Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Y generációs, és cége van? Simán

Kezd beérni az Y generáció is, már több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van Magyarországon. Szerepvállalásuk évről évre növekszik, de a nagyobb cégeknél még a nagy öregek dominálnak.

Az Y generációsok – az 1980 és 1995 között születettek – az elsők, akik a most működő fogyasztói társadalomba születtek, ennek megfelelően szemléletben rendkívül nagy különbségeket mutatnak a korábbi generációkhoz képest.

Az Opten céginformációs rendszer adatai szerint a teljes hazai cégbázis tulajdonosi körében még az X generáció tagjai (az 1960 és 1979 között születettek) a dominánsak, de arányaiban már visszaszorulóban vannak. Ugyanez a helyzet az 1940-1959 között született baby boom generáció tagjaival is. A cégtulajdonosok között a baby boomerek még valamivel többen vannak, mint az Y generációsok, de a trendek alapján 2019 végére az Y generáció feljöhet a második helyre.

Jönnek a fiatal menedzserek is

A fiatalok előretörése még erősebben kirajzolódik a cégjegyzésre jogosultak, vagyis a menedzserek vizsgálatánál. Az Y generáció tagjai ebben a szerepkörben már akár 2018 végére megelőzhetik a baby boomereket. Ugyanakkor az X generáció a menedzserek között domináns igazán, és magas számuk egyelőre stabilnak is látszik. Jelenleg az X generáció alkotja munkavállalói és vállalkozói oldalról is a gazdaság gerincét.

„Az X generáció alkalmazkodott a modern technika és társadalom vívmányaihoz, és nagy többségük a munkához való hozzáállásában kimagaslik a többi generáció közül – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. – Ezért is nagy kérdés, hogy az Y generáció modern szemlélete hogyan fog hatni a gazdaság egészére, és a generációváltás helyi szinteken milyen konfliktusokat okoz és okoz majd a jövőben.”

Nagy pályások a nagy öregek

A nagyobb cégek tekintetében azonban még várat magára az Y-os generációváltás. Pontosabban ott még csak az elmúlt években zajlott le egyáltalán az X és a baby boom generáció közötti csere. Az adatok alapján a 100 millió forint éves árbevételt meghaladó cégek körében a tapasztalat egyelőre fontosabb, mint a modern szemlélet, ebben a szegmensben még az 1940-1959 között született II. világháború utáni baby boom generációnak is jelentős szerepe van.

A nagyvállalatok körében még a II. világháború előtt született veterán generáció tagjai is szép számban képviseltetik magukat, ezzel is jelezve, hogy a tapasztalatot nem könnyű pótolni.

Az új cégek már Y-osok

Az Y generáció térhódítását legjobban a frissen létrejövő vállalkozások mutatják. Jelenleg még egy hajszállal több az új X generációs vállalkozó, mint az Y, de a trendek alapján a trónfosztás 2018-2019 környékén meg fog történni. Természetesen kell néhány év, hogy az újonnan induló vállalkozások komolyabb piaci tényezővé váljanak, de egyértelműnek látszik, hogy az Y generáció évei következnek a cégvilágban is.

 

„A világ egy könyv és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el”