Zámbó Jimmy életéből a magyar RTL valaha volt legdrágább sorozata készült el, az RTL+ pedig talán jobbkor nem is szállhatna szembe a streamingóriásokkal. A Forbes.hu A Király főszereplőivel, Nagy Ervinnel és Schell Judittal, valamint az alkotókkal és a csatornával beszélt háttértitkokról, streamingtervekről.
Nagy Ervin fogpiszkálót ragad. Szájába veszi, úgy tesz, mint aki rágyújt. Szív belőle. Közben ujjait kétágú villának formázva áthúzza a szája két oldalán. Majd kifúj. Tizenhárom éve nem dohányzik már, ez a mozdulat mégsem a rossz reflexekről szól. Így cigizik Zámbó Jimmyként is az RTL+ streamingszolgáltató közel öt éven át fejlesztett, A Király című sorozatában.
„Jimmy zenéjében van valami operettes túlzás. Érzelmekben, mondandóban túláradó – mondja Ervin a Forbes.hu-nak. – Ez a stílus megosztó, én sem voltam rajongója. De ízlésről nem vitatkozunk, sőt tisztelnünk kell a másét. És azon is el kell gondolkodni, hogy aki ilyen számokat produkál, mégis milyen gombokat képes benyomni az emberekben.”
Nyilatkozataiban mindig kegyeletre törekszik, a család magánéletét pedig tiszteletben tartja, vallja Ervin. „A játékomban ezt nem tehetem meg.”
„Nincs bennem gátlás, sőt. Az a jó, ha őrült. Ha teljesen kiszámíthatatlan.”
„Hogy ez a kéz most vajon simogatni fog, vagy ütni? Hogy ha lejövök reggel a lépcsőn, ne lehessen tudni, mi lesz azon a reggelen. Totális hangulati csapongás.”
Jimmy sírni (is) fog
Persze, hogy Ervin szerint megosztó lesz az általa alakított Jimmy. Szinte pislogás nélkül emlékszik vissza a szerepre. Hosszú monológokba kezd, átadja magát a Jimmy-életérzésnek. A zenészt a produkció végére úgy ismerte meg, mint „aki már fiatalkora óta hiányolja a szeretetet, az elismerést”.
„Aki az elitbe vágyott Presserék mellé, a felső polcra, mégsem fogadták be, és ezt élete végéig borzalmas sértésként élte meg. A kiszámíthatatlanság mellé ugyanannyi elveszettséget, sebezhetőséget is próbáltam a játékba tenni. Azért az én Jimmym sírni is fog.”
Ervin a fogpiszkáló papírtasakját ekkorra már négyzetre hajtogatja, majd az asztal közepére pöcköli. Akár a cigicsikket. Ezt a karakter fiatal énjének megformálójával, Olasz Renátóval (Aranyélet) gyakorolta ki közösen.
Werkfotók
Werkfotók A Király című sorozat forgatásáról. A fiatal Zámbó Jimmy szerepében: Olasz Renátó. Fotók: RTL Magyarország (5 kép)
Egy pillanatra bent tartottam a levegőt
Bárkit kerestek meg a sorozattal, szinte mindenkiben megállt az ütő. Ervin magát győzködte, mondván, „rózsaszín esztrádműsorra” senki nem lesz kíváncsi, de ha a történet keményebb, drámaibb oldalát is meg lehet mutatni, akkor működhet. Ő hívta először Schell Juditot az idősebb Edit asszony, Jimmy későbbi feleségének szerepére. A fiatal Editet Staub Viktória (Aranyélet, A játszma) formálja meg.
„Azért egy pillanatra én is bent tartottam a levegőt – Judit ezt is direkt rövid hatásszünettel meséli. – Amíg bent tartottam, Ervin addig is győzködött, hogy higgyem el, nagyon jók a könyvek, új streamingfelület jön, új színvonal.”
Már a sorozat neonfényes, szentképekkel teli, finoman ironikus intrója irányba helyezi a nézőt. Jimmyre is úgy tekint rajongóinak zöme, mint Jézus Krisztusukra.
Erre és az őt övező misztikumra játszott rá Bajkov Delov Valentin, a főcím tervezője, megvillantva Gosztola Schenker Ábris vezető operatőr képi világát is. Ábris csak a sorozat kedvéért szerzett be Amerikából anamorf lencsét, ami képes szélesebb képarányban befogadni a fényt, ezzel pedig filmesebb, organikusabb hatást kelteni.
Nem szerettem Jimmy zenéjét
„Utólag belátom, nagyon jó témaválasztás volt” – konstatálja Jimmyről Zomborácz Virág vezető forgatókönyvíró (Egynyári kaland). Mikor Herman Péter – Pierre –, a sorozat showrunnere és Kovács Dániel Richárd (Éjjel-nappal Budapest, Válótársak, Apatigris, Mellékhatás, A Tanár), a sorozat főrendezője megkeresték Virágot, ki hitte volna, ő is a szemöldökét húzogatta. Aztán rögtön meglátta, milyen jó sztorit lehet ebből kihozni. És nem azt a sztorit, amit elsőre gondolt volna.
„Nem szerettem a zenéjét. A legközelebbi kapcsolatom Jimmyvel annyi, hogy a szomszédunk Kőbányán elég sokat bömböltette hétvégente. Ott állt a kocsija a kapuban nyitott ajtókkal, onnan üvöltött a zene.”
Ami viszont Virág ingerküszöbét is megütötte középiskolás korában, az Jimmy halálának abszurditása. „Amerikában rendszeresek a fegyveres balesetek, itthon nem szoktunk hozzá, hogy Budapesten fegyver volna bárkinél.”
Az írógárda (Virág, Akar Péter, Bárány Márton) sokáig törte a fejét, hogyan közelítse meg a karaktert. Mint általában az életrajzi produkciókban, úgy itt is menet közben kreáltak maguknak „az igazi Jimmyből fikciós Jimmyt”. Ehhez bizony kellett, hogy néha távolságot tartsanak a valóságtól, és mint hős is megvizsgálják, mi az, ami működik benne, és min kell változtatni.
A legendája utolért az RTL-nél
Csak egy vallomás, Rólad mesél, Egy jó asszony mindent megbocsájt. Csak három Jimmy-szám, ami így, a munkálatok végére immár Virág Spotifyjában is rendre elkezdett pörögni. „Megismerve az élethelyzetét, már egészen máshogy hangzanak és mást jelentenek ezek a szövegek a fejemben” – döbbent rá Schell Judit a felvételek után.
„Én se szerettem kifejezetten a zenéjét, de mint jelenség nagyon is érdekelt – teszi hozzá Dániel. – Nálam a gyermekem keresztapja volt az, aki különböző bulikon betette Jimmyt, és sírva fakadva énekelte. Hogy az Istenbe képes valaki ilyen érzelmeket kiváltani?”
Dániel már akkor az RTL-nél dolgozott, amikor Jimmynek műsora futott a csatornánál (a 2000-ben indult Dalban mondom el).
„Valahogy elkerültük egymást, de a legendája utolért. Már akkor hallottunk arról, hogyan tárgyal, hogyan viselkedett, mennyire volt könnyű, vagy épp nehéz vele dolgozni.”
Igaz történetek és hazugságok alapján
Mások mellett Bodzsár István producer is egész estés filmet próbált csinálni belőle, végül tízrészes sorozat készült Jimmy életéből. Részben abból a pletykahalmazból, ami az ország fejében is él minden idők egyik legmegosztóbb énekeséről. A fiatalkoráról kifejezetten keveset tudni, Ervin például azokat a videókazettákat nézte, amit Jimmy kamerázott magáról, a gyerekeiről, a világról.
Talán kifejezőbb az a szöveg, amit Dániel talált ki minden epizód elejére: „Igaz történetek és hazugságok alapján.”
A munkálatokat hátterezés előzte meg Hatala Csenge oknyomozó író vezényletében. Úgy hírlik, nemcsak ő, de az egész családja nagy Jimmy-rajongó, Csenge még a temetésen is ott volt, aminek tévés közvetítése a valaha volt legnézettebb műsor magyar tévéadón több mint 3,3 millió nézővel.
Csenge felkutatta a családtagokat, barátokat, ismerősöket, zenésztársakat, mindenkit, majd hatalmas stósz papírral érkezett Virághoz és Dánielhez. Ezután sorra látogatták a hozzátartozókat, bő egy év alatt több mint negyven emberrel beszéltek.
Áldást vártak még Joós Istvántól, a Magneoton vezérigazgatójától, gyakorlatilag minden Jimmy-zene joga náluk volt. „És ő segített a Zámbó családdal is beljebb jutni, hogy létrejöjjön a sorozat” – összegzi Dániel.
„Ugyanarra a kérdésre különböző személyek egészen más választ adtak. És azt se feledjük, hogy többen is írtak könyvet az életéről. A fiai. A testőre. Még a csepeli rendőrfőkapitány is. Erősen szűrni kellett, hiába próbálod időrendben összefésülni, akkor sem jön össze semmi” – folytatja Dániel.
„Ő ezt mondja, ő azt mondja, ő meg amazt. Mindenkinek megvan a maga igaza vagy verziója. Lesznek epizódok, ahol szemszöget váltunk, és más karakterre épülnek – teszi hozzá Virág. – A karakterek hol ellenszenvet váltanak ki, hol törékenységet látsz bennük.”
„Nemcsak arról szól, Jimmy hogy megy tönkre szép lassan, hanem hogy körülötte hogyan sínylette meg mindenki ezt az egészet.”
Annyira akartam, mint a Kincsemet és a Terápiát
Bár a casting csak tavaly decemberben indult, az már három éve is felmerült a producerekben, hogy Nagy Ervin játssza Jimmyt. Csak ugye eleinte volt némi félsz a színészben.
„De itt tett bele valamit fantasztikusat a Virág. Nem gondoltam volna, hogy képes lesz ennyire mély lelki vonulatokat beleírni.”
Volt pillanat, amikor már csak ketten voltak befutók a szerepre, és épp Ervin állt vesztésre.
„A Kincsem és a Terápia. Csak ezt a két munkát akartam annyira életemben, mint A Királyt” – mondja.
A fiatal Jimmyt játszó Olasz Renátó egyetlen castingkörrel meggyőzte Virágékat. Ráadták a parókát, és kész, nem volt kérdés. Ez már az után volt, hogy egy ponton döntöttek arról, kell-e A Király Jimmyjének a valódira hasonlítania. Hiszen az lehetetlen, hangban és kinézetben is. Megszületett hát – mint Virág is mondja – az „egyetlen megoldás”.
Renátó bevallottan nem tud se énekelni, se zongorázni. Ervin tud énekelni, de mélyebb a hangja Jimmyjénél. Amíg forgott a kamera, mindketten énekeltek, hadd lássa mindenki, hogy dolgozik az a rekeszizom.
Peter Šrámek a TV2-s Rising Star tehetségkutatóval futott be itthon. Ha valakire, hát rá nagy hatással volt Jimmy munkássága. Ő lett végül az énekes sorozatbeli énekhangja. Ahogy az alkotók magyarázzak, azért, mertmikor tesztként összehasonlították Peter hangját egy sportarénás Jimmy-felvételével,
„10-ből 10-en nem tudták megmondani, hogy az nem Jimmy”.
Ami a sminket illeti, tettek azért egy próbát Ervin szintén elég karakteres arcával. Három óra volt feltenni a Jimmy-maszkot, amit kétóránként igazítani is kellett. Szóval elvetették az ötletet, maradtak a parókáknál, Ervin és Renátó is saját arcát adja a szerephez.
A magyar RTL eddigi legdrágább sorozata
A stáb március óta forgat. A füstös bártól a csepeli otthonig több mint 130 bel- vagy kültéri helyszínt használtak, ahol a hetvenestől a kétezres évekig kellett négy évszakot is lefedve elmesélniük a történetet.
Sőt, ami azt illeti, még mindig nem végeztek a munkálatokkal, hiába rajtolt el november közepén a sorozat.
A 2001. januári haláleset körülményeiről komplett kulcsjelenetek hiányoznak, az alkotók megvárnák velük a telet a külsős helyszínek miatt.
Az alkotók azt mondják, ekkora büdzsével nem készült még fikciós RTL-sorozat Magyarországon, eddig a Mellékhatás első évada volt a csúcstartó. Tőzsdei céghez méltó módon pontos számokat senki nem mond.
Az új felület, az RTL+ szintén novemberben rajtolt el. Ahogy Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális és fejlesztési igazgatója magyarázza, valójában új csomagról beszélünk egy már létező platformon. Mint catch-up szájt, az RTL már tizenplusz éve viszi online videótárát korábbi tévétartalmakkal.
A platformszintű megújulást az RTL Most hozta el 2018-cal, ingyenes regisztrációval, hirdetésekkel tarkítva. Judit szerint (aki a megújulás végére érkezett át a Microsofttól) innentől beszélhetünk csak igazi VOD-szolgáltatásról.
A platformot a francia Bedrock fejlesztette, az RTL csoportnak is részesedése van a cégben. Rá egy évre a hirdetések mellett jelentett újabb digitális bevételi lábat az RTL Most+, ami funkciókban gazdagabb volt, és amit csakis tévészolgáltatón keresztül lehetett igényelni.
15 produkciót fejleszt éppen az RTL
A cég bő egy évet dolgozott a termékfejlesztésen. A korábbi VOD-platformok, az RTL Most és RTL Most+ az RTL+ szolgáltatásba integrálódtak egy-egy szolgáltatási szintként (RTL+ Light és Active), valamint most először jön immár közvetlenül a fogyasztóktól is bevételük direct-to-consumer csomagjukkal, az RTL+-szal. Benne exkluzív, saját gyártású tartalmakkal, például A Királlyal.
A cég a lineáris és streamingplatformokkal együtt jelenleg 15 különböző produkciót fejleszt, és azon felül is bejelentettek már 12 streamingexkluzív premiert. Részletek itt.
Hiába streamingpremierekről beszélünk, A Király első részét (más új RTL+-sorozatok első epizódja mellett) tévében is leadták. Judit szerint azért is, mert a magyar piacon a jövőben is fontos szerepe lesz a hibrid tartalomfogyasztásnak.
Izgalmas folyamatnak tartja, ahogy a magyar RTL egyre inkább alakul át smart datás médiacéggé. Ahol már kezdetkor ki tudják olvasni az adatokból, hogy adott tartalommal lineáris vagy streamingcsatornára tervezzenek, és hogy hol tudják annak a legnagyobb potenciális nézettséget biztosítani.
Eközben nyilván kihasználják a több platform nyújtotta szinergiákat is, azaz ha kell, tévén is népszerűsíteni tudnak friss streamingtartalmakat egy-egy leadott epizóddal.
Streamingháború inflációs időkben
„Nyilván nem lenne elegáns a versenytársak működését minősíteni. Másrészt pont azt mutatja az RTL teljesítménye a magyar piacon, hogy mennyire fontos a lokális tartalom” – reflektál Judit arra, hogy például a Warner Bros. Discovery épp a hónapokban kaszálta el a magyarországi streaminggyártást, az RTL pedig pont most szállna ringbe.
Persze, mint minden médiavállalatnál, az RTL-nél is sok évre szóló befektetés a streaming, de Judit azt mondja, eddig is több lábon álltak és hosszú távra terveztek, a csoporton belül pedig kiemelt jelentőséggel bír a magyar piac.
Az RTL+ jövője a magyar piacon?
A GKID kutatócég szerint a Disney+ indulása óta eltelt fél évben relatív stagnálás jellemzi a hazai streamingfogyasztók táborát. E pillanatban kb. 2,1 millió felhasználó (hozzáférő és előfizető) célozható ilyen jellegű tartalommal, emiatt egyre nehezebb új szereplőként a piacra lépés.
Kérdéses, hogy egy új belépő erodálja-e a többiek piacát, hiszen a konkurencia felhasználóit kell meggyőzni akár a csatlakozásról, akár a váltásról.
A kutatócég szerint az egy előfizetőre eső költés is kezdi közelíteni plafonját havi átlagosan 4990 forinttal.
És ebben nemcsak a streamingrezsire szánt összeg, hanem a különböző tartalmi formák befogadási korlátja is szerepet játszik. Egyszerűen nem tudunk több filmet, sorozatot nézni, így felesleges még több szolgáltatóra egyszerre előfizetni.
„A streamingfelhasználókon belül az RTL+ vélhetően rövid időn belül magas ismertséget tud majd szerezni, de ehhez mindenképp az kell, hogy minőségi, exkluzív tartalmat kínáljon” – magyarázza Madar Norbert, a GKID vezető elemzője.
Ami az 1990 forintos havidíjat illeti (az első hónap ingyenes), és hogy az mennyire korrekt a több mint 5000 órányi nyitókínálatért cserébe (ebből vajon hány óra lehet a Barátok közt?), Judit az ilyenkor megszokott érveléssel jön. Avagy hogy mi mindent kap ezért a néző a kétezer forint feletti mozijegyekkel szemben.
Másfelől a száguldó infláció mellett is arra számítanak, mint ami a médiapiacot általában jellemzi recessziós időkben. Az otthoni tartalomfogyasztásra szánt költések stabil szinten maradhatnak, sőt még erősödhetnek is más szabadidős területek rovására.
„Elég belegondolni abba, hogy a magyar penetráció 96 százaléka ma is fizet azért, csak hogy tévét nézhessen, szemben Európa nagy részével vagy az Egyesült Államokkal, ahol komolyabb szelete van a szabadon fogható csatornáknak” – mondja Judit.
Piaci tehetséggondozás kontra politikai akarat
A vele készült interjú 27. percéig kellett várni rá, hogy Ervin kimondja: „HBO színvonalú munkával találkoztam.” Szerinte pár éve felhördültek volna sokan azon az ellentmondáson, hogy itthon pont egy kereskedelmi csatorna fogja kebléhez ölelni a piaci alapú tehetséggondozást, és így kvázi új alkotóműhellyé avanzsál.
Pedig Ervin már öt éve, A Tanár forgatásakor is ezt az irányt kívánta az RTL-nek. Remélte, hogy néhány éven belül el is jut ide a csatorna. „Hogy meglátja a piaci rést, és berkein belül, piaci alapon komoly összeget tesz érte kockára.”
„És most Kolosi Péternek (az RTL Magyarország programigazgatója és vezérigazgató-helyettese – a szerk.), remélem, könnybe lábad a szeme, hogy többen azt írják, HBO-szintű történet született.”
Ervin szerint most van itt a pillanat kívülről új ötleteket behozni a cég tartalmi osztályára. A beszélgetés ezen pontján – ahogy a júliusi Forbes-címlapon is meséltünk már róla – produkciós céget dirigáló énje szólal meg. „Puskás Öcsiről, Papp Laciról, Hajós Alfrédról” szóló életrajzi sorozatokat vizionál.
Nem is érti, hogy lehet, hogy pont ebben az országban nem ilyen témájú forgatókönyvekkel zsonglőrködik a Nemzeti Filmintézet, ahonnan közben sokmilliárdos támogatások érkeznek Hunyadi János-sorozatra meg március tizenötödike-filmre. Vagyis, érti ő azt. „A politikai akaratnak való megfelelés vált vezérelvvé. Égető szükség lenne rá, hogy ezen változtassunk.”
RTL+ – irány a top 3?
„Virág finom, csendes nő. És közben annyira jól is hozza karaktereiben a férfiasságot. Amilyen jól ír párbeszédeket, a jeleneteket sem írja túl, és sokszor nem szövegpoénra, hanem helyzetkomikumra megy” – foglalja össze Schell Judit.
Hogy a sorozat szerinte új sztenderdet szült-e minőségben? „A Királyban szerepelni önmagában presztízs. Hogy az RTL+ is presztízst jelentsen, ahhoz még több ilyen sorozat kell.”
„Az RTL+ versenytársai egyértelműen a klasszikus, nemzetközi streamingszolgáltatók lesznek” – mondja Madar Norbert a GKID-től.
„Ráadásul az indulás időzítése is előnyös lehet. Az HBO Max magyar vonatkozású döntéseivel megüresedett a hazai gyártású tartalmak gyűjtőhelyének státusza a jelenlegi szolgáltatók mezőnyében. Miközben a magyar gyártásra továbbra is nagy igénye van a felhasználóknak.”
„Ha az RTL+ ebben a helyzetben ügyesen manőverezik nagy érdeklődésre számot tartó, magyar kapcsolódású tartalmak folyamatos gyártásával, akkor komoly esélye van a Netflix mögötti 2. vagy 3. pozíció megszerzésére a magyar streamingpiacon”
– véli Madar.
Az interjúkban közreműködött: Madzin Emília.
A borítóképen: Olasz Renátó mint fiatal Zámbó Jimmy és Gosztola Schenker Ábris vezető operatőr. Fotó: RTL Magyarország.