „Jared más szintű gondolkodást hoz be, más elvárásokat támaszt felénk. Jó, ha néha azt mondja: srácok, tudtok ti ennél jobbat is! Korábban hazai és külföldi kockázatitőke-befektetőkkel is beszéltünk, tőlük azt a visszajelzést kaptuk, hogy akkor menjünk vissza, amikor már van 10-20 ezer eurós havi bevétel” – mondja Sebestyén. Ezt nyárra sikerült elérniük.
A milliárdos üzlet egyelőre messze van. Az alapítók újragondolt tervei decemberben ötezer betöltött műszakról szólnak. Sebestyén Ádám úgy számol: „Műszakonként 2400 forint bevételt tudunk realizálni, erre az évre 54-56 millió forint bevételt tervezünk.” A tavalyi, alig hárommilliós összeghez képest ez nagyságrendi emelkedés. Az augusztusi adatokból már lehet következtetni arra, meg tudják-e ezt közelíteni: a nyár utolsó hónapjában 14 ezer euró (5,4 millió forint) volt az árbevételük.
Csillag Péter, a Brancs vezető befektetője is bízik az alapítók tapasztalatában. Ő azt mondja: „Az Ádámok egy nagyon profi csapatot képeznek szakmai háttérrel. A gig economyban pedig vannak lehetőségek, egyre nagyobb szükség van a töredék munkaerőre.”
Az egyik legnagyobb kockázatot abban látja, hogy a munkaadók és a munkavállalók oldalán párhuzamosan kell menedzselniük a növekedést. Másrészt pedig a különböző – például osztrák, dán – szabályozásnak is meg kell felelniük, és alkalmazkodniuk kell az eltérő munkakultúrához. Csillag szerint ebben bőven van kockázat, de abban bízik, hogy az alapítók jól megoldják a skálázódást és a külföldi terjeszkedést.
Google? Giggl!
A Giggle sok akadályba ütközhet a nemzetközi terjeszkedés során. Az egyik például az, hogy amikor rákerestem az alkalmazásra a Google Play áruházában, egy nőknek szóló közösségi oldalt találtam ugyanezzel a névvel. A Giggle – a munkaerő-közvetítő – egyelőre csak böngészőből érhető el, a mobilalkalmazás éppen készül. De ha elkészül, és a a Play Áruház az értékeléseket is figyelembe veszi a találatok rendezéséhez, könnyű dolguk lesz, a nőknek szóló közösségi oldal ugyanis 1,3-as, több mint 1600 értékelés alapján.
Böngészőben sem simább a terep: a giggle.com már foglalt, és egy Giggl nevű webes alkalmazás is nehezíti a láthatóságot. Az alapítók abban reménykednek, hogy annyira meg tudják erősíteni a brandet, hogy nem okoz problémát a névazonosság. Arra a kérdésre, hogyan neveznék el az alkalmazást másképp, egyelőre nincs válaszuk. Sebestyén erősen ráncolja a homlokát a rebranding említésénél, de úgy véli: „A magyar piacon nem okoz problémát a név, a brit piac egyelőre no-go-zóna. De a Taxify-Bolt és a Foodpanda-Foodora átalakulás sem okozott problémát. A felhasználóinkat nem veszítenénk el a névváltoztatás hatására, de nagyon nagy erőfeszítés lenne átmárkázni magunkat.”
Túl az első kritikus éven az alapítók látják azt a lehetőséget a Giggle-ben, amit korábbi alkalmazásukban, az E-Tourdeskből hiányoltak. A programajánló felületet egy évig próbálták felfuttatni, a munkaerő-szolgáltató már túlélte ezt a kritikus időszakot. Tavasszal, a HRBest díjátadóján megkapták az év HR-szolgáltatói megoldásának díját, azóta külföldi nagybefektetők látóterében is ott vannak. Dán fordítót egyelőre nem keresnek, de a tulajdonosi szerkezetben várható változás a közeljövőben.
Pintér Máté, aki az induláskor csendestársként segítette az alapítókat, jelenleg 11 százalékban tulajdonos, Gyenes Ákos 6 százalékban. Az ő tulajdonrészük a következő fundraising körnél változni fognak, de az alapítók egyelőre nem mondhatnak többet a tulajdonosi átrendeződésről.