Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Lucas Davies / Unsplash

Váltás Ferihegyen: most először veri otthonában a Ryanair a Wizz Airt

A határzár bejelentését követő járattörlések nyomán érdekesen változik a magyar piacot vezető légitársaságok helyzete. Mivel a Wizz Air sokkal drasztikusabban nyúlt bele a menetrendjébe, piacvezetővé tette versenytársát. Persze a hatalmas forgalmi visszaesés közepette lehet, hogy aki a nagyobb, az bukik többet.

Szinte meg se száradt a pecsét a határzárat elrendelő határozaton, a Wizz Air be is jelentette, hogy a több mint 60-ból mindössze 12 útvonalán tartja fenn a forgalmat szeptember első hete után, az összes többit szünetelteti. A Ryanair szokás szerint lassabban reagált, nem is jelentett be semmit, egyszerűen kitakarította a menetrendjét. Ezt 18 útvonal élte túl, csak minden másodikat szüneteltetik. Kérdésünkre a légitársaság annyit közölt, hogy sajnálja a törléseket, amelyet rajtuk kívül álló ok, a határzár miatt voltak kénytelenek meglépni. A törlésekben érintett utasokat mát értesítették és próbálták a lehető legtöbb útvonalat ha ritkítva is, de megtartani.

A Wizz Air és a Ryanair régóta nagy harcot vív a magyar piacon is. Többször is úgy tűnt, hogy a Ryanair keményen nekimegy a Wizznek, de eddig mindig lepattant és a Wizz maradt a Malév csődje óta megszakítás nélkül a legnagyobb piaci szereplő Ferihegyen. Ez változott most meg azzal, hogy a Wizz Air lényegében önként átengedte az elsőséget.

Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója
Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója

De ez akár racionális üzleti döntés is lehet. A koronaválság közepén minden légitársaság azon küzd, hogy minél kevesebb casht égessen és ebben épp a két ultra low cost szolgáltató áll a legjobban. A válság első szakaszában a két cég eltérően reagált. A Ryanair a szinte teljes leállást választotta, a Wizz próbált minél nagyobb forgalmat fenntartani.

Nyáron a Wizz a tavalyival összevetve nagyobb kapacitással repült, mint a Ryanair. Ahogy azt a Forbesnak adott interjújában Váradi József vezérigazgató részletesen elmesélte, miközben mindenki más visszafogta magát, a Wizz a válságot arra használta, hogy bővüljön. A rengeteg megszűnő, illetve ritkított útvonalak helyébe sok új bázist is nyitottak Milánótól Cipruson át Tiranáig.

Ezt a piac is díjazta, egészen a múlt hétig a Wizz részvénye folyamatosan emelkedett a londoni tőzsdén és az egész világon a legjobban teljesítő légitársasági papírok között volt idén azzal, hogy kis híján feljött a tavalyi záró szintjére. A durva második hullám azonban már megviseli a céget. Főleg a Balkánon kellett drasztikusan visszavágni a kapacitásokat, de máshol is folyamatosan is ritkították a menetrendet a vártnál sokkal kisebb őszi utazási igények nyomán. A héten bejelentették, hogy a mostani negyedévben csak a kapacitás 60 százalékán tudnak működni és az utolsó negyedben is a korábban tervezett 80 helyett csak 60 százalékon ketyegnek. A téli időszakban a flotta egy részét földre kényszerítik. Ezt próbálták elkerülni, de jelen állás szerint ezzel a megoldással égetnek kevesebb készpénzt.

A Ryanair augusztusban 73 százalékos töltöttséggel üzemelt, a Wizz 70,9 százalékot jelentett. Békeidőben nagyjából itt van a pont, ami felett már nyereséget tudnak termelni ezek a cégek.

Most, a járvány közepette viszont jóval alacsonyabb átlagjegyárral kénytelenek beérni. De próbálják ehhez a 70 százalékhoz szabni a menetrendet, mert a veszteség nem számít, ez alatt kezdenek casht égetni. Vagyis annyi járatot törölnek, hogy ami üzemel, legalább ennyire tölthető legyen.

A mostani törléseket szeptemberre jelentették be, abból kiindulva, hogy a hónap végéig szól a határzár. Ha meghosszabbítják, természetesen a törlések is folytatódni fognak. De ha enyhül is a magyar szabályozás, a szünetelő járatok nem fognak automatikusan a korábbi sűrűséggel újraindulni. Lassú, fokozatos, az utazási igények visszatérését szorosan követő bővülésre lehet majd számítani és tartósan alacsony jegyárakra.

 

"Az oligarcha szó csak arra jó, hogy megsértsenek vele embereket."

 
Csányi Sándor, a leggazdagabb magyar