Mark Zuckerberg egyetlen nap alatt 30 milliárd dollárt bukott személyes vagyonából, miután a Facebookot fejlesztő Meta Platforms hatalmasat esett a tőzsdén február elején. A Facebook már nem tudja növelni a felhasználóinak számát, és a Tiktok is egyre nagyobb veszélyt jelent rá.
A Meta már rég veszélyt jelentő ellenségként tartja számon a Tiktokot. A videómegosztó oldal jelenleg egymilliárd felhasználót számlál, miközben a Facebook felhasználószáma elkezdett hanyatlani.
Múlt csütörtök este a Meta részvényárai 26 százalékot estek az amerikai tőzsdén, ezzel a piaci kapitalizációja több mint 200 milliárd dollárral lett kevesebb. Ennek egyik oka, hogy egyre élesebb a felhasználók idejéért folytatott verseny az olyan platformokkal, mint például a Tiktok, emellett az Apple olyan módosításokat hajtott végre az operációs szoftverében, ami Zuckerbergéknek üzleti modelljével szúr ki. Az Apple tavaly ősszel felajánlotta az operációs rendszerét használóknak a jogot, hogy eldöntsék, engedélyezik-e különböző appoknak, hogy monitorozzák az online tevékenységüket.
A mostani csökkenés fő oka azonban az volt, hogy a befektetőknek csalódást okozott a friss jelentés, ami szerint stagnálni kezdett a Facebook felhasználóinak száma. A cég applikációs családjába tartozó Instagramnak, Messengernek és a Whatsapnak az előző negyedévben már 500 ezerrel kevesebb felhasználója volt, mint az azt megelőző negyedévben – írja az amerikai Forbes.
A vállalat a negyedik negyedévi jelentésében 18 éves fennállása alatt az első alkalommal számolt be aktív felhasználói számának csökkenéséről az előző negyedévihez képest.
Megoldhatja-e a problémát egy Tiktok utánzat?
A Meta Tiktok elleni védelmi stratégiájának részét képzi az Instagram Reels, ami valójában egy Tiktok utánzat. Ez adott is egy kis lendületet a cégnek, hiszen jelenleg ez adja a legerősebb felhasználói elköteleződést a platformon.
Hirdetési pénzt azonban nem sokat hoz, hiszen a felhasználók a videók nagy százalékát csak átgörgetik.
A Reels dolgát az is megnehezíti, hogy egyelőre az influenszereknek még nem éri meg, hogy oda gyártsanak tartalmakat a Youtube és a Tiktok helyett. A Facebook akkor csábíthatja át a saját videómegosztójára a tartalomgyártókat, ha biztosítani tudja számukra a megfelelő bevételi forrást, ehhez azonban a cégnek többet kellene költenie a Reelsre.
A valóságban Zuckerberg már belátta, hogy hosszú távon nem ez a platform fogja legyőzni a Tiktokot, hiszen ha így lenne, akkor többet invesztálna az Instagram videómegosztójába. Azonban, ha nem találnak egy újabb, jobb megoldást arra, hogy uralni tudják a rövid videók piacát, akkor a Tiktoknál fognak kikötni a vállalatok egyre nagyobb mértékű, videós tartalmakra fordított reklámköltései, és a Facebook elveszítheti a Tiktokkal vívott háborút.
Borítókép: Kon Karampelas // Unsplash