Az NFT-ket, vagyis a nem helyettesíthető tokeneket övező hatalmas láz hatására 4 milliárd dollárnyi havi bevételt könyvelhetett el a legnagyobb NFT-piactér, az Opensea januárban. Közben egyre több híresség és cég kezd el foglalkozni a virtuális, gyűjthető darabokkal, ezzel új színt hozva a némileg megereszkedett kriptovaluta-piacra.
Januárban elérte a 4 milliárd dolláros havi bevételt az Opensea, a legnagyobb NFT-piactér, miután szerdán 218 millió dollárt (68 milliárd forintot) szedtek össze az eladásokkal, írja az amerikai Forbes. A 4 milliárd dollár több mint 1200 milliárd forintot jelent, ami nagyjából megfelel a három leggazdagabb magyar, Mészáros Lőrinc, Csányi Sándor és Felcsuti Zsolt összesített vagyonának.
A Dune Analytics adatai alapján így majdnem 20 százalékkal magasabb rekordot állítottak az előző csúcstartó hónaphoz képest, ami a tavaly augusztusi 3,4 milliárd dollár (kb. 1060 milliárd forint) volt. Az Opensea oldalán 261 millió dollár (82 milliárd forint) NFT cserél gazdát naponta átlagosan.
Nigel Green, a Devere Group pénzügyi tanácsadó cég vezérigazgatója szerint az NFT-piac ismertségének robbanásszerű növekedését a rengeteg sport- és divatmárka, valamint hírességek egyre nagyobb számú érdeklődése váltotta ki.
Marcus Sotiriou, a brit Globalblock kriptoelemzője is rámutatott, hogy celebek, többek között Britney Spears, Eminem és Jimmy Fallon is köthető a Bored Ape Yacht Club (BAYC) nevű NFT-kollekcióhoz, amelynek darabjai az Opensea oldalán átlagosan 300 ezer dolláros (94 millió forintos) ár környékén mozognak. A különböző érzelmi állapotú majmokat ábrázoló népszerű képecskék nagyjából 1,4 millió dollárért keltek el a hónapban, a közös piaci értékük több, mint 2,4 milliárd, kereskedelmi értékük pedig 43 millió dollár volt az elmúlt héten, amely az Opensea teljes értékének 3 százaléka.
Green szerint a fellendülés abból is származhat, hogy a befektetők egyre inkább felfogják, hogy az NFT-k biztos tőkét jelenthetnek a jövőben, főként a blokklánc adatbázis használata miatt.
Az NFT-robbanás viszont a többi kriptavaluta-piacon is meglátszik; a bitcoin idén 12 százalékkal csökkent, viszont az Ethereum és a Solana, a két legnépszerűbb NFT-kriptovaluta 17, valamint 23 százalékkal emelkedett. Az NFT kereskedelmi értéke tavaly összesen 23 milliárd dollár volt, ami nagyjából 20 ezer százalékos emelkedés a 2020-as év 100 milliójához képest.
Az év elején Eminem beszélt a BAYC-ről, miután megszerezte a kollekció Eminape becenevű, 460 ezer dolláros darabját, azóta pedig az énekes Twitterének profilképe is.
Nemcsak hírességek, de márkák is beszálltak az NFT-t övező vásárlási lázba. A Nike egy egyelőre ismeretlen összegért megvásárolta az RTFKT Studios nevű NFT-startupot, a Ferrari pedig egy egyéves megállapodást írt alá a svájci tech-céggel, a Velas Network-kel, hogy saját NFT-ket gyártsanak. Viszont vannak olyanok is, akik másik oldalról közelítik meg a dolgot. A Gamestop videojátékgyártó-cég részvényei 30 százalékot ugrottak, miután kiderült, hogy saját NFT-piac megnyitását tervezik és a Walmartról is érkeztek olyan hírek, miszerint a szupermarket-lánc is igyekszik feltérképezni az NFT-ben rejlő lehetőségeket.
Kapcsolódó:
Borítókép: Bjorn Pierre / Unsplash