A Meta 2021. októberi Connect eseménye
Üzlet

Hat ok, amiért a Meta bajban van (és lesz is)

Forbes
2022. február 04. 5 perc olvasás

A Facebookot tulajdonló Meta történetének legnagyobb zakóját produkálta csütörtökön a tőzsdén, piaci kapitalizációja több mint 200 milliárd dollárral lett kevesebb. Mark Zuckerberg vagyonának egyetlen nap alatt bekövetkező zuhanása a legnagyobb esések közé sorolható, és nem véletlen, hogy mindez a Metával történt. Íme hat jele annak, hogy a bajok a cég háza táján csak sűrűsödni fognak.

Ahogy azt mi is megírtuk, Mark Zuckerberg egyetlen nap alatt 30 milliárd dollárt bukott személyes vagyonából, miután a Facebookot fejlesztő Meta Platforms hatalmasat esett a tőzsdén csütörtökön. Az esés nem volt jel nélküli, a The New York Times összeszedte hat jelét annak, hogy miért várható további hanyatlás a zavaros vállalás háza táján.

A plafonhoz közelít a felhasználószám

A Facebook felhasználóinak száma egyszerűen már nem képes olyan léptékű növekedésre, mint néhány éve. Szerdán még csekély növekedésről számoltak be a cég applikációs családjában, ami magában foglalja az Instagramot, a Messengert és a Whatsappot, de a nagyobb képet nézve a felhasználók inkább elfordulnak ezektől a platformoktól, mint ráakadnak. Az előző negyedévben már 500 ezerrel kevesebb felhasználójuk volt, mint az azt megelőző negyedévben. Ez különösen nagy pofon a cég 18 éves történelmében, hiszen eddig az elképesztő skálázódásuk alapja volt, hogy egyre több embert húznak be.

A mostani számaik az elmúlt három év leglassabb növekedését mutatják.

Az Apple gúzsba köti a Metát

Amikor az Apple tavaly ősszel felajánlotta az operációs rendszerét használóknak a jogot, hogy eldöntsék, engedélyezik-e különböző appoknak, hogy monitorozzák az online tevékenységüket, tulajdonképpen a Meta üzleti modelljének alapjával szúrtak ki. A felugró üzenet hatására, amelyben engedélyt kérnek arra, hogy követhessék, mit csinálsz a mobilodon, sokakban megszólalt a vészcsengő, és nemet mondtak. Ez kevesebb felhasználói adatot eredményez, ami kevesebb hirdetési bevételt hoz ­­– márpedig ezen áll vagy bukik a Facebook üzleti modellje. Egy szerdai bejelentésben a Meta egyik képviselője azt mondta, az Apple szigorítása 10 milliárd dollár kiesést jelent számukra a következő évben.

A Google surranópályán előz

Az Apple szigorításának egyik nagy nyertese a Google, ami sikeresen tudta átcsábítani a hirdetőket a Facebooknál hatékonyabb targetálási módszereivel. Anyacége, az Alphabet rekord bevételről számolt be szerdán, amit főleg az ekereskedelmi csatornáik és a keresőjük hirdetéseinek köszönhetnek.

A surranópályás siker oka, hogy a Google nem függ annyira az Apple-től felhasználói adatok gyűjtésében a keresőmotorja miatt,

de az sem árt, hogy az Apple-höz tartozó Safari böngészőnek a Google lett az alapértelmezett keresőmotorja.

A Tiktok

Zuckerberg már régóta a cége ellenségeként tartja számon a Tiktokot. Amíg a saját háza táján a felhasználószám hanyatlik, a Tiktok még csak most kezdett diadalmenetbe. A jelenleg egymilliárd felhasználónál tartó videómegosztó oldal az Instagram legnagyobb konkurenciája lehet a júzerek pillanatnyi figyelméért folyó harcban. Az Instagram ennek nyomán elindította a Reels funkciót, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint a Tiktok, ez többnyire be is jött, legalábbis most ez adja a legerősebb felhasználói elköteleződést a platformon. A probléma ezzel csak az, hogy hiába szeretik a felhasználók, a hirdetési pénz nem ebben van, hiszen a videók nagy százalékát az ember egyszerűen átgörgeti.

Igazi 22-es csapdája: a felhasználók itt vannak, de a pénz nem.

Őrültség ennyit költeni a Metaverzumra

Zuckerberg annyira hisz a Metaverzumban, hogy hajlandó súlyos dollármilliárdokat fordítani a félkész, zavaros és olykor veszélyes koncepció fejlesztésére. Csak tavaly tízmilliárd dollárnál állt meg az erre fordított költés, de ez a szám csak egyre több lesz. Arra azonban nincs semmilyen bizonyíték, hogy be is jön. Ellentétben a 2012-es mobilos átállással, amikor olyan eszközre kellett optimalizálni a Facebookot, ami már amúgy is minden ember kezében ott volt, a Metaverzum megéléséhez szükséges eszközök még messze nem törtek be a mainstreambe.

A cégre leselkedő antitröszt ügyek

Zuckerbergnek nem múló fejfájást okoznak a washingtoni szabályozók fenyegetései.

Több állami és szövetségi nyomozás is folyik a Facebook ügyeiben arról, hogy megsértett-e versenyjogi szabályokat.

Zuckerberg tagadja, hogy a Meta monopol helyzetben lenne a közösségi médiában, és az erős versenytársakra, köztük a Tiktokra, az Apple-re és a Google-re mutat. De a vizsgálódások megnehezíthetik a cég dolgát abban, hogy új területeket hódítson meg az online térben – köztük a Metaverzumot. Az Instagram és a Whatsapp akvizícióját még úgy tudták összehozni, hogy nem, vagy csak alig vizsgálódtak körülöttük, ezek több milliárd új felhasználót hoztak a konyhára. A Metaverzumban akkor sem lenne ennyire egyértelmű a kiugró növekedés, ha nem éreznék folyamatosan magukon a szabályozók szemét.ű

Kapcsolódó:

Borítókép: A Meta 2021. októberi Connect eseménye