Vkuszno & tocsna néven nyitottak újra a háború miatt kivonult McDonald’s éttermei Oroszországban. Az új márka közel 120 ezer hamburgert adott el a nyitás napján – a Big Mac hiánya azonban hatalmas veszteség a vállalat CEO-ja szerint.
Big Mac és McFlurry nincs a menün, de a McDonald’sot váltó Vkuszno & tocsna (magyarul nagyjából Finom, és ennyi) merész növekedési célokat tűzött ki maga elé, miután nyitónapján százhúszezres hamburgereladást tudhatott maga mögött, írja a Reuters.
A McDonald’s májusban vonult ki teljesen az országból, ekkor adta el egy helyi licensztulajdonosnak a tulajdonában álló éttermeket. Az ötven lokációs Vkuszno június 12-én és 13-án nyitotta meg a kapuit, a vállalat vezetője, Oleg Parojev pedig újabb éttermeket is nyitna hamarosan – de a 99 százalékban orosz beszállítóinak muszáj külföldről is importálnia, és ez (a volt Meki-franchise másik tagjai mellett, akik még mindig a McDonald’s brandet használják) komoly akadályokat gördíthet a célok elérése elé.
„Soha nem láttunk ekkora forgalmat a McDonald’s orosz működése alatt” – mondta Parojev, aki nem számít arra, hogy az óriási kereslet fenntartható. Mégis úgy gondolja, hogy az új tulajdonos, Alekszander Govor céljait sikerül túlszárnyalnia a Vkusno-nak.
Govor ezer éttermet nyitna négy-öt év alatt, ez százötvennel több, mint amennyit a McDonald’s működtetett.
A mekis visszatérés miatt nem, a beszállítók miatt fájhat a fejük
Govor huszonöt McDonald’s éttermet működtetett, az amerikai gyorsétterem orosz leányvállalatának csak egy „szimbolikus” összeget kellett fizetnie a lokációkért. A szerződés írásakor a McDonald’s nem élt a tizenötéves visszavásárlási joggal, de Parojev szerint talán visszatérhetnek – már ha a Vkuszno is akarja.
Az sokkal inkább fejtörést okoz a gyorsétteremnek, hogy a versenytársak – a Meki volt franchise-partnerei – megtartották az amerikai brand csomagolását és elektronikus menüit, a Big Macet pedig álnév alatt árulják.
„Természetesen nem örülünk ennek” – mondja Parojev. Hiába szegik meg az orosz törvényeket ezek az éttermek, a Vkuszno nem tud semmit tenni, mert nem rendelkezik a brand jogaival. Govor közel 700 éttermet vett meg, nagyjából 100 franchise-partner maradt még, ami nem a Vkuszno rendszerén belül operál, ráadásul a Parojevékkel ellentétben ezeknek az éttermeknek nincs is hozzáférésük a régi beszállítókhoz. „Számomra is rejtély, hogy milyen termékeket árulnak. Az biztos, hogy nem ugyanazt, amit eddig a McDonald’s név alatt” – tette hozzá Parojev.
A másik fejtörést a szállítmányozás okozza: Parojevék próbálják a minőséget biztosítani, de az orosz beszállítóik is külföldi alapanyagokból dolgoznak, amiket a Putyin háborúja miatt bevezetett szankciók következtében nehéz beszerezni. Többek között új italszolgáltatót is kell keresniük, miután a Coca-Cola is kiüríti az orosz készleteit.
Ennek következtében a már megszokott ízeket kell új köntösbe öltöztetniük, más receptekkel rukkolnak elő az orosz közönség számára. Már a Big Macet helyettesítő hamburgeren is dolgoznak.
„A Big Mac hiánya elég nagy veszteség, nem segít, hogy nincs a menünkön” – mondta Parojev.