Már csak három hét maradt február 15-ig, amikor lejár a kormány által tavaly bevezetett benzinárstop. Mivel a kőolaj ára többéves rekordot döntött a napokban, utánajártunk, mi okozza a drágulást és hogy ennek fényében milyen forgatókönyv a legvalószínűbb abban a tekintetben, hogy maradnak-e a hatóságilag szabályozott benzinárak.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője a Forbes.hu-nak azt mondta, az a közel 88 dollár, amennyibe hétfőn kora délután került az olaj, kicsit lejjebb van a múlt heti, 88,5 dolláros csúcsnál, ami viszont rekord, legutóbb 2014 őszén volt hasonló szinteken az olajár – emelte ki az elemző.
Mióta elkezdtünk kijönni a covid miatti, 2020 márciusi mélypontról, amikor 20 dollár körül volt a hordónkénti ár, azóta meredeken drágult az olaj a világpiacon. Az okokról Virovácz Péter kifejtette:
ahogyan jönnek ki a válságból a gazdaságok, a növekvő kereslettel nem tud lépést tartani a kínálat, mert korlátos a kitermelési kapacitás, a munkaerő és a szállítás is.
A hiánygazdaság pedig felfelé nyomja az árakat, az energiahordozók árát is. Ehhez az alaphelyzethez jön hozzá az orosz-ukrán geopolitikai helyzet, ami idegessé teszi a piacokat, mert bármikor kitörhet egy konfliktus. Ha esetleg szankciókat vezetnek be Oroszország ellen és
kiesik a piacról az orosz olajexport, az még jobban szűkíti majd a kínálatot az olajpiacon. Ez a spekuláció is hozzájárul az olaj mostani drágulásához a szakértő szerint.
Idő- és választási nyomás
A kiskereskedők a benzinárstop tavaly november 15-i bevezetése óta nem érvényesíthetik áraikban az olaj árának emelkedését, mert 480 forintban maximálta a kormány a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti árát. Arra a kérdésre, hogy milyen forgatókönyvek jöhetnek szóba február 15. után, amikor lejár az árstop, Virovácz Péter azt mondta: a gazdaságpolitika kezd kifutni az időből, mert egyelőre
egyáltalán nem tűnik úgy, hogy hirtelen visszafordulnának az olajárak a jelenlegi szintekről. Valószínűbb az a forgatókönyv, hogy 90 dollár fölé emelkedik az olaj ára,
és persze eközben a forint dollárral szembeni árfolyamának alakulását is figyelembe kell venni. Márciusban jön a Fed fontos kamatdöntő ülése, ahol a várakozások szerint elkezdi kamatemelési ciklusát, ha pedig ez így lesz, az hosszabb távon erősítheti a dollárt.
Mindezeket összeadva, ha megszűnne az árstop február közepén, biztosan magasabb árakkal találkoznánk a benzinkutakon, mint a rögzített 480 forintos szint, mondta az elemző, aki szerint ezek az árak biztosan 500 forint felett lennének, és valószínűleg utána is folytatódna az áremelkedés. Innentől kezdve
politikailag logikus lépés, hogy újabb három hónapra meghosszabbítsák az árlimitet, hiszen a benzinárak emelkedése komoly politikai kockázatot jelent szavazói oldalról.
Virovácz Péter így valószínűbbnek látja a hosszabbítást, már csak azért is, mert ezzel időt nyerhet a (majdani) kormány. További három hónap múlva már az olajpiacot jelenleg élező energiaválság és az orosz-ukrán geopolitikai konfliktus is talán múlóban lesz.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) múlt héten arra a kérdésre, hogy marad-e az árlimit, azt válaszolta: a kiterjesztés indokoltságáról és módjáról a február közepi világpiaci és egyéb körülmények, folyamatok alapján születhet majd döntés.
A holtankoljak.hu a jelenlegi olajpiaci folyamatok kapcsán azt írta, a hazai üzemanyagok beszerzési ára tovább emelkedhet. Már most is vannak töltőállomások, amelyek veszteséggel kénytelenek értékesíteni üzemanyagot az igen magas beszerzési árak, az ársapka és a saját költségszerkezetük miatt. Ha tovább emelkedik a nagykerár, akkor ezeknek a kutaknak a száma jövő héten tovább fog emelkedni. A kiskereskedelmi árakat tekintve 200 alatt van azoknak a kutaknak a száma, amelyek a hatósági ár alatt néhány forinttal értékesítenek üzemanyagot. Jellemzően 480 forintért tankolhatunk a legtöbb kúton, írták.