A világ negyedik leggazdagabb emberének megtetszett a világ leggazdagabb emberének szenzorokkal telepakolt, kasszamentes boltja, és ő is nyitott egyet.
Az amerikai Forbes 2017-es milliárdos listájának dobogójáról éppen csak lemaradó Amancio Ortega textilipari birodalma, a Zarát is forgalmazó Inditex beleáll a fizikai boltokat az online vásárlás kényelmével ötvöző trendbe, amit Jeff Bezos és az Amazon indított el az Amazon Góval.
A spanyol divatmárka Londonban teszteli a jövő ruhaboltját.
A sorbanállást ebben a kísérleti Zara-boltban is el lehet felejteni, száműzik a fix kasszákat, azonban az eladók egyelőre maradnak.
Ők mobilkasszákkal és tabletekkel cirkálnak majd az üzletben, aminek bármelyik pontján lehet náluk fizetni.
Virtuális próbafülkék
Másik újdonság a tükrökbe integrált képernyő és szenzorok, ami úgy működik, mint egy virtuális próbafülke. A vásárló beáll a tükör elé, ami rádióhullámok segítségével felveszi a méreteit, segít összevetni a ruha szabását a vásárló alkatával, és tippeket ajánl a szabáshoz és stílushoz. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy ha például felpróbálunk egy nadrágot, a virtuális próbafülke megmutatja, hogyan állna rajtunk egy másik színben, vagy ha bevennénk a hosszából néhány centimétert.
Fokozatosan összeköti a Zara a fizikai boltjait az online vásárlással (kép: Inditex)
Londonban, a 2012-es olimpia főhelyszínének számtó stadion mellett, a Westfield Stratford City bevásárlóközpontban lévő kísérleti pop-up bolt viszonylag kicsi, 200 négyzetméteres, és májusig lesz nyitva. De ez csak az első lépés, mielőtt elkezdik bevezetni a rendszert az üzlethálózat már meglévő, nagyobb boltjaiban. Előkészítés alatt van ugyanebben a plázában egy 4 500 négyzetméter alapterületű egység, aminek a megszokott három helyett négy részlege lesz: női, férfi, gyerek és online.
Az Inditex újítása annak a stratégiának a része, hogy a vásárlóit fokozatosan átszoktassa az online vásárlásra, a fizikai boltjait pedig integrálja a divatmárkáinak webshopjával. Elsőként most ezen a kisebb kollekción keresztül mutatják meg, hogyan képzelik el a fizikai és online vásárlás egybeolvasztását. A végcél pedig az, hogy a teljes kollekcióját képernyőre tegye, azon keresztül válasszunk, próbáljunk, majd rendeljünk és fizessünk, végül átvegyük otthon vagy a boltjaikban.
Címlapkép: Inditex