A kínai cég 5G telekommunikációban való térnyerését sikerrel fékezik az amerikai szankciók, de más iparágban egyelőre engedik, hogy terjeszkedjenek.
Több százmillió dollár értékben kapott engedélyt amerikai gyártmányú chipek vásárlására a kínai Huawei, ami a fejlődő autóalkatrész-gyártásához használhat fel – értesült a Reuters a folyamatra rálátó amerikai tisztviselőktől.
A Huaweit még a Trump-kormány helyezte teljes kereskedelmi feketelistára, hogy gátolja a telekommunikációs területen, különösen az 5G-technológiában való térnyerését – nem mellékesen elvágták az amerikai technológiához való mélyebb hozzáféréstől a céget. Azzal is vádolták a Huaweit, hogy a nyugati országok telekommunikációs hálózatában való térnyerést kémkedésre is használhatják a kínaiak – ezt a vádat a Huawei többször visszautasította.
Biden nagyobbat rúg Kínába, mint Trump, az amerikai cégeknek is árthat a tilalom
A mostani amerikai engedély azonban olyan chipekre korlátozódik, amelyek a Reuters szerint közvetlenül nem sértenek amerikai érdekeket:
például autókba szerelhető képernyők gyártása, valamint autók érzékelőihez biztosítanak alkatrészt.
Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma közvetlenül nem kommentálhatta az engedély megadását – tekintettel arra, hogy a folyamat államtitoknak minősül. Ugyanakkor egy meglehetősen tágan értelmezhető megjegyzést tettek a sajtó érdeklődésére, miszerint
a kormány továbbra is következetesen alkalmazza az engedélyezési irányelveket, „hogy korlátozza a Huawei hozzáférését az árukhoz, szoftverekhez vagy technológiákhoz olyan tevékenységek esetében, amelyek károsíthatják az amerikai nemzetbiztonsági és külpolitikai érdekeket”.
Kényszerpályán
A Huawei szintén nem tért ki az engedélyezési folyamatra, ugyanakkor a cég szóvivője szerint „az okosautók új alkatrészbeszállítójaként pozícionálják magukat”. Ezzel egy óriási potenciállal rendelkező iparágba kíván betörni a cég. Ezzel követnék a Xiaomit, ami szintén a „guruló számítógépek”, vagyis az elektromos autók piacán próbálkozik.
A Huawei valaha volt legnagyobb bevételcsökkenését volt kénytelen elszenvedni 2021. első negyedévében, miután a korlátozások hatásaként feladni kényszerült a telekommunikációs piaci pozícióiból, sőt, meg is vált annak részterületeitől.
A bevételcsökkenésre hatással volt az is, hogy az új fejlesztési területek befektetései, mint például az autóalkatrészek gyártása még nem ért be. Az átállás ugyanakkor nem kis léptékű, a legutóbbi Sanghaji Autószalonon jelentették be, hogy három kínai autómárkának is a Huawei fogja szállítani az intelligens technológiát.
Kiemelt kép: Vishnu Mohanan/Unsplash