Párperces mutatvány az egész, mindegy, hogy reggel 7 vagy este 11 van. Ettől még soktényezős a kiszállítás sikere. Mutatjuk, hogy néz ki a színfalak mögött egy bevásárlás a Wolt vevő nélküli üzleteiben.
Kívülről átlagos élelmiszerboltoknak tűnnek, a kék vagy rózsaszín fóliás kirakatok mögött viszont vevőket ne keressünk. Az élelmiszeres gyorsfutárok piacát itthon 2020-ban rúgta be a Foodpanda (leánykori nevén Netpincér), azon belül is a Panda market. Ők 2021-re a GKID piackutató szerint az élelmiszerek, háztartási cikkek (FMCG) online piacán a nyolcadik legnagyobb forgalmú szereplő lettek. Igen ám, de tavaly ősszel a Wolt is megérkezett az online FMCG-bizniszbe, a Wolt Market magyar rajtját és terjeszkedését már mi is több ízben megénekeltük.
Ilyen egy rendelés az újbudai Wolt Marketból. Fotók: Sebestyén László (11 kép)
Most azt néztük meg, mit rejtenek a főváros-szerte, sőt június óta már Pécsen is hódító egységek a bejárati ajtó mögött. Avagy hogyan oldják meg a kora reggel elfelejtett tejet vagy az éjfél előtt megkívánt csipszet?
Egyszerűbb, ha összenyomkodom
A bolthoz érve ismét eltöprengek azon, amin már párszor korábban. Néha még engem is megtéveszt a Wolt Market külseje, hogy olyan, mintha csak egy hagyományos üzlet ajtaja előtt állnék. Akkor mi lehet azokkal a hétköznapi járókelőkkel, akik olykor át is szivárognak valahogyan a bejáraton?
„Volt már rá példa, kupont szoktak kapni kárpótlásul” – meséli nevetve Törös Gábor, a Wolt Market Magyarország ügyvezető igazgatója. Több mint négy éve van a Woltnál, foglalkozott már operációval, ügyfélszolgálattal. A cégen belül önállóan működtetett kiskereskedelmi platformot, a Wolt Marketet a 2021. őszi hazai indulás óta irányítja. Az önálló működtetés technikailag olyan, mintha ők is regisztrált üzletként, étteremként futnának, ugyanabból a futárflottából dolgoznak. „Mindig vonzottak az új területek, kihívások, a kereskedelmi szektoron belül is. Előtte nálunk már beérett folyamatokkal foglalkoztam. Onnan csöppentem át egy teljesen újonnan induló helyre, új egységeket kellett nyitni és ingatlanokat kellett keresni hozzá.”
„Most már ritkán megyek hagyományos élelmiszerboltba, csak akkor, amikor a mi szolgáltatásunk nem elérhető”
– folytatja Gábor. „Időérzékeny” embernek tartja magát, szívesebben foglalkozik a családjával, kislányával, semmint boltban pazarolja szabadidejét. Tényleg. „Egyszerűbb, ha gyorsan összenyomkodom, és kész.”
A pécsivel együtt jelenleg hét magyar egysége üzemel a Wolt Marketnek. Az újbudai üzletben járunk az Eszék utcán, 270 négyzetméteren terül el, nagyjából 2300 cikkelemmel. Gábor azt mondja, náluk ez körülbelül az ideális méret, bár van, ahol nagyobb területen és közel háromezer cikkel futnak. Belül olyan a hely, mintha egy lecsupaszított, miniatűr C+C boltban járnék, amiről ordít persze a dizájn- és marketingelemek hiánya. Nem mintha szükség lenne rájuk.
„Arra van optimalizálva, hogy nekünk praktikus legyen, hogy minél gyorsabban össze tudjuk gyűjteni a megrendelt termékeket. Egy hagyományos üzletben az a cél, hogy a vevő körbemenjen minden termék mellett. Itt viszont pont az, hogy minimalizáljuk a megtett utat.”
Kora reggeltől késő estig
A Wolt Marketekben a gyors elérhetőség miatt mindig előre kerülnek a gyakran rendelt termékek. Most épp rágcsa, csipsz, tej, pékáru, banán vár legelől. És persze ásványvíz. Nem mintha bent érezni lehetne bármit is a tomboló negyven fokból, már csak a betartott élelmiszer-biztonsági hőmérsékletszabályok miatt sem. Hátrébb az elsősorban speciális helyeken beszerezhető, mentes élelmiszerek (van olyan gluténmentes kenyerük, ami már az első sorokba került). Valamint az arcmaszkok. Beszédes.
Főként napközben érkeznek a beszállítók, és zajlik az árufeltöltés, leltározás. A forgalom nagy részét a délutáni, esti órákban realizálják. Okozhat felfordulást, mikor egyszerre érkeznek meg a szállítók és a futárpartnerek is, nem lehet előre megmondani, ki mikor toppan be. Gábor szerint erre is gondolni kell, mikor a műszakokat osztják be.
Nemrég hozták előrébb a nyitást reggel 7-re. Ehhez már 6-kor ki kell nyitni a boltot, a frissen érkező pékáru miatt is. Reggeli, köztes és estig tartó műszakok váltakoznak, jelen állás szerint este fél 12-ig fogadnak rendelést a belvárosi egységek, a kollégák pedig éjfélkor zárják a boltot. Napszaktól és forgalomtól függően 2–7 fő dolgozik egy időben az üzletben. Változó, épp ki az, aki a beérkezett árut pakolja, aki rendeléseket válogat, gyűjt be és csomagol, és így tovább.
Három–négy perc
Az összeszedést segítő picker app a Wolt belsős fejlesztése, innen látja a rendelést felvevő kolléga, hogy melyik terméket melyik soron találja. A helyszínen azt mondják, átlagosan három–négy perc egy rendelés összeválogatása a felvételtől a bezacskózásig. A bejárás alatt senki sem kapkod, mindenki egészséges lendületben dolgozik. A kosarakkal, kocsikkal kívülről úgy fest az egész, mint egy szimpla bevásárlás. A cégnél nagyban támaszkodnak a benti visszajelzésekre, amikor az elrendezést és a munkafolyamatokat kell optimalizálni, pont a körbejárás után fogják kicsit átrendezni a boltot.
Dedikált futárflottát nem kapnak a Wolttól. Gábor szerint egy külön flotta fenntartása magasabb költséggel járna és nem nyújtana akkora stabilitást. Enélkül is vígan elboldogulnak, mondja.
Bár a felhasználó akár a másnap reggeli nyitásra is időzítheti rendelését, Gábor szerint náluk akkor sem ez a tipikus. Az ő különlegességük az azonnali kiszállításban rejlik, abban, hogy akár 25 perc alatt házhoz visznek három–négynapnyi bevásárlást. Nyáron jellemzőbbek az olyan rendelések, amikor a Balatonról hazaesve üres a hűtő, de már nem akarunk leugrani a boltba. Az ilyen esetekben kisebb kosárérték a jellemző, csak annyi, amivel túl lehet élni az estét. A hét elején vagy pénteken viszont már a hét többi részére vagy hétvégére vásárolnak be, ott nagyobb bevásárlásokra is használják a szolgáltatást.
Az „akár 25 perc alatt” csak papíron 25. Szerencsés esetekben lehet kevesebb, akár negyedóra is, de ez nyilván a rendelés helyétől is függ. Hogy a 25 perces ígéretükön érdemes-e még lejjebb faragni, arról Gábor azt mondja: a nemzetközi trendek is arra mutatnak, hogy talán nem jelent akkora hozzáadott értéket már az a mínusz 5-10 perc, amekkora plusz ráfordítást vagy amennyivel sűrűbb üzlethálózatot igényelne.
A bolti folyamat legvégén rendelésszám és név kerül a rendelésre. Ahogy beérkezik a futárpartner, csak felkapja a papírzacskót, és már suhan is tovább. A csomagra írt nevekből azt látni, hogy sok itt élő külföldi használ szívesebben Wolt Marketet. „Mert például külföldről, Nyugat-Európából már jobban ismerik a szolgáltatást, és ez nekik nem újdonság.”
Árverseny a krízis közepén
A Wolt 23 országban üzemel, a legtöbbjükben Market is fut, Gábor szerint ily módon a nemzetközi tapasztalatokat is látják. Ország- és vevőkultúra válogatja, hol melyik termékkategória népszerűbb az átlagkosárban. „Ahol a Wolt úttörőként jelenik meg a piacon, pl. Grúzia, Azerbajdzsán, ott sokkal gyorsabban ráharapnak, és el tud terjedni. Ahogy megyünk nyugatabbra, ott azért már nő a versenytársak száma.”
Ami a vidéki terjeszkedést illeti, Pécsen túl vannak terveik más városokban is, de részleteket egyelőre nem osztanak meg velünk. „Több összetevős történet megtalálni a megfelelő helyszínt, ingatlant, humánerőforrást és a többi” – indokolja Gábor. Stratégiabeli különbség szerinte nincs náluk aközött, hogy fővárosi vagy vidéki üzletről beszélnek, mindenhol a párnapos vásárlások lebonyolítását szeretnék segíteni.
„Nekünk a vásárlók közelében kell lennünk.”
Covid, háború, energiaválság, infláció: Gábor szerint ők sem képesek függetlenedni a jelenlegi gazdasági folyamatoktól. Így többek közt a beszállítói áremelésekkel szemben is tehetetlenek. Friss szereplőként akkor is figyelniük kell a versenytársakat, hogy milyen árakkal mennek, ebben versenyképesek akarnak maradni.
„Törekszünk rá, hogy megfizethető kényelmi szolgáltatás maradjunk, ez a filozófiánk.”
Az FMCG-piacon túl is gondolkoznának, több beszállítóval is tárgyaltak már arról, hogyan lehet még tovább színesíteni a kínálatot. De ezek még távlati tervek. Felmerült bennük az is, érdemes lenne-e hibrid boltot üzemeltetni, ami online és helyszínen egyaránt kiszolgálja a vevőket. Csakhogy ez sok macerával járna. Új berendezés, marketingeszközök, készletkövető rendszer is kellene hozzá, ami Gábor szerint jócskán megkavarná a jelenlegi folyamatokat.
Mindeközben…
Az üzletbejárás, valamint a cikk írásának idején egyaránt zajlottak tüntetések a katatörvények szigorítása ellen. A szabályváltozás az ételfutárokat is érinti, hiszen a Wolt is katás egyéni vállalkozókkal dolgozik, akik eddig közvetlenül a cégnek számláztak. Szeptembertől erre már nem lesz lehetőségük, a cég hivatalos tájékoztatásáról itt adtunk hírt.
A borítóképen Törös Gábor, a Wolt Market Magyarország ügyvezető igazgatója. Fotó: Sebestyén László.