A Twitter, az Uber, a Snapchat és a Uipath befektetőcégének részvételével 94 millió dollár (kb. 32,5 milliárd forint) tőkét vont be az online csalásmegelőző magyar startup, a Seon frissen zárt Series B körében. Ez történelmi siker: magyar startup eddig nem járt még a közelében sem ekkora befektetésnek ezen a szinten.
Az új kör gyors tempóban, szinte pontosan egy évvel a szintén rekord 10 millió eurós Series A után jött, és az az Institutional Venture Partners (IVP) vezeti, aki annak idején a Netflixbe, a Twitterbe, az Uberbe, a Snapchatbe, a Slackbe és a friss román unikornis-sikersztori Uipath-be is beszállt.
Az amerikai befektetőcég eddig 131 IPO-t, azaz tőzsdei bevezetést hozott össze.
Részt vesz még a körben a svéd Creandum (Spotify, Bolt), aki az előző kört vezette, és a magyar Portfolion (Starschema, Tresorit, Banzai Cloud), aki a Seon magvető köre óta a céggel tart.
A felek megegyezése alapján sem a cégértékelést, sem az egyes társaságok által befektetett összeget, így a pontos tulajdonrészeket sem közölték a Forbes.hu-val.
Az intézményi befektetőkkel impozáns angyalbefektetői kör is beszállt. Köztük van Daniel Dinesh, a Uipath alapítója, Oskari Saarenmaa, az Aiven alapítója, valamint Ikka Paananen, a Supercell vezetője, Emille Choi, a Coinbase operációs igazgatója-elnöke, valamint Tamar Yehoshua, a Slack termékfejlesztési igazgatója.
Szédítő, mekkorát nőttek
A Seon egy online csalásmegelőző fintech startup, működésének alapja, hogy a legkülönfélébb forrásokból származó digitális lábnyom komplex elemzésével kiszűrik a potenciális csalókat az online tranzakcióknál. Gépi tanulásra építő megoldásuk elemzi az IP címet, az email címet, közösségi médiás információkat és egyéb online viselkedést, mielőtt a vásárlás szándékról eldönti, van-e benne biztonsági kockázat.
A céget 2017-ben corvinusos egyetemistaként alapította Kádár Tamás és Jendruszák Bence – bosszúságból. Kriptovaluta-kereskedő oldaluk fejlesztésekor sokszor futottak csalókba, így végül ezek kiszűrésére kezdtek a fejlesztésekbe.
Az elmúlt egy évben hatalmas növekedésen mentek keresztül:
140+ új embert vettek fel (döntő többségüket a budapesti irodába), újra megtriplázták a bevételeiket, olyan ügyfeleket igazoltak, mint a Revolut,
a világ legnagyobb neobankja, a Nubank, a Patreon, az Afterpay vagy a Mollie, és a londoni és budapesti irodáik mellé megnyitották jakartai és austini központjaikat is. Ezeken a helyeken egyelőre 6-8 fővel zajlik az üzletfejlesztés, ezt szeretnék 20-25 főig növelni év végéig. A budapesti skálázódásuk ennél sokkal nagyobb mértékben zajlik: itt év végéig újabb 100 főt vesznek fel főleg fejlesztői pozíciókra, így a helyi Seon-főhadiszállás már 250+ fős lesz.
„Masszív ambícióink vannak”
Jendruszák Bence, a Seon társalapítója és operációs igazgatója szerint a hatalmas növekedésüknek több oka van. Az egyik, hogy a hét minden napjának minden órájában elérhető egy ingyenes termékdemó, így a Seont alig 30 másodperc alatt bárki ki tudja próbálni. A másik, hogy transzparens az árazásuk,
nincsenek rejtett költségeik, ezért nincs szükség sales-es közbenjáráshoz ahhoz, hogy csatlakozzon egy ügyfél.
A fejlődés tempóját mégis a termék diktálja leginkább. Viszonylag korán elérték a product-market fitet, azaz beteljesült az üzleti stratégiájuk, megtalálták a piacukat, amin képesek kielégíteni az igényeket. „Most már tartunk ott, hogy ha holnap bekopog a világ legnagyobb fintech szolgáltatója, hogy akkor mostantól az összes tranzakciónkat a ti rendszereteken nyomjuk át, akkor azt tudnánk mondani, hogy oké, menni fog” – mondta Jendruszák a Forbes.hu-nak.
De ezután is masszív ambícióik vannak: öt év múlva az első számú csalásmegelőző cég akarnak lenni a világon. „Nagyon nagy hangsúlyt fogunk fordítani az amerikai piacra, termékfejlesztési oldalon is merész elképzeléseink vannak, ehhez tőkeerő kell, és a piacon ideális körülmények között lehetett most tőkét bevonni.”
Több amerikai befektető kopogtatott náluk
Több amerikai befektetőcég is jelezte, hogy érdeklődik a Seon Series B-je iránt, az IVP felé végül a jó kémia, a bivalyerős portfólió, a kiterjedt network és persze az ideális cégértékelés billentette a mérleg nyelvét. Molnár András, a Portfolion vezérigazgatója kiemelte, hogy
a régi befektetők és az IVP között is harmónia volt, mindegyik fél szemmel látható ticketet vállalt a befektetésben.
„A Seon az alapítása óta nagyon jó dinamikát kapott el a fejlődésben: mi beszálltunk az elején, a tavaly érkező Creandum nagyot dobott rajtuk, és ilyen növekedési görbével gyakorlatilag normális, hogy a világ egyik legjobb befektetőcége is részt akar venni a sztoriban” – mondta Molnár.
Voltak már jó körök, de ilyen jó még nem
A Seon mostani köre valóban egyedülálló a magyar piacon. Ekkora befektetéshez legközelebb a Ustream állt 75 millió dollárral 2010-ben szintén a Series B körében, a Scipher Medicine is túl van már egy 110 millió dolláros körön, de azt egy sokkal későbbi stádiumban, nyolc évvel az alapítás után húzták be szemben a Seon ötéves történetével.
Tény, hogy a tőkebevonás körülményei és a rendelkezésre álló forrás nagysága azóta sokat változott nemzetközileg,
és az elmúlt öt évben kimondottan jó helyzet alakult ki az ökoszisztémában: jó körülmények között lehet tőkét bevonni. Alább összegyűjtöttük a magyar startup-mesterhármas és a legutóbbi startuplistánk top három helyezettjének legnagyobb befektetéseit a Crunchbase adatbázisából:
- Prezi: 57 millió dollár (2011, private equity kör)
- Ustream: 75 millió dollár (2010, Series B)
- Logmein (ma már Go To): tőzsdére lépett 2009-ben (Nasdaq)
- Bitrise: 60 millió dollár (2021, Series C)
- Scipher Medicine: 110 millió dollár (2022, Series D)
Kapcsolódó: