Magyar Levente, a külügy államtitkára egy szakmai konferencián beszélt arról, hogy a kormány 4-5 új repteret építene, piaci szereplőket is bevonnának. Korábban a Ferihegyre is szemet vető Jellinek Dániel beszélt nekünk arról, hogy sok reptér van az országban, amiben fantáziát lát befektetőként. Az államtitkár pozitív példaként több nagy, már futó beruházást is említett – valamennyiben benne vannak a kínaiak, akik nemcsak haszonélvezői lesznek ezeknek, de hitellel is beszállnak.
A kormány célja, hogy Magyarország a régióban a legfejlettebb szállítási infrastruktúrával rendelkezzen és maximálisan kihasználja a földrajzi fekvéséből származó adottságait – mondta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára egy szakmai konferencián az MTI tudósítása szerint.
Még több reptér kell
A Kelet-Európai Intermodális Konferencián az államtitkár arról is beszélt, a kormány asztalán van egy átfogó repülőtér-fejlesztési stratégia. Ennek fontos eleme a légi áruszállítás földi kiszolgáló elemeinek bővítése: az a cél, hogy minden jelentősebb magyarországi város elérhető legyen üzleti gépek számára. Az 5-8 éves fejlesztési terv eredményeként
a mostani egy helyett 4-5 komolyabb repülőtere lesz az országnak, üzleti forgalom bonyolítására alkalmas leszállópályákat pedig tucatnyi helyen hoznak létre.
Ezzel párhuzamosan a piaci szereplők olyan teherszállítási gépek fogadására alkalmas egységeket fognak fejleszteni, amelyek a magyarországi légi szállítást új dimenziókba helyezik – ismertette a részleteket.
Érdekesség, hogy Jellinek Dániel milliárdos befektető, aki az ingatlanszektorból indult, korábban beszélt arról a Forbes-nak, hogy magyarországi repülőterekben lát fantáziát, Ferihegy mellett is. „Meglepően sok reptér van még az országban” – mondta sokat sejtetően a Forbesnak Jellinek még év elején.
Hatalmas magyar beruházások, aminek Pekingben nagyon örülnek
A szárazföldi kapacitások kapcsán elmondta, a következő években további hét autópályát adnak át. Nemrég adták át a pozsonyi autópályát, hamarosan átadják az M30-as, Budapestet Miskolccal és Kassával összekötő autópályát, indul nemsokára a záhonyi autópálya leágazás építése, ahogyan az M3-as Beregszász felé vezető leágazása is – sorolta a példákat.
Ami a vasutat illeti, szintén hatalmas fejlesztések zajlanak – mutatott rá Magyar Levente példaként a Budapest-Belgrád vonalat hozva fel. A gigaberuházást egy kínai-magyar konzorcium építi, magyar oldalról Mészáros Lőrinc érdekeltségei. A projekt 85 százalékát kínai hitelből finanszírozzuk.
Magyarország évtizedes lemaradást pótol ezzel a fejlesztéssel szerinte, amelynek egyik fő célja, hogy a görög kikötőkbe érkező keleti árukat Magyarországon keresztül el lehessen juttatni Nyugat-Európába. Ez az útvonal amúgy az adriai kikötőkből is bejárható, a 750 milliárdos projekt megtérülése így erősen kétséges, de a kínai kül- és gazdasági érdekeknek megfelel.
Új perspektívát nyit a vasúti szállítás területén a tervezés alatt álló V4 gyorsvasút is – hozott újabb példát Magyar.
Időszerű a záhonyi hatalmas logisztikai kapacitás újraépítése is, amely a rendszerváltás előtt öt-hatezer embernek adott munkát, mára viszont nagymértékben leépült, félezren dolgoznak ott – hangsúlyozta a parlamenti államtitkár. A projekt zászlóshajója az East-West Gate fejlesztése, amelynek keretében 140 hektáros területen alakítanak ki terminált hozzá tartozó egységekkel, továbbá 10 kilométeren új vasutat is lefektetnek. A fejlesztésnek geopolitikai jelentősége van hiszen „visszarakja Záhonyt a világtérképre”, összekapcsolja az egyre nagyobb volumenben termelő távol-keleti térséget Európával.
Ez a projekt azontúl, hogy a kínai Új Selyemút egyik fontos hídfőállása lesz, valójában egy magánberuházás, amit részben Rahimkulov Ruszlan érdekeltsége indított. A kormány.hu szerint a projektet lebonyolító East-West Intermodális Logisztikai Zrt. az egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatások (EKD) rendszerén belül 3 milliárdos támogatásról írt alá szerződést tavaly nyáron.
Frissítés
A társaság cikkünk megjelenése után jelezte, hogy az EKD keretében megítélt összeget nem vette igénybe, vagyis a projekt semmilyen támogatást vagy kedvezményt nem kapott. A MÁV számára viszont 5 milliárd forint értékben végez beruházást a közforgalmú vasúti hálózaton, amelyet ingyenes vagyonátruházással át is ad a MÁV részére.