A miniszterelnök hétfőn délután Szerbiában beszélt a reptér megvásárlásának esélyéről, kedd reggel már az ügylet néhány részletét is megszellőztették: még komolyabb ajánlatot tett a Jellinek Dániel féle Indotekkel és a Mollal közös konzorcium, de a kormány akár egyedül is vásárolna, részben hitelből.
Még karácsony előtt szeretné lezárni a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megvásárlását a magyar konzorcium, ami 4,4 milliárd eurós (1447 milliárd forint) ajánlatot tett a Budapest Airport Zrt. megvásárlására – írta a Világgazdaság. Előfordulhat, hogy a konzorciumból még kiszállnak magánbefektetők (Indotek, Mol), de ebben az esetben a magyar kormány akár egyedül is állná a reptér árát – fűzte hozzá forrására hivatkozva a portál.
Az eladásra állítólag erősen hajlik a jelenlegi tulajdonosi kör.
A Budapest Airportnak 55,44 százalékos tulajdonosa az AviAlliance, a további tulajdonosok a Malton (a GIC leányvállalata) 23,33 százalékkal, valamint a Caisse de dépôt et placement du Québec, a második legnagyobb kanadai nyugdíjalap 21,23 százalékkal.
Fénysebességre kapcsolva
Mindössze múlt hét pénteken írt arról a Bloomberg, hogy a magyar kormány vezette konzorcium komoly ajánlatot tett a reptér megvásárlására, de hétfőn délután Orbán Viktor miniszterelnök már azt mondta a közmédiának a szerbiai Ludason, hogy
„a vásárlás bármelyik pillanatban lezárulhat”, valamint szerinte helyes is visszavásárolni, és a gazdaság elég erős ahhoz, hogy ezt meg is tudják tenni.
Egy alacsonyabb árra még a nyáron nemet mondott a jelenlegi tulajdonosi kör, sőt, sokáig nem is tekintették eladónak a repteret, később pedig azt kommunikálták, maradnának a befektetői körben.
Orbán Viktor a bejelentéshez hozzáfűzte, hogy amennyiben sikeresen lezárul a folymat, komoly fejlesztéseket tervez végrehajtani a kormány, melyek két-három osztállyal felértékelhetik a repteret.
„Arról lehet spekulálni, hogy a jelenlegi tulajdonosoknak miért kulcskérdés egy mihamarabbi zárás, a magyar konzorcium egyszerűen csak nem szeretné tovább húzni. Minél gyorsabban el akarják varrni a szálakat, és elfelejtenék ezt a társaságot, amellyel nincsenek további terveik.” – idézi egy forrását a Világgazdaság.
A vételár kifizetési határidejére vonatkozó tárgyalások jövő március végi dátumról szólnak.
Üzlet és nemzeti érdek
A Világgazdaságnak nyilatkozó egyik forrás arról beszélt, a kormányzati álláspont szerint a jelenlegi tulajdonosok pusztán befektetői szemmel tekintettek a reptérre: legyen nyereséges, ha pedig nem az, akkor fejlesztenek, viszont komoly stratégia nélkül. A kormány szerint ennek nem lehet kiszolgáltatni a nemzeti repteret, ezért tartják fontosnak a visszaszerzését (a repteret az Orbán-kormány idején, 2011-ben értékesítették – a Szerk.).
Az említett kiszolgáltatottságra példát is hoztak: miközben csökkentették a költségeket, az egy utasműveletre eső díjak Ferihegyen lettek a legmagasabbak a régióban.
A magyar kormány legalább 51 százalékos tulajdonrészt szerezne a reptérben, a fennmaradó hányad oszlana meg az Indotek és a Mol között, de nagy eséllyel még nagyobb tulajdoni arányt szerez a kormány.
Az Indoteknek és a Molnak is mérlegelnie kell, hogyan térül meg befektetése, míg a kormány a vásárlásnál hivatkozhat a vásárlás társadalmi hasznára (szolgáltatásfejlesztés, infrastruktúra, turizmus).
A forrás szerint a kormány a fedezetet részben a szeptember közepén felvett mintegy 5 milliárd dollárnyi devizahitel egy 1,5 milliárd dolláros eleméből biztosítaná.
A vételár tartalmazza a Budapest Airport 1,4 milliárd eurós hitelállományának fedezetét is.
A vásárlást az innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László bevonásával bonyolítják, aki egyben az ügylet kijelölt kormánybiztosa is.
Kiemelt kép: Budapest Airport