A bankok előzetes várakozásainál is kevesebb ügyfél maradt el a törlesztéssel a hiteltörlesztési moratórium lezárultát követően, ráadásul a késedelembe esettek jelentős részénél csak információhiány okozta a csúszást. A bankok figyelmeztetésére a döntő többség befizette az elmaradt törlesztőrészletet.
Az első két hónap tapasztalatai alapján a bankok a vártnál is kevesebb problémával szembesültek a hiteltörlesztési moratóriumból kikerülő és újra törleszteni kezdő ügyfelekkel kapcsolatban. A moratóriumból kikerülő ügyfelek nagy többsége visszatért a rendes törlesztéshez, ahogy az Unicredit Banknál és az Ersténél fogalmaztak, azok aránya, akik nem tértek vissza a szerződésszerű törlesztéshez a kilépés után nem tér el jelentősen a moratóriumot megelőző időszaktól – derül ki a Money.hu szerkesztőségünknek eljuttatott közleményéből.
Míg a K&H-nál az előzetes várakozásaikat látják igazoltnak a visszatérők számával kapcsolatban, a Sberbanknál elismerik, ők több problémás ügyféllel számoltak előzetesen, számukra kellemes meglepetés a pontosan törlesztők ilyen magas aránya. Az Ersténél és a Cofidisnál ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a moratórium lejárta óta még nagyon kevés idő telt el, messzemenő következtetések még nem vonhatóak le.
Egyelőre sok a technikai jellegű csúszás
A törlesztések elmaradásának egy része még technikai jellegű késedelem, mert például az ügyfeleknek újra meg kell adni a megbízást, vagy nem emlékeztek már a pontos törlesztési napra.
Bár az UniCredit több prevenciós kampányt indított, amelyben tájékoztatták az ügyfeleket a törlesztőrészlet várható összegéről, az esedékességének dátumáról, náluk is előfordult csúszás.
Azoknak az ügyfeleknek, ahol csúszást tapasztaltak a törlesztésben értesítést, emlékeztetőt küldtek, s többségük – csakúgy, mint a K&H-nál – a figyelmeztetés után megfizette az elmaradását.
A fedezetlen hiteleknél magasabb a nemfizetők aránya
A Sberbank a moratórium utáni első törlesztőrészlet esedékessége előtt SMS-t küldött és figyelmeztette az ügyfeleket a kötelezettségükre, az elmaradókat pedig újabb körben értesítette, amelyekre az ügyfelek jól reagáltak. Sokan a kiküldött emlékeztető hatására azonnal megfizették az aktuális törlesztőrészletüket a Cofidisnél is, de természetesen vannak olyan ügyfelek is, akiknél most kristályosodott ki, hogy fizetési nehézségeik vannak.
A hitelintézet tapasztalatai szerint főleg a magasabb törlesztőrészlettel rendelkező ügyfelek számára okoz nehézséget a törlesztéshez való visszatérés. A K&H tapasztalatai szerint a fedezetlen hitelekkel bíró ügyfeleknél magasabb a törlesztést újra nem kezdők aránya, de ez már igaz volt a moratórium előtti időszakra is.
A törlesztőrészlet emelkedés hatása később érezhető
Egyelőre amiatt sincsenek komolyabb ügyfélpanaszok, hogy a moratóriumból kikerült változó kamatozású hitelesek esetében már a védernyő alatt töltött idő alatt is emelkedett a hitelkamat.
Ahogy az Ersténél megjegyezték, a kamat emelkedése a moratóriumtól teljesen független. A moratóriummal kapcsolatos tájékoztatásainkban visszatérő fontos elem volt annak ismertetése, hogy a jogszabály szerint változhat a kamat, ha a moratórium alatt kamatforduló nap is van – tették hozzá az UniCreditnél.
A bankok fizetéskönnyítő megoldásokkal is készülnek
A Budapest Bank és az OTP Bank is azt hangsúlyozta, hogy felkészültek arra, hogy a moratóriumot követően további fizetéskönnyítési lehetőségeket kínáljanak a fizetési nehézséggel küzdő ügyfélkör számára.
Ez lehet például a törlesztőrészlet csökkentése, a futamidő meghosszabbítása, illetve ennek a kettőnek a kombinációja.
A még fizetőképes ügyfelek emellett akár hitelcserével is kedvezőbbé tehetik a törlesztési pályájukat a moratórium után.
Fotó: Geri Art / Pixabay