Nem akadt fenn a Tesla az akadozó globális értéklánc és a chiphiány problémáin, gyorsan cselekedve biztosította, hogy elég autót le tudjon szállítani az évben. Ügyes trükkökkel, alkatrészekkel való fukarkodással oldta meg a problémáit, írja a Reuters.
Szinte kivétel nélkül megakasztotta az autógyártókat a globális chiphiány és koronavírus következtében jelentősen lelassuló szállítmányozás. De csak szinte,
a Tesla remekül oldotta meg az elmúlt két év problémáit: már-már zseniális trükkökhöz folyamodott, hogy elég autót szállítson le.
Elon Musk óriása számára a befektetői elvárásoknak köszönhetően fontos volt, hogy minél több megrendelést teljesítsen. Meg is lett az eredménye a jó taktikáknak: 2021-ben 87 százalékkal több autó gurult le a gyártószalagról, mint az azt megelőző évben. A teljesítményhez pedig a tőzsde is tapsolt, január első hétfőjén, rekordnegyedév után 13 százalékot ugrottak a vállalat papírjai, hiába a múlt héten bejelentett tömeges visszahívás.
A Reuters összeszedte, hogyan sikerült a Teslának a brillírozás abban, amibe a százéves titánoknak is beletört a foga.
Chiphiány? Akkor kivesszük
Ügyes húzásokkal sikerült a Teslának navigálnia a chiphiány közepén. A vásárlóiknak ugyanis felajánlották, hogy a nem olyan fontos alkatrészeket kihagyva előbb jutnak a kocsijukhoz, ezzel a lehetőséggel pedig sokan éltek.
Így maradt ki sok autóból több bluetooth chip és pár USB-csatlakozó.
A Tesla több olyan bonyolult funkciót és alkatrészt kiszedett a modellekből, amit nem láttak szükségesnek. Kikerült többek között több radaros szenzor, valamint deréktámasz is az ülésekből. Ezzel a vállalat elérte, hogy az autókat sokkal könnyebben, hiányzó alkatrészek miatti fennakadás nélkül tudják összerakni.
Emellett Muskék árat is emeltek, ami fedezte a növekvő alkatrészköltségeket – a Model Y-re viszont még így is hét hónapot kell várni, nem beszélve a 18 százalékos áremelkedésről.
Musk arra is kifejezetten büszke, hogy azokhoz a funkciókhoz, amikhez abszolút nélkülözhetetlenek a chipek, képesek voltak alternatívákat találni. Ehhez kellett a szoftveres rugalmasság is: a Volkswagen CEO-ja, Herbert Diess például dicsérte a Teslát, hogy az a szoftveres alkalmazásokat 2-3 héten belül az új chipekre írta.
Segít, hogy különböznek másoktól
A cég felépítése miatt is jobban vette a kanyarokat a Tesla a nagy hiányban. A vállalat ugyanis versenytársaihoz képest vertikálisan integráltabb, azaz sokkal több feladatot csinál saját maga, mint egy hagyományos autógyártó, aki rengeteg beszállítójának szervezi ki a legtöbb melót.
A Tesla rengeteg kis alkatrészt, valamint szoftveres alkalmazásokat is önmaga tervez és állít elő.
Musk ezt többször is említette már, a többi autógyártóhoz képest szerinte is „abszurd módon” vertikálisan integrált. „Saját magunk tervezzük az áramköri lapokat, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsan módosítsuk a kialakításukat, hogy illeszkedjenek az alternatív chipekhez” – nyilatkozta egy teslás bennfentes a Reutersnek.
„Sokkal többet tervezünk és építünk, mint a többi autógyártó, akik nagyrészt a hagyományos ellátási láncukra és (ahogy én nevezem) katalógusmérnökségre támaszkodnak. Ez nem túl kalandos” – mondta korábban Musk.
Nemcsak a vállalati felépítésben különbözik a hagyományos óriásoktól a Tesla, hanem a stratégiai lépések és a piaci reakciók terén is. A vállalat ugyanis azzal is jól járt, hogy nem riadt meg egyből a koronavírustól –
sok autógyártó lényeges mennyiségeket mondott le a chiprendeléseiből, mert arra számítottak, hogy a járványhelyzet csökkenti a keresletet. Muskék ezzel ellentétben gyors növekedésre számítottak, és okosabban készültek fel a vásárlók igényeire.
A chipgyártókkal való közvetlen kapcsolat pedig ahhoz is hozzájárult, hogy gyorsabban kapjanak szállítmányokat.
Borítókép: Tesla