Kína exportra gyártó vállalatai megsínylik a húszi felkelők hajótámadásai miatt kialakult helyzetet, amiről a Reuters számol be részletesen.
Mi történt? A kínai gyártóvállalatok eddig is alacsony profitmarzsát megeszi a megnövekedett konténer-szállítási költség, ami nem túl jó hír az amúgy sem túl jó állapotban lévő kínai gazdaságnak.
Miért fontos? Távol-Keletről érkező árucikkek szállítmányozása során a Szuezi-csatornán keresztül érkeznek Európa nagy kikötőibe. A jelenlegi helyzet miatt a hajók a kockázatok minimalizálása érdekében kénytelenek Afrikát megkerülve eljutni az öreg kontinensre, ami nem csak jelentős időveszteséggel, hanem jelentős költségnövekedéssel is jár, így a globális ellátási lánc egyre inkább akadozni látszik.
Mik a következmények? A kínai gyártóvállalatok profitjának elolvadása mellett jelentős kockázat rájuk nézve, hogy a nagy nyugati megrendelőik elkezdték visszamondani vagy szüneteltetni a rendeléseiket, ami a gyártóknál képződött raktárfeleslegben mutatkozik meg, tovább növelve költségeiket. Végső esetben pedig a nyugati nagyvállalatok átszervezik az ellátási láncukat és Európához közelebbi helyekről szerzik be az alkatrészeket, árucikkeket. Törökország és más a Földközi-tenger környéki országok gyártóvállalatai lehetnek ennek a folyamatnak a nyertesei.