A hazai fogyasztók véleményei alapján folytatódhat a környezetbarát csomagolás fejlesztése.
A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok újszerű csomagolását, a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki a gyártó és a Kifli.hu idén június 16-án indult piaci tesztje során.
Hasonló technológián, igaz ásványvízzel, de egy magyar cég is dolgozik már, ezek szintén kaphatóak már kiskereskedelmi forgalomban.
Egy magyar cég is dolgozik a papírba csomagolt ásványvízen
Ráállnának a körforgásos gazdasági modellre
A Coca-Cola globális stratégiájának, a Hulladékmentes Világ koncepciójának lényege a csomagolási hulladék megszüntetése és a fenntartható, körforgásos gazdaság kialakítása, amelyben minden hulladékból újra és újra alapanyag lesz.
Ennek érdekében a vállalat az alábbi vállalásokat tette:
- 2030-ig minden elsődleges italcsomagolásnak 100 százalékban újrahasznosíthatónak kell lennie. A Coca-Cola Magyarországon felhasznált italcsomagolásai már ma is 100 százalékban újrahasznosíthatóak;
- a PET palackok előállításához egyre nagyobb arányban kell újrahasznosított műanyagot felhasználni. 2025-ig az újrahasznosított műanyag arányát 35 százalékra, 2030-ra 50 százalékra növelik;
- 2030-ra az italpalackok és -dobozok 100 százalékának megfelelő mennyiségű hulladék visszagyűjtését vállalták, függetlenül attól, ki gyártotta, csomagolta a palackokat és dobozokat.
- vállalat világszerte együttműködik partnereivel ígéretes új technológiák és csomagolási megoldások fejlesztésében, illetve a nagyüzemi szintű gyártás megvalósításában.
A Coca-Cola egyik legnagyobb palackozóüzeme vállalta, hogy 2040-re karbonsemlegessé válik
Nem minden papír a palackban
A 100 százalékban újrahasznosítható papírpalack fejlesztése már 2019 óta folyik az üdítőitalgyártó brüsszeli kutatás-fejlesztési laboratóriumában. A jelenlegi fázisban a csomagolás a papír borításon belül egyelőre teljes mértékben újrahasznosítható műanyag belsőt tartalmaz, ahogy kupakja is 100 százalékban újrahasznosítható műanyag.
A prototípust a hazai vásárlók próbálhatták ki először. A kiürült palackokat a gyártó visszagyűjtötte, a fejlesztőközpont pedig laboratóriumi vizsgálatoknak vetette alá, hogy kiderüljön, hogyan teljesített a csomagolás, miként állta ki a szállítás és a használat próbáját, de az üdítőitalgyártó részletesen felmérte a magyar vásárlók véleményét is.
Az új csomagolás kipróbálása után a válaszadók közel 90 százaléka kifejezetten szerette a papírcsomagolást.
Ha választaniuk kellene két azonos termék közül, akkor a válaszadók 85 százaléka határozottan a papírpalackban kapható ital mellett döntene.
Az alapanyag pótlására is gondoltak
A brüsszeli központjában fejlesztett papírpalackokra egyelőre nem a meglévő újrahasznosítható csomagolások helyettesítéseként, hanem azok kiegészítéseként tekint. A cél a 100 százalékos újrafeldolgozhatóság, hulladékmentesen.
Folytatódnak a fejlesztések, hogy mielőbb megszülethessen egy teljesen bioalapú és 100 százalékban papírként újrahasznosítható papírpalack.
Ennek előállításához kizárólag fenntartható eredetű faanyagot használnak majd, amely fogyasztás után ismét papírként dolgozható fel. A palackok gyártáshoz szükséges fa pótlására is gondolt a cég: a Coca-Cola Magyarország tavasszal fasor ültetésbe kezd Dunaharasztiban lévő központja szomszédságában a városi önkormányzattal közösen, helyi szinten pótolva a kísérleti projekthez felhasznált természetes, megújuló alapanyagot.
A kiemelt képen a Coca-Cola kísérleti papírpalackjai // fotó: Coca-Cola