Néhány benzinkútnál sorok alakultak ki a hosszú hétvége előtt, Hernádi Zsolt szerint a benzinturizmus miatt sincs egyszerű dolguk. A MÁV, a Volán és a BKV kutai is inkább az árplafonos kutak fele fordulnak a saját, jóval drágább töltőállomásaik helyett.
Ez a helyzet most a magyar benzinkutakon
A Mol is megszólalt és igyekezett tisztázni, mi is a helyzet a benzinellátással Magyarországon. A legfontosabb:
- a kőolajellátása zavartalan;
- a Mol készletei és finomítói kapacitása elegendő ahhoz, hogy az ország üzemanyagigényét lefedje – magyarul van elég benzin és gázolaj az országban;
- a Mol készletei és termelése stabil bázist ad ahhoz, hogy zavartalan legyen az ellátás;
- megnövekedtek a hazai igények, de ki tudják azokat szolgálni és folyamatosan vizsgálják a világpiaci eseményeket is, hogy az egyenletes ellátást fenn tudják tartani.
Egy fontos idézet
„(…) Szükséges kiemelni, hogy a töltőállomások leterheltségét a korábbihoz közeli szintre kell visszaállítanunk. Ez a legfontosabb lépés, mivel jelentősen megnőtt a kereslet az üzemanyagok iránt: egyrészt a Magyarországon áthaladó tranzitforgalom, másrészt a megnövekedett benzinturizmus miatt. A környező országokban ugyanis 100-150 forinttal magasabb az üzemanyag literenkénti ára, nyilván minden fuvarozó, átutazó, aki teheti, Magyarországon tankol” – Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatóját.
Háttér
Az elmúlt hetekben komoly változások történtek a világpiacon: soha nem látott szintre emelkedtek a kőolaj jegyzésárai, emellett sok európai ország, az orosz-ukrán háború következményeként, nem vesz át orosz kőolajat, emiatt nehézkesebbé válhat a finomítóik ellátása. Időbe telik, amíg más forrásból pótolni tudják a kieső orosz olajat. A Mol esetében nincs ilyen probléma: jelenleg is teljes kapacitással, a szokásos mennyiségben állítja elő az üzemanyagot és biztosítja a fogyasztói igényeket.
Extra: a BKV és a Volán is inkább a kutakra áll be
A magyar kormány közben a benzin és a gázolaj kis- majd a nagykereskedelmi árát is hatósági árplafonnal látta el, emiatt, ahogy arra Hernádi is utalt, megnőtt a benzinturizmus. Sok kúton kellett mennyiségi korlátozást bevezetni (a korábbi hírekkel ellentétben ezt a vonatkozó kormányrendelet nem tiltja). A G7 közben arról ír: buszok pörgethetik tovább a kutak forgalmát. A MÁV, a Volánbusz vagy a BKV tartálykocsikból 180 forinttal veszik drágábban a dízel literjét a rögzített 480 forintnál. Ezeknek a vállalatoknak így milliárdos többletköltséget okoz az áremelkedés. A cégek úgy próbálhatnak spórolni, hogy a kutakon tankolnak.
Kapcsolódó:
Tényleg jót teszünk a környezettel, ha elektromos autóra váltunk? – interjú Hanula Barnával
Veszélyben forgott az ellátás, de mennyi benzinkút húzhatja ki az árstop végéig?