Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Vitézy a zsúfolt buszokról: járványmenetrend kellene a fővárosi közösségi közlekedésben

Épp azok zsúfolódnak össze a buszokon az új, ritkított menetrend miatt a fővárosban, akik a járványhelyzetben is kénytelenek bejárni dolgozni, részben azért, hogy helyt álljanak a veszélyhelyzetben – hívja fel rá a figyelmet a Budapest Fejlesztési Központot (BFK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid.

Frissítés: Sűrítik a fővárosi közösségi közlekedés járatait a szerdai tapasztalatok alapján, hogy a koronavírus-fertőzések megelőzése érdekében az utasok kellő távolságban lehessenek egymástól a járműveken – közölte Karácsony Gergely főpolgármester szerdán a Facebook-oldalán.

A közlekedési szakember, aki korábban négy évig vezette a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) Facebook-oldalán kritizálta azt a döntést, miszerint mától vasárnapi rend szerint, kevesebb jármű közlekedik Budapesten. Az utas valóban kevesebb, de a járványhelyzet miatt bevezetett eloszlásuk teljesen más, mint egy átlagos hétvégén, ez pedig azért gond, mert így vannak járatok, melyek zsúfoltak, az utasok nem tudják tartani egymástól 1,5-2 méteres távolságot.

„Sok tízezer ember háborodott fel ma reggel, amikor szembesült azzal, hogy a BKK mától a szombati menetrend szerint közlekedteti a járatait. Amióta bejelentették, világos volt, hogy itt valami nem stimmel: egy rendkívüli járványhelyzeti munkanapi menetrend helyett, talán lustaságból, talán nemtörődömségből, de egyszerűen megpróbálták a szombati menetrendeket ráhúzni a mostani helyzetre.

Azonban nincs szombat: pont azok maradtak a buszokon és azok járnak dolgozni, akik műszakos munkarendben dolgoznak: azaz

ebben a helyzetben is értünk helytállnak, kórházakba, áruházakba, üzemekbe, a közüzemeket biztosító munkahelyekre tartanak reggel 5 és 7 között.

Ilyenkor az utasforgalom lényegesen magasabb, mint a szombati. Míg a reggeli órákban később, az iskolai és irodai munkába járási csúcs idején nyilvánvalóan töredék az utasszáma a normálisnak. Ráadásul nem is lehet a korábbi módon mérni az utasszámot: a járványhelyzet és a tömeges megbetegedések küszöbén a még most is munkába járó emberek joggal várják el, hogy tarthassanak legalább 2 méter távolságot utastársaiktól. Ez azt jelenti, hogy egy buszon már az is zsúfolt érzetet kelt, ami máskor akár alig kihasznált terheltségnek tűnhet” – írja Vitézy.

Külön probléma, hogy a nagyobb, még működő üzemek és a kórházak fele közlekedő járatokat leállították.

Bagi László beszélget Török Andrással és Vitézy Dáviddal a 28-as villamoson. Fotók: Orbital Strangers
Bagi László, a Forbes újságírója beszélget Török Andrással és Vitézy Dáviddal a 28-as villamoson. Fotók: Forbes archív / Orbital Strangers

„Nem akartam előre beleszólni a Fővárosi operatív törzs munkájába, de sajnos az első, mai reggel beigazolta, hogy a BKK rossz döntést hozott a szombati menetrendek gondolkodás nélküli bevezetésével. Az utasok véleménye jól követhető a Facebookon is. Számos olyan járaton, melyen az emberek dolgozni járnak, az elmúlt napokhoz képest a járványhelyzethez mérten kényelmetlen zsúfoltság alakult ki, ráadásul a buszok eleje nagyon helyesen a járművezetők védelmében le van zárva.

A szombati menetrendet úgy sikerült bevezetni, hogy a csak hétvégén járó járatok minden nap közlekednek, mint az amúgy is értelmetlen, de máskor munkanapokon legalább nem közlekedő belvárosi City-troli vagy a Normafáig hosszabbított 212-es. Eközben a munkanapokon a munkába járást segítő 85E, 98E, 101B, 122-es, 282E, 284E stb., azaz épp a kórházak, ipari negyedek dolgozóit szállító járatok egyáltalán nem járnak, pont ezeket állították le.”

Akad pozítív példa is, jegyzi meg Vitézy.

„Az állam által megrendelt elővárosi kék buszjáratokon (melyek a BKK szervezésébe tartoznak, de menetrendjükről már a minisztérium dönt 2017, az agglomerációs járatok átvétele óta) nem követték el ezt a hibát: a Volánbusz a legritkább, de munkanapokra kitalált, máskor december végén a két ünnep között alkalmazott menetrendet vezette be. Ez lett volna a helyes lépés a budapesti helyi közlekedésben is – és ismét megmutatja, miért kellene regionális logikában együtt tervezni Budapest és környéke menetrendjeit.”

Vitézy arra kéri a Fővárosi Önkormányzatot és a BKK-t, hogy a szombati menetrend helyett sürgősen vezessenek be egy, a járványügyi veszélyhelyzethez igazodó rendkívüli munkanapi menetrendet. A járványhelyzet miatt kiemelten fontos, hogy a közösségi közlekedést használók is tartani tudják egymástól a kellő távolságot, megakadályozva ezzel a járvány további terjedését.

Fontosabb, hogy stílusod legyen, mint hogy trófeáid