Az Amazon már itt van, és még jobban itt lesz, de Várkonyi Balázst, az Emag társtulajdonosát nem ijeszti meg az amerikai óriás. A főleg kutyahámjairól ismert Julius-K9 alapítója, Sebő Gyula pedig igyekszik egyensúlyba hozni cége amazonos eladásait az offline értékesítésekkel. Várkonyit nem csak az Amazon, de Karácsony Gergely visszalépése a miniszterelnök-jelöltségtől sem tudta kizökkenteni.
A Forbes Flow színpadán két korábbi címlapsztárunk, Várkonyi Balázs, az Amazon marketplace-hez hasonló üzleti modellt követő Emag-Edigital alapítója és társtulajdonosa, valamint a kutyafelszereléseket forgalmazó Julius-K9 alapítója, Sebő Gyula beszélt az online-offline balanszírozásról, az Amazon fenyegetéséről és a Black Friday-roham következtében rendszeresen összeomló weboldalakról is.
Gyula és a Kele utca 9.
Sebő Gyulának, a Julius-K9 alapítójának sűrű éve volt az online felfutásával, a globális jogi csapatával védi a márka értékét, műszaki tartalmát és a dizájnját: 60 országban dolgoznak azon, hogy a termékeiket ne koppinthassák a versenytársak.
Idő- és költségigényes folyamat, de ez az egyik alappillére az online piacon való eredményes működésnek.
Sebő elmondta, a Julius-K9 továbbra is a kutyahámokból adja el a legtöbbet – ez teszi ki eladásaik 85 százalékát. Idén nyolcmilliárdos árbevétellel és 500 millió forintos profittal számolnak. Azt is megtudtuk, honnan ered a márka neve: a Julius korábbi ausztriai munkahelyéről jön, osztrák munkatársai ugyanis nem tudták kimondani magyarul a nevét, a K9 pedig a budapesti Kele utca 9-ből, mert annak idején még itt kapta az első kutyáját.
A koronavírus turbózta piacon pedig a gyártást is duplázni tudják: a hatékonyságnak köszönhetően is növekednek, jelenleg éves szinten 1 millió kutyahámot tudnak eladni.
Az Amazonnál már hivatalosan is értékesítő Julius-K9 viszont óvatosan bánna Bezos góliátjával.
Az Amazonon először a jogsértéseket tapasztalták, mivel az oldalon bárki elkezdhet kereskedni, ezért kaotikusan alakulhatnak a viszonyok. Végül 2013-ban – többszöri megkeresés után – az Amazon lépett, és megkereste őket. Azóta öt különböző nyelven érhetőek el a Julius-K9-termékek az Amazonon, és mindegyiket Sebőék szerkesztik.
Kétélű az Amazon-penge, belevághat a márka több csatornájába is
Sebő szerint jelenleg 30 százalékot tesz ki az amazonos értékesítésük, de az ideális 10 százalék körül lenne, hogy a többi nagy- és kiskereskedelmi partnere ne legyen elégedetlen. Az online értékesítés összességében már elérte az 50 százalékot.
„Ez csak látszólag egyensúly, mert folyamatosan megy feljebb” – mondta.
Hogy tíz év múlva mi lesz a céggel, nem tudja, ő azonban akkor már írni akar, „szépen, ékezetekkel, magyarul”. Ha elkészül, ez valószínűleg egy önéletrajz lesz, amiben a kutyáknak is meglesz a helye.
Üzletileg egyelőre annyi biztos, hogy épül egy 5000 négyzetméteres logisztikai központjuk, ami segíti megvalósítani a vágyott ütőképesebb gyártási technológiát, illetve a szállítási problémákat is könnyebb ezzel áthidalni.
A pénzről Sebő azt mondja, csak akkor foglalkozik vele, ha valamit nem tud kifizetni vagy kölcsön kell adnia a saját cégének, amire nemrég volt is példa.
Máskülönben a cég jelenleg az alapanyagok drágulásával küzd. Szükségük van fára, fémre és olajszármazékokra a gyártási folyamatoknál és a szállításnál, és van, ami akár 50 százalékkal is többe kerül, mint korábban.
Egy jósgömb van a kezemben, amibe bármikor belepillanthatok
„Sajnálom, hogy csak az Amazon szót hallottam” – nevet Várkonyi Balázs, ahogy a színpadra lépve csatlakozik Sebő Gyula és Galambos Márton beszélgetéséhez. Az Amazon kiejtésénél viccesen összerezzen, de saját bevallása szerint nem fél Bezoséktól:
Túl kicsi a piac ahhoz, hogy az Amazon tényleg színre lépjen, az online piac pedig meglepően helyhez kötött szerinte.
„Egy szintig nagyon jól lehet csinálni a távolból, de ha egy bizonyos méreten túl növekedni kell, akkor be kell lépni a piacra. Az Amazon ezt nem fogja megtenni” – mondja Várkonyi. Ha viszont megtenné, az Emagnak már akkora szerepe lesz a piacon, hogy nem tudják majd felvenni a versenyt, teszi hozzá. Most jelenleg kb. 20 százalékos szeletük van az online piac tortájából, amivel az egyik legnagyobbak – a GVH miatt viszont nevetve irtózik a „legektől”.
Az Emag-Edigital márkaként való összeolvasztása, a magyar cég regionális központtá való alakítása a célja a következő évekre Várkonyinak.
A magyar piac szerinte már „készen van”, vidékre kéne egy-két, Budapestre pedig kicsivel több bolt. Az offline jelenlétet ő is azért erősítené, mert kimutatható bizalmi hatása van annak, ha a vásárlók a körúti villamosról látják a fizikális megjelenést.
Online-ban pedig van hova fejlődni. Szerencséjére bármikor belepillanthat a jósgömbjébe, azaz az Emag romániai működésébe, ami szerinte két évvel a magyar piac előtt jár a hatalmas fejlesztéseknek köszönhetően.
„Csak beírom, hogy Emag.ro”, és már lehet is a számos jó gyakorlatot behozni a magyar, majd később a regionális piacra is.
Borítókép: Fekete Csaba