Magyarországon 14,9 százalékos profitrátával dolgozott 2020-ban a Duna Aszfalt, míg külföldi leánycégei veszteségesek voltak: 0,1 százalékos mínuszt értek el árbevétel-arányosan. Az építőipari cég alapító-tulajdonosa az egyik leggazdagabb magyar, Szíjj László, akinek vagyonát legfrissebb milliárdoslistánkon 190,5 milliárd forintra becsültük.
A G7 szerdai cikkében írt részletesen a jachtjairól is ismert milliárdos építőipari vállalkozásának itthoni és külföldi teljesítményéről. Megjegyzik, hogy bár sok a különbség a csoport hazai és külföldi tevékenysége között, a magas itthoni profitráta arra is utal, hogy mennyire más a hazai építőipari közbeszerzési piac a szomszédos országokéval összevetve.
A Duna Aszfalt Zrt. az utóbbi öt évben 5,4-szeresére növelte az árbevételét, és ezt a megugrást nem néhány milliárd forintos szintről hajtotta végre: a 2016-os 32,5 milliárdos árbevétel nőtt 2020-ra 175,4 milliárdra.
Az évi 52 százalékos növekedési rátát bármely technológiai startup is megirigyelhetné. A bevételek szinte teljes egészében a magyar államtól érkeztek: 2015 és 2020 között 458 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el önállóan a Duna Aszfalt Zrt., másokkal közösen pedig 987 milliárdot.
Az árbevétel 570 milliárd volt ebben az időszakban. A közbeszerzések teljesítése a kihirdetéstől számítva két-három évig is eltarthat, így lehetséges, hogy az árbevétel elmarad az elnyert szerződések összegétől. Másokkal közös tendereknél pedig a teljesítés jellemzően 20-80 százaléka kötődhet egy-egy nyertes céghez.
A legtöbb vállalatnál a bővülés jelentős beruházással jár, ezért ilyen mértékű növekedésnél nem igazán jellemző a vastag profitráta. A Szíjj László tulajdonában álló,
szinte kizárólag állami közbeszerzéseken felhizlalt vállalat erre erősen rácáfol: a cég öt év alatt 98,8 milliárd forintnyi adózott eredményt termelt.
A Duna Aszfalt az elmúlt öt évben egészen döbbenetes, 17 százalékos profitrátával működött.
A cikk behoz egy másik szempontot is, miszerint a Fidesz-kormány rendszeresen él az extraprofit vádjával számára nem szimpatikus gazdasági szereplőkkel, legutóbb például a Nitrogénművekkel szemben. Bige László és a kormány ellentéteiről, mi is részletesen írtunk. Ám míg Bige László cége az utóbbi öt évben csak egyszer, 2017-ben termelt 10 százalékot némileg meghaladó adózott eredményt az árbevétel arányában – a következő évben pedig 16 százalékos veszteséget hozott össze -, a Duna Aszfalt ezt ebben az időszakban minden évben lazán túlteljesítette.
A G7 részletesen megnézte a Duna Aszfalt külföldi leányainak teljesítményét is, ahol persze már nem ilyen vastag a profit, sőt. A teljes cikk itt olvasható.
Borítókép forrása: dunaaszfalt.hu. Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu