Egészen valószínűtlen esemény, hogy egy vállalat értéke éppen akkor száll az égbe, amikor a működése gyakorlatilag leáll.
Márpedig tegnap ez történt több légitársasággal, a legkirívóbb pedig az, ami a londoni tőzsdén jegyzett Wizz Airrel történt. A magyar gyökerű és központú diszkont légitársaság ugyanis mindenki másnál jobban visszafogta a működését az elmúlt napokban, árfolyama mégis a legdurvább növekedést produkálta: a tegnapi napon megdöntötte történelmi csúcsát is.
A történet egyik fele a máról és a következő hat hétről szól. Az európai országok sorra vezetik be a korlátozó intézkedéseket, az utazási kedv pedig újabb és újabb mélypontokat ér el. Rohamosan csökken azoknak az útvonalaknak a száma, amelyeken cash pozitívan tud akár csak heti egy-két járatot működtetni a Wizz Air, márpedig ez a határ.
Ha kisebb bukás a földön állni, akkor törli akár az összes járatát is.
Ettől a cég már nincs is messze, az elmúlt napok törlései után Budapesten már csak három útvonalat tartott meg összesen heti 5 járattal a Wizz november közepétől, de Bécsből még ennyit se, egyetlenegyet. Ez a tavaszi leálláshoz képest is nagyon karcsú.
Lassan égetik a pénzt, sokáig kihúzhatják
A Wizz a karácsonyi csúcsra tervezi újraindítani az útvonalai egy részét, januárban újabbakat, majd márciusban egy újabb adagot. A cég októberi számaiból az derül ki, hogy égeti a pénzt, de megnyugtatóan lassan, tartható az, amit mindig kommunikálnak: akár még másfél két évig elvannak nulla járattal is.
A piac azonban nem a hosszas vergődést árazza, hanem látja a fényt az alagút végét. Nem is fényt, hanem vakító reflektort.
Legalábbis erre utal az elmúlt napok eszeveszett tőzsdei száguldása, amelynek keretében 31 fontról 46-ig szalad fel a kurzus. Az amerikai választást kísérő általános jó hangulattal párhuzamosan a múlt héten már folyamatos, de lassú volt a hegymenet, hétfőn aztán erre jött a robbanás. A Pfizer bejelentése a vakcinájáról olyan hurráoptimizmust okozott, ami már a shortosokat is zárásra késztette. Az idei év nagy vesztesei, a légitársaságok és a hajózási cégek lettek a nap nagy nyertesei, a karanténnal jól járó cégek ellenben, például a Zoom, nagyot estek.
A Wizz Air a napon belüli történelmi csúcs, 20 százalékot meghaladó emelkedés után plusz 15-ben zárt, ott, ahol februárban, a járvány Európába érkezése előtt járt. Hasonlóan éves csúcsa közelébe jutott a másik ultrafapados, a Ryanair is. A piac egyre egyértelműbben árazza, hogy ők lesznek a válság nyertesei az európai légiiparban,
Az persze benne van a pakliban, hogy a piaci előre szaladt, azt árazza, hogy a vakcina érkezésével a Wizz és a Ryanair nagyon hamar visszajutnak ahhoz a forgalmi szinthez, amit a koronavírus nélkül teljesítettek volna. Mivel a teljes utazási forgalom válság előtti szintre jutásával kapcsolatosan 3-4 év körül vannak a várakozások,
ez igencsak optimista feltevés.
Borítókép: Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója – Fotó: Orbital Strangers