A gyerekek programozásra oktatása nagyon versenyképesnek bizonyul, Csitári Gyula és Breuer Anita milliárdos befektetést vonzó vállalkozása Új-Zélandon, Dél-Afrikában és Nigériában is megvetette a lábát. Csitári a bővülés édes és keserédes terheiről is beszélt a Forbes.hu-nak.
Tavaly kivételes összegű, 1,2 milliárd forint értékű befektetés érkezett az egyedülálló módszerekre építő, élményalapú programozásoktatást kidolgozó Logiscoolhoz a legnagyobb régiós kockázati tőkebefektetőtől, az Euroventurestől – mint idén kiderült, nem alaptalanul. A Logiscool nem pusztán egy sikeres oktatási modell, hanem egyre jobban bizonyítja, hogy egy átgondolt nemzetközi franchise iskolahálózatként is sikeres tud lenni, ugyanis a koronavírus-járvány ellenére is új partnerekkel szerződtek a világ különböző tájain.
Időzónák között
Korábban már bemutattuk a Forbes.hu-n, hogyan vált valósággá Breuer Anita és férje, Csitári Gyula álma, illetve milyen modern alapokon nyugszik a gyerekek programozásra oktatása.
A változás léptéke egyre nagyobb: néhány éve még a magyar táboraikat szervezték, jelenleg pedig javában tart az új-zélandi partnerek és oktatók képzése, időzónákat áthidalva, késő estébe nyúlóan, Nigériában pedig épp az új iskola berendezése zajlik – avatott be minket Csitári Gyula, a Logiscool egyik alapítója. Dél-Afrika is új területnek számít, 2020. év végén fejezte be a nyitási folyamatot az ottani franchise partnerük. Afrikáról nem az jut a legtöbb ember eszébe, hogy programozó iskolák tömegeinek lehet piaca, de erre a Logiscool rácáfol:
„Próbálunk mindenhol nem az elitképzés irányába elmenni, de hogy egy partner hogyan árazza be a gyerekek képzését, az a saját hatásköre” –
vázolja a nyitás hátterét Csitári. A versenyjogi szabályozások miatt sem írhatják elő a képzési díjakat, azonban javasolják a franchise partnereknek, hogy minél szélesebb körben tegyék elérhetővé a képzéseket. Az olyan piacokon, mint Mexikó vagy Dél-Afrika, ahol nagy társadalmi különbségek vannak, az árazásra a partnerek is ügyelnek: Dél-Afrikában két család hozott létre közös vállalkozást, a Logiscool-iskola működésébe pedig állami és önkormányzati forrásokat is be fognak vonni, következésképp nem pusztán a helyi elitre építenek.
Ezek a szempontok segítik a Logiscool alapító házaspárt, hogy gyorsuló lépésben közelítsenek az induláskor megfogalmazott céljukhoz: egymillió gyereket szeretnének megtanítani programozni.
A több ne legyen kevesebb
Csitári szerint eddig több mint százezren tanultak náluk, de ahogy bővülnek a partnerek, illetve az iskolák száma is nő, úgy növekszik képzési ciklusonként a gyerekek száma is. A mennyiség azonban nem mehet a minőség rovására:
„Amíg az egyes országokban a legnagyobb, úgynevezett master partnerek nem szereznek kellő tapasztalatot a gyerekek oktatásában, addig nem járulunk hozzá további iskolák megnyitásához a régióban”
– fogalmazott Csitári. A romániai az egyik legsikeresebb piacuk, a helyi partner az eddigi tapasztalatokra alapozva további 20-30 iskola megnyitására készül az idén.
Összesen 131 iskolája van világszerte a Logiscoolnak 22 partnerrel együttműködésben, tehát a növekedés a jövőben exponenciális lehet. A változás léptéke jobban érzékelhető, ha felidézzük: amikor 2017 őszén először megírtuk a Logiscool történetét a magazinban (Forbes, 2017. november), az iskolának 45 franchise partnere volt, 7 országban volt jelen 4700 diáknál, 12 ezer regisztrációnál és 350 oktatónál tartott, árbevétele elérte a 300 millió forintot. A 2014-ben nulláról indult és Magyarországon műfajt teremtő kódsuli számai már akkor azt igazolták, hogy Breuer Anita és Csitári Gyula – üzlet- és házastársak – nagyon jó érzékkel rátapintottak egy piaci űrre.
Covidhatás
„Nem unatkozunk” – élt némi iróniával Csitári, hogyan tudnak megfelelni a járvány miatt folyamatosan változó helyzetnek. Csitári szerint a covidnak el kell múlnia, illetve meg kell tanulnia az emberiségnek együtt élni vele, hogy magabiztosabb legyen a bővülés.
„Nagyon szép, hogy új területekre, új piacokra jutunk, de érezzük, hogy egy komoly fékező erő ellen kell dolgoznunk”
– mondta az alapító. Ugyanakkor szerinte a pozitívumokra fókuszálnak, a kihívásokra fejlődést generáló hatásként is tekintenek.
Az új-zélandi piacra való bejutásban is volt szerepe a vírushelyzetnek, pontosabban annak, hogy ott sikerült megakadályozni a járvány elharapózását, ezért magabiztosabban tudtak döntést hozni a helyi iskolanyitásról, míg ahol nem ideális a környezet, azokban az országokban lelassultak a tárgyalások. Egy olasz partner pedig épp piaci lehetőségként kezeli Csitári szerint, hogy miközben más vállalkozási formák kockázatossá váltak, a már bejáratott Logiscool-modellel nem vállal nagy rizikót a járványveszély ellenére sem.
A koronavírus a cégmérlegen azért komoly nyomot hagyott: a korábbi négy évvel ellentétben veszteség keletkezett. A 2020. évi cégmérleg 366 millió forintos adózás utáni veszteséget mutatott, ugyanakkor mérséklődött a cég hitelállománya. Csitári szerint bár a Covid hatással volt a bevételekre, de a kiadások jelentős része a befektetőkkel meghatározott célok mentén fejlesztésekre fordították. Az idei terveiket a helyzetnek megfelelően némileg módosították, sokkal több részprojekt előkészítése zajlik, ami a világjárvány enyhülésével segíti majd a további bővülést és a bevételi oldalt is erősíti.
Járvány alatt is bővülés
Csitári szerint a pozitívumokra fókuszálnak, a kihívásokra fejlődést generáló hatásként is tekintenek.
- Fejlesztették az oktatási program keretrendszerét;
- közösségi platformot kaptak a gyerekek,
- új oktatási formákat, workshopokat hoztak létre,
- új tananyagokat fejlesztettek.
„Szerencsére a nemzetközi piacon látják, hogy nagyon komplex az oktatási programunk a versenytársakéval szemben, minden korosztálynak megfelelünk, ugyanakkor a leckék keretrendszerétől a franchise-menedzsmentig alaposan kidolgozott minden”
– véli Csitári arról, hogy miért sikerült a covid alatt is bővülést felmutatniuk. A cégtől ráadásul egyetlen alkalmazottat sem kellett elküldeni, sőt, a csapatuk bővítésén dolgoznak.
Mérlegen a franchise
Egy-egy nagyobb partner 5-10 millió forintot fizet a Logiscool Kft.-nek, hogy kizárólagosságot kapjon egy-egy piacra. A különbözetet az határozza meg, hogy az adott partner mekkora lakosságot céloz meg, illetve mennyire lehet az adott piacon kizárólagosságot biztosítani. A különbség jól érzékeltethető: míg Új-Zéland egy kevesebb mint 5 milliós piac, addig Mexikóban csak a főváros 8,8 millió főt jelent.
Egy master szerződés tízéves komoly elköteleződést jelent, tehát a felek között nagyfokú bizalomra van szükség, hiszen a járvány miatt nem volt esély a személyes találkozásra az új partnerekkel.
Mivel jelenleg is előfordul, hogy egy nap három különböző kontinensen tárgyalnak a partnerekkel – amit nagyon izgalmasan élnek meg Csitáriék –, ezért kérdés, hogy bővítsék-e a külföldi képviseletüket, illetve akarnak-e két eltérő időzónában működni? Azonban a Logiscoolnál egyelőre költséghatékony megoldásnak látják, hogy az Egyesült Államokban létrehoztak egy leánycéget – ami részben a kanadai és mexikói területért felel –, de az ügyeit Magyarországról intézik továbbra is. Bár Tajvanon és Szingapúrban is jelen vannak, ez a terjeszkedés is korai szakaszban van még ahhoz, hogy fiókirodát nyissanak. Mindaddig marad, hogy hajnalban a világ egyik, este a másik felével tárgyalnak.
A kockázati befektetés a hálózat bővülésével egyre vonzóbb lehet a felvásárlás után érdeklődőknek. Csitári szerint az eltelt egy évben voltak érdeklődők, de a tulajdonosok egyelőre nem gondolkodnak eladásban. „Annyi pozitívuma van a terjeszkedésünknek, hogy mindenképp erre kívánunk koncentrálni, és ha több helyen megvetettük a lábunkat, utána gondolkodhatunk azon, mekkora összeget is képvisel a Logiscool” – mondta Csitári.
Borítókép és fotók: Sebestyén László / Forbes