Szinte biztosan kötekedni fog az Európai Unió a Microsoft bejelentett hatalmas felvásárlásával kapcsolatban. A versenyt védenék, írja a Business Insider.
Rekordüzletet kötne a Microsoft: múlt héten dobta le a bombát a játékosvilágra, miután bejelentette, hogy 68,7 milliárd dollárért felvásárolja az egyik legnagyobb kiadót, az Activision Blizzardot.
Az Európai Bizottság trösztellenes szervének azonban minden bizonnyal lesz egy-két szava (és kérdése) az ügyhöz, mielőtt azt jóváhagynák.
A hatalmas felvásárlás ugyanis torzíthatja a versenyt, és ezáltal a fogyasztók érdekeit is, főleg akkor, ha a legnagyobb kasszasikereit (például a Call of Duty-sorozat) csak a saját platformján, az Xbox-on jelenteti meg a PC-s kiadás mellett. Ez egyelőre elég valószínűtlennek tűnik – a bejelentés óta a Sony is megerősítette, hogy az Activision ragaszkodni fog az eddigi szerződéses megállapodásokhoz és a multiplatform (PC és Xbox mellett a Playstation rendszerein is megjelenő) címek kiadásához.
Ennek ellenére az EU biztosra fog menni. A korábban az Európai Bizottság versenyhivatalánál dolgozó uniós versenyjogi szakember, Andrea Collart szerint a vizsgálat egyértelmű, hogy meg fog történni.
Nem a legnagyobb lesz, mégis problémás a felvásárlás
A közel 70 milliárd dolláros felvásárlással a Sony és a Tencent mögött csak a harmadik lesz a Microsoft a játékospiacon – ezzel pedig remekül takarózhat a jóváhagyási folyamat alatt. A piac azonban természetesen nem reagált jól a Sony szempontjából, hiába maradna első a cég: csaknem 13 százalékot zuhantak a papírjai a bejelentés után, ezzel mintegy 20 millió dollárt kiradírozva a vállalat piaci kapitalizációjából.
Nem véletlen, hiszen az Activision Blizzard olyan, Playstationön is hatalmas sikernek örvendő kulcsjátékokat vonultat fel, mint például a Call of Duty, az Overwatch vagy a Diablo-széria. Ha a Microsoft elzárná a csapot, komoly bajban lenne a Sony rajongótábora.
A Microsoft 2023-ban véglegesíti a felvásárlási folyamatot, ezalatt az idő alatt pedig bőven van lehetősége kivédeni a jogi hercehurcákat. Az, hogy az EU mennyire próbálja meggátolni az üzletet, azon is múlhat, hogy a vállalat milyen szinten akarja vertikálisan integrálni a működésébe és már meglévő infrastruktúrájába a céget.
Ha a Call of Duty és egyéb címek csak a Microsoft platformján lesznek elérhetőek, szinte biztos, hogy megtámadja a Bizottság a döntést. A vállalat streaming modellhez hasonló szolgáltatása, a Game Pass is stratégiai előnyt kovácsolhat az üzletből.
A játékok elérhetősége (amire az eddigi ígéretek, és az üzleti logika is utal) más platformokon ugyanakkor jelentősen javíthatja a Microsoft esélyeit, aki eddig az utóbbi évek big tech antitröszt küzdelmeiből teljesen ki tudott maradni.
„Meg tudja őrizni ezt a helyzeti előnyét, hogy eddig a szabályozók szemében észrevétlen maradt,? Esetleg ezzel az üzlettel még igen, de egy következő felvásárlás már biztonsan problémásabb lenne” – mondja Andrea Collart.
Borítókép: Activison Blizzard // Facebook