Fotó: Fotó: Unsplash
rövid hír

Újabb világcégek függesztik fel a működésüket Oroszországban

Forbes
2022. március 09. 3 perc olvasás

A PepsiCo, a Coca-Cola, a McDonald’s és a Starbucks az elmúlt napokban kemény kritikákakat kapott amiatt, hogy folytatják tevékenységüket, miközben mintegy 300 nagy amerikai cég már korábban bejelentette, hogy lép.

A Pepsi több mint hat évtizede van jelen Oroszországban, voltak idők, amikor az italkoncentrátumát Sztolicsnaja vodkára és hadihajóra kellett cserélnie. A McDonald’s az első éttermét még a vasfüggöny mögötti Moszkvában nyitotta meg, mindössze hónapokkal a Szovjetunió összeomlása előtt.

Az elmúlt napokban a Pepsi, a Coke, a McDonald’s és a Starbucks komoly bírálatokat kapott amiatt, hogy továbbra is Oroszországban működnek, míg más amerikai cégek már korábban felfüggesztették és szüneteltették az értékesítésüket, írja a cnbc.com.

Jeffrey Sonnenfeld, a Yale professzora nyilvánosságra hozott egy listát arról a több mint 300 amerikai cégről, amelyek Vlagyimir az ukrajnai invázió után kivonultak Oroszországból – és azokról, amelyek nem.

Oroszország azon kevés régiók egyike a világon, ahol a Coke riválisa, a PepsiCo nagyobb jelenléttel bír.

A Coke ukrajnai és oroszországi üzletei 2021-ben konszolidált bevételének körülbelül egy-két százalékát hozták. A Pepsi viszont éves bevételének nagyjából négy százalékát produkálta Oroszországban. A cég most azt közölte, hogy néhány alapvető terméket, mint például a babatápszert, tejet és bébiételeket továbbra is árulni fog Oroszországban. A Pepsi-Cola, 7UP és Mirinda márkáinak oroszországi értékesítését viszont felfüggeszti, csakúgy, mint a tőkebefektetéseket, valamint minden reklám- és promóciós tevékenységét.

A Krím-invázió után már hátrébb léptek

A Krím-félsziget 2014-es orosz inváziója óta számos amerikai vállalat igyekezett csökkenteni kitettségét Oroszországban és Ukrajnában is. Egyes étteremláncok, mint például a McDonald’s, eladták néhány vállalati tulajdonú telephelyüket a helyi franchise-partnereknek.

A McDonald’s oroszországi telephelyeinek mintegy 84 százaléka a cég tulajdonában van, a többit franchise-vállalkozók üzemeltetik. A saját étterem mindig nagyobb bevételt jelent a vállalat számára, de nagyobb kockázatot is konfliktusos időkben vagy a gazdasági válságok esetén.

A Starbucks egy lépéssel továbbment: közölte, hogy felfüggeszt minden orosz üzleti tevékenységet, beleértve termékeinek szállítását is. A Starbucks vezérigazgatója, Kevin Johnson pénteki levelében elítélte az ukrajnai támadásokat.