Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Forza Horizon 5. Fotó: Microsoft

Oda se figyeltünk, és így netflixesedett el a videójáték-ipar egyetlen hét alatt

Szokatlan pörgést produkált a Microsoft egy hét alatt. Most, az új konzolgeneráció, az Xbox Series X és S (a kék sarokban a Sony Playstation 5-jének) rajtja után egy évvel ledobták az atombombát, az előző konzolgenerációban, az Xbox One-nal nyújtott felemás teljesítménynek árnyékában pedig óvatosan, de kijelenthetjük: régen volt ennyire jó érzés xboxosnak lenni. Hogy miért? Két új játék miatt, melyek együtt az elnetflixesedés jeleit mutatják.

Rengeteg új videójáték megjelenését elhalasztották mostanság, ismert okokból: covid, betegre hajszolt játékfejlesztők, zaklatási balhék a cégek berkeiben, sorolhatnánk. A Playground Games nyílt világú autóversenyzős franchise-a, a Forza Horizon ötödik részét nemhogy az eredetileg bejelentett dátummal sikerült megjelentetni, de a prémium kiadást birtoklóknak már napokkal korábban élesedett a játék. Így indult a november 9-i megjelenés előtt bő egymillió játékossal az Xbox One-ra, Xbox Series X és S-re, PC-re, valamint felhőn keresztül is elérhető cím.

Phil Spencer Xbox-vezér szerint az első hivatalos napot már 4,5 millió játékos felett zárták (minden platformot egybevéve). Belsős Xbox-stúdiótól ez rekordnyitány: még a franchise előző, negyedik része is anno csak a harmadát hozta a mostani kiadás egyidejű játékosszámcsúcsnak.

November 17-én reggel ellenőriztem legutóbb a játék ranglistáját, az úgynevezett Hírességek Csarnoka menüpontot, ahol az összjátékos-számot is kiírják. Dobtam egy hátast: 9,2 milliót mutatott.

Hogy mitől robbant ekkorát a Forza Horizon 5?

  • Kétségkívül gyönyörű és stabilan fut, legalábbis Xbox Series X-en (összehasonlítások alapján még a leggyengébb hardverrel megáldott konzolnak, az Xbox One S-nek sem kell szégyenkeznie).
  • Kicsit monoton, de ez a franchise nyílt világú, gyűjtögetős, online-ra is kihegyezett formulájából ered. Cserébe van benne tennivaló bőven.
  • A hangdizájn észveszejtő, már ha az ember minőségi hangcuccal játssza. Kár, hogy az aláfestő zenék néha az őrületbe kergetnek…
  • …ahogy az MI irányította ellenfelek, a drivatarok pofátlanul kiegyensúlyozatlan nehézségi szintje is. Bár így legalább nem minden versenyt hozunk első próbálkozásra.
Forza Horizon 5. Fotó: Microsoft
Forza Horizon 5. Fotó: Microsoft

Persze, franchise szinten többet, jobbat kaptunk, mint egy résszel ezelőtt (bár a mostani, Mexikó ihlette táj lehetett volna kicsit még színesebb, még változatosabb), de teljes áron, 20 ezer forintos ár felett nem biztos, hogy azonnal befizettem volna a versengésre.

Nem is kellett, mivel, mint minden belsős fejlesztésű Xbox-címet, ezt is berakták a megjelenési napon az Xbox Game Pass előfizetős szolgáltatás játéktárába.

Az Xbox Game Passről röviden

A Game Pass egy – csomagtól függően – havi 3000 vagy 4200 forintért, a visszatérő promócióknak hála akár pár száz forintért vagy teljesen ingyen elérhető szolgáltatás. Több funkció is jár vele (a drágább, Ultimate csomaghoz online multiplayer és mobileszközön, számítógépen való felhőalapú játék is), legvonzóbb ajánlata mégis a folyamatosan frissülő, az előfizetés alatt bármikor tölthető és indítható játéktár.

A Game Passre felkerülő játékok nem mind topkategóriás címek, de mégis ott vannak a Microsoft saját, nagy költségvetésű darabjai is.

Aztán ne feledjük azt a pszichológiát sem, hogy ha már fut az előfizetésem, amiért cserébe ugye nem birtoklom a játékokat, hanem csak játszhatok, hülye lennék nem kihasználni és sok mindenbe legalább csak belepróbálni, nemde? Akár ahogy a Netflixet és a többi streamingszolgáltatát fogyasztom.

Nos, nem véletlenül hivatkoznak sokszor „a videójátékok Netflixeként” a Game Passre. És bár a legfrissebb mutatók szerint még nem a Microsoft által várt ütemben gyarapszik az előfizetői bázis, kétségtelenül beindult most valami. Igaz, a Forza Horizon 5 talán az év eddigi legfontosabb Game Pass-es megjelenése, a Microsoft eddig „csupán” ikonikus repülőszimulátora, a Microsoft Flight Simulator konzolos kiadásával, egy régi platformere, a Psychonauts régóta hegesztett folytatásával és a szintén hosszan szünetelt stratégiasorozat, az Age of Empires negyedik részével rukkolt elő (a teljesség igénye nélkül).

Szó se róla, ezek is nagyon várt címek voltak, a Game Pass sem új keletű találmány, mégis mintha az új Forza Horizon jelentene most fordulópontot.

Aminek szintén kicsit netflixes beütése lehet (jelentsen ez jót vagy rosszat), hogy idáig a piacvezető streamingszolgáltatótól szoktuk meg ezt a kontextushiányos adatközlést. Jó ideig ők is csak annyit közöltek saját gyártású produkcióikról, hogy adott időszakban hány előfizetéssel próbálták be azokat minimum két percre (még ha a módszer épp most finomodott, és immáron külön aloldalon listázzák nézett órák száma alapján a filmeket, sorozatokat). A Forza Horizon 5-nél se látjuk külön a teljes áras előfizetőket és a párszázas csomagban érkezőket, de ettől még a hájp vitathatatlan.

Az Xbox nagy meglepetése

Ha már hájp: a Microsoft hétfőn tartotta meg az eredeti Xbox konzol húszéves születésnapja apropóján jubileumi streamjét, melynek végén, közel tízmillió Forza-játékos ide vagy oda, bejelentették:

azon nyomban elindul egy még ikonikusabb franchise-uk, a Halo új részének többjátékos komponense.

A Halo Infinite egy hatéves szünet után folytatja a legendás sci-fi lövöldét, pontosabban az eredeti fejlesztőcsapat, a Bungie játékai utáni szága vonalát – a szériát két, hamarosan ugye három rész óta már a 343 Industries istápolja. Az Infinite-et eredetileg 2020-ban akarták megjelentetni, nagyjából a Series konzolok rajtjához időzítve, még a Series X dobozának hátuljára is rákerült a játék képe.

Igen ám, de a Halo Infinite tavaly nyári, első játékmenet-előzetesét hatalmas felhördülés övezte a játékosok részéről. Nem nézett ki túl meggyőzően, kicsit bután is mozgott benne az ellen, lelketlen, ötlettelen puffantgatásnak tűnt:

El is halasztották a megjelenést, adtak még egy évet a 343 Industriesnak, az idei előzetesek, valamint a multiplayer szekcióba szóló technikai próbakörök pedig már egy sokkal bizalomgerjesztőbb, áramvonalasabb, pörgősebb játék érzetét keltették. Sőt, a többjátékos részt közben ingyen játszhatóvá pozicionálták, még Game Pass se kell hozzá, amibe amúgy az egyjátékos és (a később érkező) kooperatív kampány nyilván be fog kerülni. Így aztán nehéz volt nem tűkön ülve várni a december 8-i megjelenést.

Aki csak a többjátékos részt várta, annak már decemberig se kell: béta tesztverzióban, de voltaképpen teljes játékmód-, pályakínálatában és szezonális kihívásaiban már mindenki játszhatja. Igen, több mint három héttel az eredeti megjelenés előtt.

Bár a poént némi adatszivárgás is lelőtte pár nappal korábban, így is váratlan húzás volt ez a Microsofttól, hiszen e pillanatban nem szorul újabb sikercímre a Forza Horizon 5 mellett. Márpedig a játékosok nagyon örülnek a fejüknek, hiszen a korábbi próbaköröket is eléggé pozitívan fogadták,  a Halo-multi november 15-i indulásával pedig olyan hordában szakadtak rá a játékra, hogy picit akadozott is a hirtelen belőtt rajt.

Halo Infinite. Fotó: Microsoft
Halo Infinite. Fotó: Microsoft

Csak a Microsofttól független Steam-platformon xbox-stúdiós rekordot döntött az egyszerre aktív játékosok száma több mint 270 ezer fővel, ebben pedig benne sincsenek a redmondi cég saját platformján, a Microsoft Store-on keresztül, se a konzolon játszók.

Arról nem is beszélve, hogy az Electronic Arts új, szintén multiközpontú lövöldéje, a Battlefield 2042 is pont most landol, csakhogy a fogadtatása átlagos, és még ha a Game Passhez adnak is belőle 10 órányi ingyen játéklehetőséget, ez sem ér fel a sokkal jobban fogadott Halo 0 forintos ajánlatához.

Az meg már a non plus ultra, hogy felhőn (cloud gamingen) keresztül, akár mobilkijelzőn streamelve is nyúzhatom mind a Forzát, mind a Halót, mintha csak kézikonzolon játszanék, de sokkal jobb grafikával. Létezik ennél 2021-ebb dolog?

Mi a tanulság?

Nem tudom. Már fejezném be a cikket és mennék én is halózni (a Forzában olyan 20 órám lehet eddig, az most parkolópályára kényszerül). Mondjuk lehet, a Game Pass, a többplatformos ökoszisztéma és a free-to-play modell miatt pont ez a lényeg:

elkap a FOMO-érzés (fear of missing out), a kimaradástól való félelem, ezt teszi velem az előfizetéses modellekre berendezkedett modern szórakoztatóipar. Hogy ez jó-e vagy sem, azt nehéz megválaszolni.

Ez egy másik út a Playstation-féle brutális költségvetésű, de teljes áron adott játékokhoz képest:

Phil Spencer épp nemrég nyilatkozott az Axiosnak arról, hogy a 2017-ben indult Game Pass üzleti modellje „e pillanatban nagyon is fenntartható”, növekvő pályán vannak – szemben a „pénzégetésről” szóló, de egyes vélemények szerint nem alaptalan kritikákkal.

A Microsoft, vele a játékipar 2021-re nem tartogat már nagyobb durranásokat, az év végét szerintem már a Halo-Forza páros viszi. Cserébe jön a halasztott megjelenésekkel és rég várt Playstation-exkluzívokkal (God of War Ragnarök, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 stb.) megtűzdelt 2022, de be fog érni immáron a Microsoft giganagy videójátékos felvásárlása is: a 8 milliárd dollár felett bekebelezett Zenimax Media egyik stúdiója már jövőre hoz konzolexkluzív, azaz csak Xboxon (és PC-n) elérhető címet, a Starfield című sci-fi szerepjátékot.

Borítókép: Forza Horizon 5. Fotó: Microsoft

Oszd meg!