Zöld funkciókkal bővültek a Google navigációs szolgáltatásai – a vállalat október 6-án jelentette be az újításokat, amelyek többek között a Google Térképet, valamint a Járatkeresőt is érintik.
A Járatkereső innentől világszinten képes lesz az egy utasra kiszámított szén-dioxid-kibocsátás alapján szűrni és listázni a repülőjáratokat, így
a hasonló áron és menetidővel utaztató járatok között akár már környezetvédelmi szempont alapján is választhatunk.
A számítás járat- és ülésspecifikus, ergo a régebbi típusú, környezetszennyezőbb gépek vagy a magasabb szintű utasosztályok nagyobb utasonkénti átlagot eredményeznek majd. A jelentősen kisebb kibocsátásbecsléssel bíró járatok a megkülönböztethetőség jegyében innentől zöld plecsnit fognak kapni.
Az USA-ban már elindult, Európában 2022-től fog élesedni a Google Térképben a leginkább üzemanyag-hatékony útvonalak feldobása, ami nemcsak a leggyorsabb időre, de az optimálisan legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra is figyelni fog. Az amerikai megújuló energialabor (U.S. Department of Energy’s National Renewable Energy Laboratory, NREL) adatain, valamint mesterséges intelligencián alapulnak a számítások, a Google pedig úgy becsüli, hogy
milliós nagyságrendben lesz így csökkenthető az évi károsanyag-kibocsátás, azaz „mintha évi több mint 200 ezer autót vennénk le az utakról”.
Újítások a bringásoknak
Tavalyhoz képest 98%-kal nőtt a kerékpáros navigációk száma, így ezen a téren is finomhangoltak egy kicsit: könnyített navigációval most már nem kell sarokról-sarokra vagy végig bekapcsolt kijelzővel tekerni, valós időben követi le az utat és a hátralevő időt, így jobban lehet fókuszálni az utazókörülményekre. Emellett immár a világ több mint 300 városában lehet bérelhető kerékpárról vagy rollerről infókat találni, Európában például a Donkey Republic, a Tier és a Voi szolgáltatóktól.
A Google továbbra is folytatja mesterséges intelligencián alapuló közlekedésilámpa-optimalizáló rendszerét: eddig a pilot Izraelben futott, most például Rio de Janeiróra is kiterjesztik.
Azt állítják, a kísérlet a kereszteződésekben 10-20%-kal is csökkenti az üzemanyag-fogyasztás mértékét, valamint a várakozás idejét is.
A cég még tavaly kötelezte el magát amellett, hogy adatközpontjait és campusait 2030-ig éjjel-nappal karbonsemleges energiával üzemelteti. Rövid távú célként most azt fogalmazták meg, hogy 2022-re több mint egymilliárd felhasználónak nyújtanak fenntarthatóbb választási lehetőségeket.
Kép: henry perks // Unsplash