Tavaly novemberben indult a legújabb hazai online bevásárlási platform, a Wolt ételkiszállító cég Market-je, április elején már a hatodik budapesti boltjukat nyitották Angyalföldön a Fáy utcában, és vidéki terjeszkedést terveznek. Erről kérdeztük Törös Gábort, a Wolt Market Magyarország ügyvezető igazgatóját.
A Wolt Market egy vásárlók nélküli bolt, ahol a Wolt felhasználói az applikáción keresztül rendelhetnek a hozzájuk legközelebbi marketből, a megrendelt termékeket pedig akár 25 percen belül házhoz szállítja a Wolt futárpartnere.
2021 november végén nyitott az első Wolt Market Budapesten, az azóta eltelt öt hónap alatt pedig lendületesen nőtt ez a szolgáltatási területük.
Forgalmunkat két hónap alatt megduplázták, és ezt a trendet próbálják tartani a továbbiakban is. Jelenleg a pesti belvárosi lokációjuk teljesít a legjobban, ami nem meglepő, mert ezen a kiszállítási területen van jelenleg a legtöbb aktív felhasználójuk – mondta Törös Gábor, a Wolt Market Magyarország ügyvezető igazgatója. Felhasználói bázisukat a több százezer hazai Wolt user képezi, közölük többen már visszatérő Market vásárlók.
A finnországi alapítású Woltot nagyjából 7 millió euróért (azaz 2500 milliárd forintért, mai árfolyamon pedig ennél is többért) vette meg tavaly a kiszállítással foglalkozó amerikai óriás, a DoorDash. A Wolt 23 országban van jelen, 6000 alkalmazottjuk van.
A Market szolgáltatást a Wolt Finnországban már két évvel ezelőtt elkezdte kipróbálni, a woltos országok több mint felében van már élelmiszeres szolgáltatásuk, pár hónapon belül pedig mindenhol lesz, mondta Törös Gábor. Itthon nem bővítették a futárflottát az élelmiszer terület miatt, a meglévő állománnyal oldják meg a kiszállítást. Központi raktáruk nincs, beszállítóik eleve az üzletekbe szállítanak, innen szolgálják ki a vevőiket. Az ügyvezető igazgató azt mondta,
vásárlóik egyre inkább nagyobb, néhány napos bevásárlásokat is intéznek a Wolt Market-ről, és nemcsak akkor rendelnek, ha mondjuk hirtelen vendégek jönnek és kell néhány dolog.
Vidékre mennek
A Wolt Market Keleti, Nyugati, Déli, Újbuda, Óbuda és Angyalföld vevői közel 2500 féle termékből válogathatnak, de a kínálat folyamatosan bővül. A szupermarketekben megszokott élelmiszereken és háztartási cikkeken túl fokozatosan jelennek meg a vegán és speciális étrendi igényeknek megfelelő termékek is.
A terjeszkedés nem áll meg itt, hamarosan újabb egységek megnyitása várható – nem is csak Budapesten, hanem vidéki városokban is.
Erről Törös Gábor ennyit árult el, hogy azokban a városokban fognak először, még idén tavasszal-nyár elején elindulni, ahol az ételkiszállítás is erős. Konkrét példát nem mondott, de a Woltot böngészve látható, hogy a megyeszékhelyeket, esetleg nagyobb fővárosi agglomerációs településeket célozhatják meg először: sok partnerük van például Szegeden, Debrecenben, Győrben, Miskolcon, Kecskeméten, Nyíregyházán, Miskolcon, Szombathelyen vagy Veszprémben. Budapesten is minél nagyobb területet szeretnének lefedni, nemcsak a belvárosi területeket.
Nagy kérdés
Magyarországon egyre több ételkiszállító bővíti a portfólióját élelmiszer- és egyéb termékek kiszállításával. A Foodpanda 2020-ban először nyitott élelmiszerüzletet csak online rendelő ügyfelek kiszolgálására. Azóta Budapesten 6, vidéken 10 megyeszékhelyen rendelhetnek boltjaikból a fogyasztók, a növekedés pedig folyamatos. A Panda Marketek mellett 600 partnerüzletből is szállít ki élelmiszert a Foodpanda.
Tavaly év végén egy harmadik szereplő, a Rocket is megjelent a magyar ételfutárpiacon: a holland cég elég gyors tempót diktál Európában. Ezenkívül persze majdnem minden kiskereskedelmi láncnak van házhozszállítási szolgáltatása,
ők nem annyira tudnak versenybe szállni az akár 25 perces woltos szállítási idővel, a bővebb kínálattal azonban már valószínűleg (legalábbis egyelőre) igen.
A kifli.hu és a Dodo mindkét szempontból versenyképes lehet. A cseh tulajdonú kifli.hu 200 futárral napi 4000 megrendelést szállít házhoz.
Arra a kérdésre, hogy a Woltnak hol lehet a helye ezen a piacon, Törös Gábor azt mondta: ők elsősorban a nagyon gyors, akár mindössze 25 perces házhoz szállítással tudnak versenyképesek lenni, és a választékukat is igyekeznek bővíteni. „Mire felveszem a kabátomat, a cipőmet, kimegyek a boltba, és hazajövök, addigra a futár már rég házhoz hozta az árut és készen van a bevásárlás. Az embereknek az idejüket szeretnénk visszaadni, közben pedig szeretnénk a legjobb vásátlói élményt nyújtani” – fogalmazott.
Az biztos, hogy dinamikusan növekvő területről van szó,
a hazai piacon 2020-ban szinte észrevétlenül megjelenő, mesterséges intelligencia alapú futárszolgáltatást kínáló Dodo (ők szintén Csehországból indultak) majdnem hatszorosára növelte tavaly a kézbesített megrendelései számát, a startup árbevétele pedig több mint négyszeres éves növekedéssel elérte az 1,2 milliárd forintot. A drágulást, többek között az elszálló energiaárakat ezek a szolgáltatók is nehezen bírják, a Kifli például nemrég bejelentette, hogy áprilistól a minimum rendelési érték 8 ezer, az ingyenes szállításé pedig 18 ezer forint lesz.
Borítókép forrás: Wolt
Kapcsolódó: