Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nyolc tipp, hogyan interjúztass profiként Zoomon

Rengeteg interjú terelődött át az online térbe a koronavírus miatt. Pénzbe és a munkamorál csökkenésébe kerülhet, ha rossz alkalmazottat vesz fel a munkaadó – ezért is érdemes különös figyelmet helyezni a digitális interjúztatásra, írja a Harvard Business Review, nyolc tippet javasolva az online interjúk elsajátítására.

A kézfogás érzete, a szobában lévő energia megváltozása, ahogy egy új jelentkező lép a szobába – ha nem is a múlté a személyes interjúztatás, a koronavírus jelentősen átrendezte a folyamatokat. Több vállalat már csak digitálisan fogadja leendő munkavállalóit.

A szűrés így azonban nehezebb, online több folyamat félresikerülhet. 

Azért is érdemes kiépíteni az online interjúztatási know-howt, mert pár év múlva hiába tűnhet el a koronavírus, a digitális felvétel velünk fog maradni. A HBR összeszedte, mire érdemes figyelni.

1. Koncentrálj az érzelmi intelligenciára

A legtöbb interjúztató a készségekre és az intelligenciára, az IQ-ra koncentrál. Azonban az érzelmi intelligencia (EQ) sokkal fontosabb a munkahelyi sikerhez, a hatalmas bizonytalanság időszakában pedig egyre nagyobb szerepe van a mindennapi munkavégzésben is.

Az EQ befolyásolja, milyen mértékben tudunk másokkal együttérezni, hogyan vesszük az elénk állított akadályokat, és hogyan azonosítjuk a közhangulatot 

– ez pedig elég nehéz egy Zoom meeting közben. 

Érdemes irányított kérdésekkel felmérni a jelentkező EQ-ját: meg lehet kérdezni például, hogy ha vállalatot indítana, mi lenne a 3 legfontosabb értéke a cégének, vagy hogyan kezelte előző munkahelyi konfliktusait, hogyan fogadta az olyan visszajelzéseket, amikkel nem értett egyet. 

2. Támaszkodj a képernyő intimitására

Ha a képernyőn keresztül bámuljuk egymást, sok nonverbális kommunikáció elveszik – ugyanakkor sok mindent közvetít is. A képernyő egy pszichológiai biztonságérzetet kreál, aminek köszönhetően a jelentkezők többet is megosztanának, mint ahogy azt személyesen tennék.

Ezt a lehetőséget a munkaadók is kiaknázhatják, azonnal megismerve egy jelentkező személyes történetét.

Személyesebb a hangulat egy élő interjúzásnál, de a képernyő is egy pszichológiai biztonságérzetet kelt. Fotó: Visuals // Unsplash

3. Légy őszinte a járványhelyzet nehézségeivel kapcsolatban

Gyakori interjúkérdés, hogy mi a jelentkező leggyengébb pontja – és még gyakoribb a „túl keményen dolgozom” válasz. Az ehhez hasonló bevett szokásokat lehet most kikerülni a járványhelyzet miatt: mivel a koronavírus adta nehézségek közös pont lehet az interjúztató és a felvételiző között, érdemes erre a témára terelni a szót.

Például meg lehet kérdezni a munkavállalót, hogy mi volt a legnagyobb nehézség a covid alatt, és hogyan kezelte azt.

Ha meggondolja a választ, megáll egy pillanatra, hogy reflektáljon az elmúlt másfél évre, sokkal őszintébb a válasza.

4. Figyeld, hogyan reagálnak a zavaró tényezőkre

Mindenkivel megtörténhet, hogy egy Zoom-meeting közben csöngetnek, beleugat a kutya a vonalba, vagy éppen egy gyerek zavarja meg a beszélgetést. Ha ez megtörténik, kezeld a zavart lehetőségként: figyeld meg, hogyan reagál a jelentkező.

Elvesztette a fókuszát utána, vagy jól kezelte a pillanatnyi zavart – úgy, ahogy azt leendő kollégái elvárnák?

Ha ilyen zavaró tényező nem merül fel a beszélgetés közben, akkor is érdemes erre rákérdezni, hogyan kezelte az ilyen korábbi helyzeteket a jelentkező.

Sokat elárul a jelentkezőről, hogyan reagál, ha megzavarják. Fotó: Linkedin Sales Solutions // Unsplash

5. Ne interjúztass szünet nélkül

A technológia adta lehetőségek megkönnyítik, hogy a jelentkezők gyakorlatilag szünet nélkül kövessék egymást a videóhívásokban. Ez azonban nem túl ajánlatos módszer, hiszen az online meetingeken sokkal kevesebb a megkülönböztető jel.

Ha szünet nélkül interjúztatsz digitálisan, fennáll az esélye annak, hogy összemosódnak a jelöltek az emlékezetedben.

Ezért érdemes legalább 10 percet hagyni két interjú között, hogy mozogj, írd fel rögtön a gondolataid a jelöltekről.

6. Tedd sokszínűbbé a jelentkezők tömegét

A digitális interjú csökkenti a rossz szcenáriók lehetőségét: miért ne használnánk ki ezt az előnyt? Hívj be olyan jelentkezőket is, akiket alapból nem kérnél fel egy személyes beszélgetésre. Nem feltétlen baj, ha nincs meg a tradicionálisan elvárt készsége, ha tanulni képes és az önéletrajza kirobban az energiától.

Kellemetlenség helyett jó lehetőség az online interjú arra, hogy olyanokat is behívjunk, akiket személyesen nem látnánk. Fotó: Dylan Ferreria // Unsplash

7. Segítsd elő a jelentkezők sikerét

Nem csak a munkaadónak, a munkavállalónak is el kell tanulnia az online interjúzás fortélyait: az interjúztatónak pedig érdeke, hogy a legjobbat hozza ki a jelentkezőből – így elkerülhető, hogy egy-egy, amúgy ígéretes személy elvesszen az online tér zajában. Ezért érdemes a munkavállalókat segíteni: tanácsokat adni, hogyan szerepeljenek jól, mit tegyenek egy-egy technológiai nehézség esetén.

A törődés nem csak jó benyomást kelt a munkahelyről, de a feszültséget is oldhatja az interjúztatás közben.

8. Ne feledd, hogy téged is interjúztatnak

Sok a betöltendő állás a munkaerőpiacon, a legjobb jelentkezők több állásajánlat közül választhatnak. Egy online interjúnál a munkaadónak is meg kell győznie a jelöltet, hogy karriere szempontjából a legjobb választás lehet.

Ezért a rólad alkotott benyomás – ahogy öltözködsz, ami a háttérben felvillan, a megnyilvánulásod, hangsúlyod és a kiválasztott kérdéseid is – fontos támpont egy munkavállalónak.

Emiatt érdemes a milliónyi, munkavállalóknak szánt tippből is mazsolázni, hiszen azok relevánsak a – szintén interjúzó – munkaadók számára is. A mostani jelentkezők pedig már nem csak magas fizetéseket keresnek, hanem rugalmasságot és megfelelő munkahelyi kultúrát is. Jó, ha az interjú során ezekre a kérdésekre is sort kerítünk.

Oszd meg!