A holland kormány csökkentheti az amszterdami repülőtér járatainak számát a következő szezonban.
Egy bírósági döntés értelmében Hollandia csökkentheti a Schiphol reptér kapacitását, írja a Bloomberg. A holland kormány 12 százalékkal csökkentené a reptér éves kapacitását 2024-ig, ez 440 ezer járatot jelent. Az ügyben egy fellebbviteli bíróság döntött pénteken, visszavonva egy helyi bíróság korábbi döntését.
Az ítélet komoly csapást jelenthet a légitársaságok számára, hiszen az amszterdami reptér fontos helyszíne a nemzetközi átszállásoknak. Leginkább az Air France-KLM holland részlege, valamint a Delta Air Lines érintettek. Előbbi a Schiphol forgalmának közel 60 százalékát bonyolítja le. A légitársaság közleménye azt írja, csalódottak a döntés miatt, és tanulmányozni fogják a döntést, hogy felmérje a hatását.
Hogy jött a képbe a bíróság?
A döntésre három hónappal azután került sor, hogy egy helyi bíróság elutasította a kormány tervét, hogy korlátozzák a járatok számát a reptéren. A holland kormány februárban jelentette be a felső határértéket, átmeneti megoldásként a zajszennyezés csökkentése és más környezetvédelmi problémák megoldása érdekében. A légitársaságok márciusban fordultak bírósághoz. A mostani bírósági ítélet azt mondja ki, a légitársaságok félelme, hogy a javasolt intézkedések következtében súlyos károkat szenvednek, nem elég indok a járatcsökkentések elvetésére.
A bíróság úgy ítélte meg, hogy a kormány által javasolt intézkedések nem ellentétesek a nemzeti és az európai jog szabályaival, sem a jó közigazgatás általános elveivel. A légitársaságok és lobbicsoportok viszont fenntartják, hogy a csökkentési terv sérti a nemzetközi előírásokat és kellemetlenséget okoz az utazóknak.
Első lépésként a kormány ideiglenes rendeletet javasolt, ami idén novembertől 460 ezerben maximálja a járatok számát (szemben a jelenlegi 500 ezerrel).
A világ legrosszabb reptere
A Schiphol repülőtér közölte, hogy a holland kormánytól két hónapon belül további tisztázást vár a járatok számáról, ami szükséges ahhoz, hogy meghatározhassa a 2024-es nyári szezonra vonatkozó kapacitásnyilatkozatot. Tervei szerint folytatja az áprilisban bejelentett éjszakai zárlatra, a magánrepülőgépek és a legzajosabb repülőgépek kitiltására vonatkozó terveket.
Az IATA (International Air Transport Association) lobbicsoport nemrég a világ legrosszabb repülőterének nevezte a Schiphol repülőteret. „Szörnyű fennakadások, borzalmas teljesítmény, és közben emelni akarják a díjakat” – mondta az IATA-t képviselő Willie Walsh júniusban a csoport isztambuli éves találkozóján.
Tavaly közel 53 millió utas repült át a Schipholon,
ez a repülőtér rendelkezik a legtöbb közvetlen légi összeköttetéssel Európában, megelőzve Isztambult és a Heathrow-t is.