Módosítva él tovább az ideiglenes home office szabályozás, a kormány újabb rendelete néhány fontos módosítást is tartalmaz az eddigiekhez képest.
A covid járvány óta van napirenden a home office-ban dolgozókra vonatkozó szabályok átfogó, törvényi szintű rendezése. Ehhez többek között a Munka Törvénykönyvének és a munkavédelemre vonatkozó jogszabályok felülvizsgálata lenne szükséges.
Úgy tűnik, ez még várat magára, és egyelőre átmeneti rendeletekkel igazítják a meglévő szabályokat a megnövekedett home office igényhez. A legfrissebb rendelet kizárólag a covid veszélyhelyzet fennállásáig alkalmazandó, tulajdonképpen meghosszabbítva a tavaly ősszel, a második hullám elején életbe lépett szabályok hatályát. Ugyanakkor néhány fontos változást is hoz.
A Niveus Consulting Group közleménye ezeket a szabályokat járja körbe, különös tekintettel az adózási kedvezmények adta lehetőségekre.
Rugalmasabbá tenné a kormány a távmunkát, fontos új szabályok jöhetnek
A rendelet meghosszabbított előírásai
A home office-hoz továbbra is a munkavállaló és a munkáltató közös megállapodása szükséges, ha bármelyik fél nem akarja, akkor alapvetően a munkaszerződésben rögzített helyen kell végezni a munkát.
A rendelet új előírásai
A legfeltűnőbb új szabály, hogy részletes előírások vannak a home office-ban dolgozóknál a munkavédelmi szabályok eltérő alkalmazása kapcsán.
Ha a munkavállaló számítástechnikai eszközön dolgozik, akkor a munkáltató írásban tájékoztatja a biztonsági előírásokról a munkavállalót, ezek megtartását pedig számítástechnikai eszközök alkalmazásával távolról is ellenőrizheti. Ha a munkavégzés otthon, de nem informatikai eszközön történik, akkor a munkáltatónak előzetesen engedélyeznie kell az általa megfelelően tartott helyett, és
adott esetben akár személyesen is meggyőződhet arról, hogy a munkavállaló betartja-e a szükséges előírásokat.
Régi és új szabályok
Megmarad az a szabály, hogy havonta, a minimálbér (a február óta megemelt összeg szerint) összegéig igazolás nélkül elszámolható költségtérítést adhat a cég a munkavállalónak. Ez a felek megállapodásától függ, és a munkavállaló szabadon használhatja fel a kapott összeget, számla sem szükséges például a megnövekedett otthoni villanyszámláról.
Melyik napokon érdemes az irodába menni, ha a hét felében home office-ban lehetünk?
Létező lehetőség az otthonról dolgozók támogatására az is, hogy a távmunkában (ami békeidőben a kizárólag otthonról, informatikai eszközön dolgozó alkalmazottakat jelenti) foglalkoztatott kollégáknak egyszeri,
legfeljebb 200 ezer forintos összegben adómentesen meg lehet téríteni a távmunkához vagy a kapcsolattartáshoz szükséges informatikai eszközök költségét.
Ugyanígy ki lehet fizetni adómentesen az internetelőfizetés-, illetve rezsiköltségeket is. Ezekhez minden esetben számlával kell igazolni a költségeket, a rezsiköltségeknél pedig, a költségek arányosítása is szükséges, ha nem elkülönített helyen dolgozik a munkavállaló.
Home office: így dolgozz otthonról anélkül, hogy megőrülnél
Párhuzamos költségtérítések
Fontos szabály, hogy az internet- és rezsiköltség számla ellenében történő megtérítéskor a veszélyhelyzet idején hatályos minimálbérrel egyező költségtérítés nyújtására nincs lehetőség. Annak viszont semmi akadálya, hogy egy munkáltató veszélyhelyzet idején egyszerre támogassa az eszközbeszerzést és a minimálbér összegéig adómentesen és elszámolási kötelezettség nélkül adjon költségtérítést a távmunkában dolgozó munkavállalóknak.
A számla ellenében történő költségtérítés már régóta az Szja tv. rendelkezései között van, tehát az a veszélyhelyzet megszűnését követően is hatályban marad.
Fotó: Andrew Neel, Unsplash