A pénztármentes boltok egyik hazai úttörője, a Kende Retail Operation Kft. 900 millió forintos tőkebefektetést kapott a Vespucci Partnerstől és a TLF Food and Technology Kft.-től. Kende Gábor, a vállalkozás ügyvezetője a Forbes.hu-nak beszélt először arról, hogyan fejlődnének tovább a pénzből és kikkel állapodtak meg eddig.
Ahogyan arról mi is írtunk, a Kende család ipari konyhatechnológiai vállalkozása, a Kende Gastro két évvel ezelőtt kezdett el a pénztármentes boltok ötletével foglalkozni. Budapesten ők nyitották például a világ első, pénztármentes kávézóját az Agora Budapest területén, majd elkészült az automatizált konténerüzlet prototípusa is. Utóbbiban tavaly ki is próbáltuk, milyen az, ha bemész, leemeled a kólát és (legálisan) kisétálsz vele.
Az automatizált üzletekbe való bankkártyás belépés után úgy tud vásárolni az ember, hogy a végén a klasszikus, pénztárnál történő fizetés helyett egyszerűen kisétál a boltból. A polcra helyezett súlyérzékelők és a bolt kamerái segítségével pontosan tudható mit vett, az összeget pedig automatikusan levonják a kártyájáról. Kende Gábor azt mondja, ez a technológia a kiskereskedelem jövője, és ezt ők is érzik: az egyre több megkeresés miatt 2021 decemberében külön céget alapítottak az automata boltokat összefogó tevékenységeiknek Kende Retail Operation Kft. néven.
A magyar Vespucci Partners kockázatitőke-alap és a TLF Capital most 900 millió forintot fektet a Kende Retailbe. A teljes összeg lehívásához négy mérföldkövet (bevétel-ügyfél, technológiai fejlesztés és humánerőforrás területen) kell teljesítenie a cégnek, a forrást pedig főként technológiafejlesztésre és külföldi terjeszkedésre szeretnék felhasználni.
A budapesti székhelyű Vespucci az X-Ventures Delta Jeremie-alapot vette át és olyan startupokban vannak befektetései, mint a mérnöki tervezést automatizáló Transcend, az AI-technológiával foglalkozó robotikai cég, a Mollia, vagy az orvosi eszközt fejlesztő InnoMask.
Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója a Forbes.hu-nak elmondta: azért fektettek a Kende Retail-be, mert – főként itt a régióban – hatalmas innováció a pénztármentes boltokhoz kapcsolódó technológia. Az a komplex megoldás, amely náluk van, egyedülálló, mi úgy látjuk, hogy az automatizált kiskereskedelmi boltok jelentik a jövőt, valódi értékajánlattal rendelkeznek, ezzel a felhasználók ténylegesen időt spórolhatnak, amellyel nő a vásárlók kényelme és igazi paradigmaváltást hozhat a piacon– fogalmazott Levente. A technológia továbbfejlesztése pedig komoly értéknövekedést ad a cégnek. A Vespucci a vezető befektető, a TLF Capital is beszállt szakmai befektetőként, együtt 900 millió forintot fektettek be és kisebbségi tulajdonrészt szereztek a Kende Retailben. A TLF Capital mögött a Langár család áll, akiknek nagy szerepe volt a Frei kávézólánc felfuttatásában, és ma már a befektetésekre létrehozott holdingjukon keresztül nemcsak az élelmiszeriparban, vendéglátásban érdekeltek. Iparági tudás és kapcsolatrendszer tehát bőven van náluk a pénz mellett.
„Fontos az alapítói csapat, akire rá merjük bízni a célok megvalósítását, Gábor például komoly, kredibilis ember, aki régóta, sikeresen vezet céget, és most van egy olyan technológia a kezében, ami tényleg világra szóló”, mondja Levente.
Kínai technológia magyar innovációval
Az üzletekhez a technológiát a Cloudpick nevű kínai cég biztosítja. A technológia szállítására Kendéék korábban az AiFi amerikai startuppal kötöttek szerződést, de ezt felbontották. Új technológiai partnerük, a Cloudpick megoldásait már több mint 400 üzletben használják világszerte és európai referenciáik is vannak: többek között az Auchannak és a Lidl-nek szállítottak technológiát önkiszolgáló pénztárakhoz.
A kínaiak az applikáció és a backoffice fejlesztésére szabad kezet adtak a Kende Retailnek.
A MyPOS-sel együttműködésben már ki is fejlesztettek egy úttörőnek számító megoldást: az üzletben már bankkártyával is lehet vásárolni, applikáció és a világon először előengedélyezés nélkül, azaz a vásárlás a kártyán előre zárolt nagyobb összeg nélkül történik. Kende Gábor kiemelte, hogy ez világszerte újdonságnak számít, mert más automata üzletekben előre lefoglalnak x összeget, ez pedig kizárja a vásárlásból azokat, akiknek nem áll rendelkezésükre az adott összeg a kártyájukon. Náluk a vásárlás megkezdéséhez egy bankkártya és egy pin-kód is elegendő, az áruk beszerzése után el is lehet hagyni a boltot és automatikusan jön a számla. Remélik, hogy ez még nagyobb érdeklődést hoz a nemzetközi piacról.
Ellátatlan falvakba is érkezhetnek az automata boltok
Elsőként
augusztusban Budapesten, a Fény utcai piacon nyílik egy bemutató üzlet, amelyet a Máltai Szeretetszolgálat rendelt meg.
Az üzletben a Felzárkózó Települések programban érintett legszegényebb falvakban termelt alapanyagokból előállított prémium minőségű kézműves termékeket árusít majd a karitatív szervezet. Ezt követheti majd egy automatizált konténerüzlet is, amelyet egy – jelenleg – teljesen ellátatlan településen terveznek nyitni.
A kiskerláncok is a startvonalnál
Az FMCG szektorból több kiskereskedelmi lánccal állnak szerződéskötés előtt, náluk konténerüzletekre van igény, a tárgyalások még folynak. Bár Gábor azt mondja, világszerte inkább a kisebb és nem a hatalmas alapterületű üzleteket alakítják át ezzel a technológiával, az ő technológiájuk egy nagyobb üzlet automatizálására is alkalmas, de egyelőre ők is a kisebbeken szeretnének minél több gyakorlatot és referenciát gyűjteni. A konténerboltokhoz építési engedély nem, de területképi engedély szükséges.
A technológiát már most elkezdték fejleszteni.
Újdonság – még demó verzió – egy olyan beléptető rendszer is, amit a német BioID-val és egy másik partnerrel fejlesztettek.
Ez a technológia arcfelismerésen alapul, így egy rövid regisztrációt követően villámgyors és érintés nélküli beléptetést biztosít az automatizált üzletbe. A szolgáltatás megfelel a GDPR-nak és nem igényel csak néhány szelfit, amit bármilyen szabványos kamerával el lehet készíteni.
Nyugat-Európában terjeszkednének
A nemzetközi terjeszkedéssel elsősorban azokat az országokat célozzák majd, amelyekben már ismert és elterjedt a hasonló technológia: Svédország, Dánia, Hollandia, de Német- és Spanyolországból is érkezett megkeresés
nagy láncoktól, például a Leckerlandtól, a Rewe német óriástól és az Edekától is. Zsigmond Levente Közép-Európában is lát még növekedési potenciált, de a nyugat- és észak-európai érdeklődők alapján egész Európa potenciális piac lehet. Lépésről-lépésre haladnának, és a nagyobb ugráshoz valószínűleg további tőkebevonásra lehet szükség, tette hozzá.